Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Hjälp med felsökning, bromsljus (dioder) Volvo v50

Inlägg av SM7CZR »

lasa7 skrev: Ska jag tänka på något speciellt när jag löder bort den gamla dioden och löder på den nya?
Att sätta den på samma håll som den gamla...
lasa7

Inlägg av lasa7 »

Icke att förglömma, tack! :)
Frasier

Inlägg av Frasier »

Hej!

Jag har liknande problem och tar gärna emot tips från er kunniga.

Jag har börjat med lite uteslutning så jag vet att felet definitivt ligger i LED-slingan. Detta gjorde jag genom att sätta vänster slinga på högersidan och vice versa och felet följde med slingan.
Jag har även filmat beteendet för att skaffa mig ytterligare substans, se klipp via länk: LÄNK

Klippet tycker jag indikerar att den nedersta och mittersta LED:en är lite skum. Ibland tänder den inte och när den väl gör det så är den initialt ganska svag. Det skumma beteendet kan såklart ha och göra med ev. strömbegränsning från matningsdonen som skapar blinkeffekten. Om det nu skulle vara en felande LED, hur kan man identifiera typen så att man kan jaga rätt på en motsvarande?

Jag tycker det är ett ganska skumt fel på dessa relativt "diskreta" komponenter, antingen borde de fungera eller inte, eller? Jag har även mätt med multimeterns diodläge över zenerdioden (om det nu är en zener) och jag får samma/liknande backspänningsfall i båda slingorna.

Det känns mycket onödigt att köpa en ny lampinsats då den i övrigt såklart duger bra. Sen kostar den ju en slant också, mellan 1500 och 2000 kr.

Jag tar gärna emot tips för att komma till rätta med detta!

151204:
För en tid sedan löste jag detta. Precis som i trådskaparens fall så var det även här dioden som felade. Kom fram till detta genom att återskapa felet på köksbordet med en 12V-matning och när felet uppträdde så kortslöt jag dioden vilket gjorde att slingan tände upp riktigt. Komponentkostnad 50 öre! (plus nån timma i arbete med felsökning etc.) Att jämföra med kostnaden för ny baklykta om ca 1500-200 sek. :) Passade på att byta dioden även på det andra kortet.

Dioden finns såklart på Elfa: Likriktardiod DO-41 1000V 1 A, 10-526-28, 1N4007
Då den var så billig så beställde jag såklart inte bara två det det tillkommer en, i sammanhanget, betydande fraktkostnad. Är någon i behov av dessa dioder så kan jag skicka över några till självkostnadspris, mer eller mindre iaf. Ett tips till den som ändå funderar på att köpa denna diod från handeln är att då ist köpa från Kjell Co. då man där får lite annat smått och gott i deras diodsats.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... -st-p89253

Hej!
Skriv svar