I fartyget jag jobbar på har man för nödtavlans 230V-matning satt in två transformatorer av redundansskäl där bara en är drift åt gången. Primärsidorna resp. sekundärsidorna är kopplade till samma skenor. Transformatorerna skiljs åt av brytare på både sekundär och primärsidan.
Det sitter en förregling på brytarna på sekundärsidan så att de inte ska gå att samköra: Om man försöker att slå in bägge så trippar båda två.
Någon som har en fundering över varför det är förreglat?
Om man vill byta över till drift av den andra transformatorn måste man ju som det är kopplat nu först slå ifrån trafo 1 för att sedan kunna slå in trafo 2.
Om förreglingen inte hade funnits; Hade man då kunnat slå in trafo 2 i parallell med trafo 1 för att sedan ta trafo 1 ur drift? På så vis skulle man ju få en smidig övergång utan att behöva tappa matningen till sekundärsidan.
Parallellkörning av transformatorer för att slippa blackout
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
Kan vara att om du kopplar in bägge samtidigt och glömmer bort det så märks det inte om en går sönder utan helt plötsligt är det svart och då upptäcker man att bägge är trasiga. Den där fina redundansen finns inte ju längre.
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
Det kan nog mycket väl vara något i stil med CPMS skriver.
Eller nån regel som säger att det "måste" vara så...
På jobbet har vi i ett av ställverken två trafo 12kV->0.4kV och dessa går att köra parallellt.
Dock körs normalt bara en av dom och sedan växlar man en gång om året. Men alltså utan avbrott.
//B1N4RY
Eller nån regel som säger att det "måste" vara så...
På jobbet har vi i ett av ställverken två trafo 12kV->0.4kV och dessa går att köra parallellt.
Dock körs normalt bara en av dom och sedan växlar man en gång om året. Men alltså utan avbrott.
//B1N4RY
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
En poäng är kanske också att om du har bägge inkopplade men bara primärspänning till den ena så kommer du att få ut spänning på primärsidan "bakvägen" på den som inte är i drift (=livsfara för den som eventuellt felsöker och har kopplat bort matningen på primärsidan).
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8714
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
Om du vill skifta transformator så kan det ju bero på att den som är inkopplad är bränd. Det är kanske inte så lyckat då, att klippa in reserven mot den kortslutna.
Jag har själv upplevt en situation med totalt strömavbrott på ett lastfartyg under min tid som maskinchef på ett mindre lastfartyg i Karibien. Jag kan säga att någon checklista går man inte igenom i kolmörkret med endast en ficklampa i näven, medan fartyget tuffar på utanför Puerto Ricos vältrafikerade vatten i kolmörker.
Då är det lätt att göra fel.
Jag har själv upplevt en situation med totalt strömavbrott på ett lastfartyg under min tid som maskinchef på ett mindre lastfartyg i Karibien. Jag kan säga att någon checklista går man inte igenom i kolmörkret med endast en ficklampa i näven, medan fartyget tuffar på utanför Puerto Ricos vältrafikerade vatten i kolmörker.
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
Känns som troliga skäl allihopa.
Och då skulle det alltså inte vara några konstigheter att växla över trafo utan avbrott om inte förreglingen hade varit där.
Tack å bock!
Och då skulle det alltså inte vara några konstigheter att växla över trafo utan avbrott om inte förreglingen hade varit där.
Tack å bock!
Re: Parallellkörning av transformatorer för att slippa black
Är det alltså högre spänning på primären och 230V på sekundären på trafona?
Eller är det 230V primär och lägre spänning på sekundärerna?
Om sekundären går till något som likriktas, eller som kan köras på likström, så kan man ha en likriktarbrygga per trafo och då göra det möjligt att köra båda samtidigt.
Men som redan påpekats så är det nog en rätt bra idé att bara ha en igång samtidigt. Automagiskt byte vore däremot kanske bra...
Eller är det 230V primär och lägre spänning på sekundärerna?
Om sekundären går till något som likriktas, eller som kan köras på likström, så kan man ha en likriktarbrygga per trafo och då göra det möjligt att köra båda samtidigt.
Men som redan påpekats så är det nog en rätt bra idé att bara ha en igång samtidigt. Automagiskt byte vore däremot kanske bra...
