Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Du har väl inte missat att fila ner skruvarna på kullagerhållaren?
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
På ebay från hong-kong. Det är väl en billig kopia antar jag, var kan man köpa en ordentlig J-head?konig7070 skrev:Vart har du köpt din J-head, för det finns många dåliga kopior.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
@BEEP
Precis vad jag hade "glömt" (struntat i) när jag byggde min och fick precis det problemet. Upptäckte det ganska snabbt med det är ju bra att göra rätt från början.
Precis vad jag hade "glömt" (struntat i) när jag byggde min och fick precis det problemet. Upptäckte det ganska snabbt med det är ju bra att göra rätt från början.

- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31438
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
dbostream:
Här är jhead-bloggen, och där finns lite länkar till återförsäljare:
http://jheadnozzle.blogspot.se/
Här är jhead-bloggen, och där finns lite länkar till återförsäljare:
http://jheadnozzle.blogspot.se/
-
- Inlägg: 381
- Blev medlem: 21 mars 2012, 12:05:59
- Ort: Malmö
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
har några kina j-head liggande som jag vet fungerar om intresse finns:
p:56$ st 0.4-0.3
p:56$ st 0.4-0.3
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Tjingeling,
Har läst er tråd ett tag, mycket intressant läsning.
Köpte en K8200 för att jag är intresserad i elektromekanik, och visste om förbättringspotentialen när jag köpte den.
Har monterat en bälgkoppling, minskat glappet i z-muttern, spegel, usb-isolator, samt tejpat microbrytarna.
Jag planerar att inom det närmsta;
Byta ut brytarna mot optiska, samt fixa en smigig justering.
Fixa en hållare för spegeln.
Fixa en seriös remspännare.
Förstärka släden med profil.
Kylning till den "kalla" delen av munstycket.
På sikt;
Fixa fler extruders, minst 1 till. (alt. bygga en ny skrivare)
Jag har dock lite huvudbry hur jag ska få skrivaren att skriva ut lite nogrannare.
Innermått på hålrum/cirklar, hur gör ni när ni ska skriva ut tex. lagerhållare?, Brotschar ni upp dem? Just nu missar jag med 4 tiondelar på ett 10mm hål.
Verkar få "brim" på allt jag skriver ut, även om den är inställd på 0.
Vad kan påverka detta?
Finns det något ställe att justera bredden på det man skriver ut? tex. om något skulle vara 23mm men blir 23.x.
Om jag skriver ut saker med raka väggar, så får jag intrycket att de är bredare i basen och smalare i de översta lagren. (avsmalnande mot toppen)
Så som kuben eller som min kalibreringspryttel.
Vad kan påverka detta?
Är det Slicer-programmet som konstrar?
Kan det vara temperaturelaterat?
Har ni några tips eller lösningar så får ni gärna höra av er.
Helt annan information; (Köpte in fler motstånd och är nu mera monterat igen)
Jag råkade tappa min pincett på ntc motståndet så jag knäckte det. Men fixade till en dubbelskjuvpot, så jag kunde manuellt komma igång, och samtidigt läsa vad motståndet var.
Här är motstånd-visad temperatur i repieter med k8200, vid första setup med firmware v1. Vilket borde vara motsvarande motståndstabell. Om ni har lust att prova kalibreringsprytteln så har jag bifogat den.
Finns i olika höjd, 3/5/7/10 mm
Har läst er tråd ett tag, mycket intressant läsning.
Köpte en K8200 för att jag är intresserad i elektromekanik, och visste om förbättringspotentialen när jag köpte den.
Har monterat en bälgkoppling, minskat glappet i z-muttern, spegel, usb-isolator, samt tejpat microbrytarna.
Jag planerar att inom det närmsta;
Byta ut brytarna mot optiska, samt fixa en smigig justering.
Fixa en hållare för spegeln.
Fixa en seriös remspännare.
Förstärka släden med profil.
Kylning till den "kalla" delen av munstycket.
På sikt;
Fixa fler extruders, minst 1 till. (alt. bygga en ny skrivare)
Jag har dock lite huvudbry hur jag ska få skrivaren att skriva ut lite nogrannare.
Innermått på hålrum/cirklar, hur gör ni när ni ska skriva ut tex. lagerhållare?, Brotschar ni upp dem? Just nu missar jag med 4 tiondelar på ett 10mm hål.
Verkar få "brim" på allt jag skriver ut, även om den är inställd på 0.
Vad kan påverka detta?
Finns det något ställe att justera bredden på det man skriver ut? tex. om något skulle vara 23mm men blir 23.x.
Om jag skriver ut saker med raka väggar, så får jag intrycket att de är bredare i basen och smalare i de översta lagren. (avsmalnande mot toppen)
Så som kuben eller som min kalibreringspryttel.
Vad kan påverka detta?
Är det Slicer-programmet som konstrar?
Kan det vara temperaturelaterat?
Har ni några tips eller lösningar så får ni gärna höra av er.
Helt annan information; (Köpte in fler motstånd och är nu mera monterat igen)
Jag råkade tappa min pincett på ntc motståndet så jag knäckte det. Men fixade till en dubbelskjuvpot, så jag kunde manuellt komma igång, och samtidigt läsa vad motståndet var.
Här är motstånd-visad temperatur i repieter med k8200, vid första setup med firmware v1. Vilket borde vara motsvarande motståndstabell. Om ni har lust att prova kalibreringsprytteln så har jag bifogat den.
