SATA eller PATA
SATA eller PATA
Jag ska köpa en ny disk. MEn frågan är om man ska välja SATA eller PATA. Jag har hört att det kan vara strulmed SATA på tidiga moderkort med SATA stöd. Jag har ett MSI K7N2G. Är det någon som vet om det är problemfritt med SATA på det kortet. SATA känns ju mer framåt kompatibelt.
Jag har faktist aldrig sett en SATA-disk med gamla "molex"-strömkontakt. Så ja, de har en annan strömkontakt. Har du köpt ditt nätagg det senaste året borde det finnas en SATA-strömkontakt redan. Annars kostar inte adapters så värst mycket.
En stor fördel med SATA är så klart att det seriella gränssnittet tillåter smala och smidiga kablar. Ironiskt nog är nu istället strömkablarna lite större än den gamla standarden.
PATA verkar ju även ha nått sin maxhastighet. Det är SATA som kommer utvecklas nu. Som jag fattat det är överföringshastigheten med den aktuella SATA-versionen långt högre än vad hårdvaran kan leva upp till i nuläget.
En stor fördel med SATA är så klart att det seriella gränssnittet tillåter smala och smidiga kablar. Ironiskt nog är nu istället strömkablarna lite större än den gamla standarden.
PATA verkar ju även ha nått sin maxhastighet. Det är SATA som kommer utvecklas nu. Som jag fattat det är överföringshastigheten med den aktuella SATA-versionen långt högre än vad hårdvaran kan leva upp till i nuläget.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Är också i valet och kvalet mellan vilken som skall införskaffas och jag köper alltid 2 exakt likadana varje gång, så det får tänkas på ordentligt. Jag tänker så här då det är en liten skillnad i pris mellan dom; skall man bara ha en för lagring av någonting så är det inte nödvändigt ur min synpunkt att ha en snabb och lite dyrare sata hårddisk då informationen kanske bara kommer att ligga där. Skall man däremot ha ett os på den så är det helt och fullt berättigat då snabbheten uppskattas. Är det däremot för lagring av stora mängder information som ändras eller tex flyttas mellan andra hårddiskar lite då och då så är det kanske inte helt fel med en sata då ju detta då går snabbare.
Sen har jag också hört en del som haft en del strul med sata när dom kopplat in dom. Mitt mb stöder den första versionen av sata men jag vet alltså inte vilken det blir än..
Sen har jag också hört en del som haft en del strul med sata när dom kopplat in dom. Mitt mb stöder den första versionen av sata men jag vet alltså inte vilken det blir än..
De diskar jag funderade på var likvärdiga med undantag på interface. När det gäller hastigheten så fick jag uppfattningen att båda diskarna gick lika fort. PATA disken maxade inte heller överföringskapasiteten. Så anledningen att köra SATA skulle främst vara för att vara säker på att den kan funka även i nästa dator.