Skolarbete: Fördelar med kärnkraft?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

marvin >> Visst är skatter och bidrag ett sätt att styra investeringar. Det skrev jag förut med. Men att byta ut tyrbinerna till bättre är inte ett vettigt sätt att öka energi produktionen. Det ger för lite för pengarna. Det det handlade om i artikeln du hävisade till är att kunna utnytja energin när det kommer mer vatten än man kraftverket är dimensionerat för. Att det har hänt vet vi. Men Det var knappast när det var energi brist. Och det är så sällan att det inte är lönt att bygga nya genaratorer för så lite drifttid.

tops >> det vi pratar om är vattenkraft. Där kan man inte ta ut mer energi än det finns vatten till. I ett ångkraftverk är det bara att elda på mer..
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

/me viker sig för bättre vetande
Användarvisningsbild
tops

Inlägg av tops »

ok, jag trodde vi diskuterade kärnkraft :)
hursomhelst ang vattenkraft tror jag inte heller att ett utbyte av turbinerna är ekonomiskt försvarbart. Förhoppningsvis passar man på att skaffa bättre turbiner den dagen de gamla tjänat ut å på så vil får ut lite mer effekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tack så jättemycket för all hjälp!!!!

Jag ska sammanställa det sen när jag orkar, då kanske jag har några fler frågor... Men tack så mycket än så länge! skitschyst!!
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

lite googlism:
http://www.googlism.com/index.htm?ism=n ... wer&type=2
Alltid bra källa till information :)
Skriv svar