Finns i olika höjd, 3/5/7/10 mm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Angående cirklar: Dom skapas ju med hjälp av "månghörningar" så om det är för få hörn så blir hålet för litet. Oftast tycker jag att det är lättast att borra upp om det är små hål. Om det är viktiga hål kan man kanske stoppa i ett borr av rätt dimension om hålet är liggande.
angående brim: Intressant fel som jag också fick, det visade sig att repetier hade börjat köra med en annan konfigfil än den som man ändrar i för slic3r (jag hade skapat en annan) . kolla i början på gkoden så ser du om dina ändringar slår igenom där. Jag löste det genom att installera nyaste repetier samt ta bort filer som finns på annat ställe.
Om man installerar repetier i c:\Program\Repetier-Host så finns det en kopia i c:\Användare\xyz\AppData\Local\VirtualStore\Program hade jag förut ialla fall (innan ominstallation), nu ligger den i AppData\Local. Du får kolla runt under AppData också då slic3r ligger under AppData/Roaming. Mycket förvirrande då en uninstall av Repetier-Host inte tog bort filer under AppData strukturen. Detta elände beror på att microsoft fick för sig att en användare inte fick skriva i c:\Program( Files) utan skapade denna. Jag kör med Win7.
Angående bredd problem: Prova att ändra "Extrusion multiplier"
angående brim: Intressant fel som jag också fick, det visade sig att repetier hade börjat köra med en annan konfigfil än den som man ändrar i för slic3r (jag hade skapat en annan) . kolla i början på gkoden så ser du om dina ändringar slår igenom där. Jag löste det genom att installera nyaste repetier samt ta bort filer som finns på annat ställe.
Om man installerar repetier i c:\Program\Repetier-Host så finns det en kopia i c:\Användare\xyz\AppData\Local\VirtualStore\Program hade jag förut ialla fall (innan ominstallation), nu ligger den i AppData\Local. Du får kolla runt under AppData också då slic3r ligger under AppData/Roaming. Mycket förvirrande då en uninstall av Repetier-Host inte tog bort filer under AppData strukturen. Detta elände beror på att microsoft fick för sig att en användare inte fick skriva i c:\Program( Files) utan skapade denna. Jag kör med Win7.
Angående bredd problem: Prova att ändra "Extrusion multiplier"
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Ritade mig en egen variant på ett skydd till en nätdel
Nu ska jag bara hitta polskruvarna och strömbrytaren
Gjorde en provutskrift på "flärparna" som ska hålla det på plats. Här 1,5mm höga, slutliga resultatet på 1mm
Passade bra, dock så fastnade det lite tejp 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Tack, nä kör fortfarande väldigt "standard"3d360 skrev:Förresten drh, har du gjort några särskilda justeringar i själva repetier? Tycker du har jäkligt fina utskrifter.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Ni som kör/kört med J-head vilken temperatur använder ni för PLA? Jag testade upp till 210 och ändå var det stopp i hotenden.
ska fundera på saken.Vilhelmsson skrev:har några kina j-head liggande som jag vet fungerar om intresse finns:
p:56$ st 0.4-0.3
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jag kör så lågt som 185 på min mendel mono. Och inte ens 215 fungerade bra på min hot-end från reprap.me :/
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
dbostream, kör du med Kjell & Co PLA tråd?
Själv så har jag stora problem med den skittråden som sätter igen mitt 0.35 mm munstycke och lämnar vattenstänk i utskriften. Den svarta tråden som jag köpte förra gången på ELFA fungerade bra.
Själv så har jag stora problem med den skittråden som sätter igen mitt 0.35 mm munstycke och lämnar vattenstänk i utskriften. Den svarta tråden som jag köpte förra gången på ELFA fungerade bra.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Använder fortfarande den stump som följde med skrivaren.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Felorsaker?
Något fel på tempgivaren, µC känner att temperaturen är fel och stänger av motorn.
Glömt att fila av skruvarna på kullagerhållaren.
Kugghjulen sitter för tight.
För låg spänning, motorn orkar inte mata, ojämn gång.
För hög matning(om det är möjligt?) eller något som går trögt, motorkortet blir för varmt och stänger av.
Munstycket sätter igen sig.
Fel på kretskortet.
Glappkontakt någonstans.

Något fel på tempgivaren, µC känner att temperaturen är fel och stänger av motorn.
Glömt att fila av skruvarna på kullagerhållaren.
Kugghjulen sitter för tight.
För låg spänning, motorn orkar inte mata, ojämn gång.
För hög matning(om det är möjligt?) eller något som går trögt, motorkortet blir för varmt och stänger av.
Munstycket sätter igen sig.
Fel på kretskortet.
Glappkontakt någonstans.
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Jadu, det funkar ju prima med matningen till orginal hotenden innan jag skulle försöka fixa läckan och pajade mässingsröret men det kanske krävs justering för andra hotendar... Precis när man börjar köra kommer det ut ungefär 6-7 cm plast sedan blir det stopp, funderar på om hotenden inte hinner med att värma tillräckligt och att det är därför det fungerar i början sedan blir det för kallt. Temperaturgivaren stämmer i rumstemperatur iaf och i början när plasten kommer ut ser det precis ut som när jag kört med vellemanshotend på 190 grader.