Fastän jag klär på mig ordentligt blir det otroligt kallt om händerna före jag är framme.
Det är ca -20 grader kallt här, och med vinden blir det inte bättre.
Idén till kanthalhandsken var från början lite av ett skämt, men jag hade lite att göra så jag provade göra en. Och resultatet blev varmt...

Eftersom detta bara är en prototyp slet jag inte sönder några användbara handskar. Jag hittade ett par handskar som hade hel innerhandske men ytterlagret var sönder. De blev bra till detta.
Kanthaltråden jag använde är 0,5mm tjock, ca 7 ohm/meter. En 1m lång bit blir väldigt varm, men en 2m bit blir inte tillräckligt varm, men den håller värmen bra bara man får upp den.
Därför tog jag två 1m långa bitar, en för handen, en för fingrarna.
Vid uppvärmning kör jag dem parallellt, när de fått upp värmen kopplar jag dem istället i serie.
Spänningen är 12V.
Jag snurrade kanthaltrådbitarna runt innerhandsken samt sydde fast den i innerhandsken. Innerhandsken sydde jag fast i en varm, bra isolerande handske. Resultatet blev över förväntan, för det blir skitvarmt inne i handsken om man så vill, men utanpå känner man ingen värme.
Den elektriska delen av arbetet var löjligt lätt. Däremot att sy var inget trevligt, har inte gjort det sedan lågstadiet.
Nu har jag en del hud bort från fingrarna när jag lyckades sy fast mig i handsken...

Bilder vill ni säkert också ha.

Den fula innerhandsken.

Annan vinkel

Kablar fastlödda.

Lite bommul isolerar både elektriskt och håller värmen inne.

Provkörning.

Slutresultat.