Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

Tusan också !!
cirka 10 timmars printning har gått åt pipan pga ett nytt fenomen hos mig, elektriska störningar :(
Den lampa som orsakande senaste stoppet har jag inte bytt sedan jag började köra printern. Det jag nyss bytt är då repetier.
Dags att inhandla ett filter, nån som vet nått bra??
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En online-UPS är ett mycket bra filter. ;)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

då printern matas av två switchade aggregat borde ju inte något gå igenom den vägen, kanske härvan av kablar runt styrkortet borde stramas åt ordentligt. Jo så har jag ju kabel ut till mosfeten för hotbedden också hmmm...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Om jag har nätagget i närheten av datorn, skrivaren eller USB kabeln så får jag problem med utskrifterna.

"Dags att inhandla ett filter, nån som vet nått bra??"
Var köpte drh sitt filter?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Sa någon UPS :)

Den svarta burken är mitt senaste tillskott, en APC BACK-UPS ES 700VA (den ska skruvas upp på väggen).
http://www.dustinhome.se/product/501044 ... -es-700va/

Åskskyddet(grenkontakten APC P5-GR) med inbyggt filter är det som jag tidigare kört med.

Och jag har som tidigare enbart 3D-skrivaren, skärmen och datorn inkopplat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Och så transformatorer och annat mög så långt bort från elektroniken det bara går. Finns ingen ferritkärna på trafokabeln så sätt dit en nära kretskortet. Sätt ferriter på andra långa kablar också.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Så länge som allt är jordat och anslutet till samma vägguttag med hyfsat korta kablar, så borde ett nätfilter inte utgöra den största förbättringspotentialen. De egengenererade störningarna borde dominera, särskilt på ett så pass yxigt konstruerat kretskort som detta.

Jag skulle börja med att hålla alla kablar, (särskilt de interna), borta från USB-kabeln, mini-USB kontakten och kretsen som sitter närmast på kortet, (USB till traditionell seriell). USB-layouten är inte direkt tagen ur skolboken, men ledarna på kortet är dessbättre korta.

Får ni störningar utifrån, så är det inte med säkerhet störningen i sig som orsakar problemet. Det kan lika gärna vara så att störningen orsakar ett potentialsprång mellan dator och skrivare. Kolla över era nätkablar. Se till att de är av liknande längd, och dras samma väg och på samma sätt till uttaget.
Pröva att dra en separat jordkabel från kretskortet till datorn, och låt den löpa samma väg som USB-kabeln. Löd fast den i jordterminalen till PL1, eller sätt den direkt i PL1.

De ständigt populära ferriterna är som alla andra komponenter. De kanske ser likadana ut, men har vitt skilda frekvensområden och dämpförmågor. Dessutom så kan man behöva montera dem olika beroende på störningens karaktär. Ibland bör man vinda några varv på dem, ibland måste man låta bli. De agerar common mode filter, vilket oftast är bra. Men när det gäller USB så kan fel filter försämra. Ett filter på USB som inte behövs försämrar.

Ni får gärna sätta dit dyra filterlösningar, solceller och dieselgeneratorer, men det brukar vara mödan värt att pröva det enkla först... ;)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag har ferriter på både trafokabeln och på USB-kabeln och det gör absolut ingen skillnad.

Tar jag bort min APC strömförgreningskontakt så kan jag inte ens stänga av min lödkolv eller tända ett lysrör någonstans i huset.
Och 395 kronor inkl. moms tycker jag är ett helt ok pris för att slippa allt strul. Eller för 940 kr inkl. moms så gör det heller inget om strömmen går en liten stund :)
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Hej!

Har varken ferriter eller nätfilter och har aldrig haft ett problem att utskrifterna blivit "påverkade" varken av lysrör, lödkolvar eller andra hushållsmaskiner. Tur?, inte vet jag.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

det är bara en tidsfråga som för mig :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Här kommer en fil med screendumpar på mina config inställningar för Repetier-Host V0.90F och Slic3r 1.0.0RC2 för den som har lust att kolla.
Kan sägas att jag är himla nöjd med resultatet av mina printningar nu, såpass att jag slutar att leta efter ännu bättre inställningar :). Kör tex allt med layerhöjd 0.20 och infill 50%. Kostar men vatusan det gör inget :D .
Tilläggas kan att avståndet mellan bed och nozzle är satt till 0.20mm. Plasten jag kör med är form futuras.

Mycket nöje!

PS: Fler har problem med att repetier/slic3r trasslar till det med ändringar av parametervärden. Dubbelkolla att det är rätt värden i början på gcoden iallafall. DS:

Edit: la till pdf filen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stenD 23 februari 2014, 20:58:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Hej Sten!

Bra jobbat.

Tips. Gör om den till en pdf. :D
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Ok, gick att skapa i libreoffice. Ska ladda upp den.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

drh skrev:Jag har ferriter på både trafokabeln och på USB-kabeln och det gör absolut ingen skillnad.

Tar jag bort min APC strömförgreningskontakt så kan jag inte ens stänga av min lödkolv eller tända ett lysrör någonstans i huset.
Och 395 kronor inkl. moms tycker jag är ett helt ok pris för att slippa allt strul. Eller för 940 kr inkl. moms så gör det heller inget om strömmen går en liten stund :)
Beställt (fast en eaton istället) :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Bara det är ett inbyggt filter så borde det funka med en Eaton.

Mitt gamla P5-GR har EMI/RFI brusfiltrering på 55 dB.
Dom nya PH6VT3-GR för 395kr har EMI/RFI brusfiltrering på 50 dB.
Jag har inte en aning om hur det där med dB funkar och hur stort det värdet bör vara.
På min UPS står det: Full time multi-pole noise filtering : 5% IEEE surge let-through : zero clamping response time : meets UL 1449
Skriv svar