Trappbelysning med WS2811 addresserbara

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
neo

Trappbelysning med WS2811 addresserbara

Inlägg av neo »

Skulle vilja ha hjälp med en sak. Jag har gjort en kedja med adddresserbara led jag har bytt ut rgb led mor varmvita led och det fungerar utmärkt nu till mitt problem jag vill ha någon sorts sensor uppe och nere så strömsnåla som möjligt. Jag har tittat på sharp ir, pir, piezo är det någon som har ett bra förslag. :roll: http://elektronikforumet.com/forum/post ... e=post&f=3#
Användarvisningsbild
neo

Re: Trappbelysning med WS2811 addresserbara

Inlägg av neo »

Vill tillägga attt jag har katter som jag inte vill skall detektera belysning som mottagare till sensorer har jag en atmega8.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Vad drar de du testat då? Ljusgrind lite högre upp så tar den inte katterna iaf.
Användarvisningsbild
neo

Inlägg av neo »

Hade tänkt ha en sharp som täcker 80 cm där nere och där uppe en pir sensor som täcker två dörrar men den borde även detektera katter har även varit inne på piezo sensor som kan vara i varje trappsteg så att man kan känna av om flera är i trappan men vet inte om det är tillförlitligt. Och finns det ett bättre förslag tackar jag inte nej till det.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Har man en pir som man kan sätta en bit upp på väggen så den inte kollar på golvet utan typ 1m upp så klarar den ju det. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig och så men. Känna av varje steg kan ju funka med ir och fototransistor oxå.
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Skärma av sensorn så att den inte ”ser” neråt? Jag har stoppat PIR sensorer i ett papprör för att få en sensor att se en smalare lob snarare än den ca 90-120° tratt den normalt ser. Det fungerade alldeles utmärkt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Boda Borg använder ju massor med PIR för sina quests, de är riktade och avskärmade så de bara täcker smala bitar.

De sitter ju då nästan alltid inbyggda och "tittar" genom ett litet hål eller en smal springa.
Användarvisningsbild
neo

Inlägg av neo »

Tack för svaren skall försöka avskärma pir sensorn.
Skriv svar