Cupcake och ReplicatorG
Cupcake och ReplicatorG
Hej!
Jag har nu hämtat min Cupcake CNC-skrivare till där jag tillfälligt bor. Den har inte används på 2 år och nu installerar jag version 40 av ReplicatorG.
Min maskin är uppgraderad med Gen4 elektronik.
Har just nu inte tillgång till min gamla dator med fungerande system.
Nu får jag kontakt med skrivaren men kan inte styra den. Någon med tips om vad jag missat eller kanske även har en liknande maskin som fungerar?
Det är testat under Mac OS X och Windows 7.
Jag har nu hämtat min Cupcake CNC-skrivare till där jag tillfälligt bor. Den har inte används på 2 år och nu installerar jag version 40 av ReplicatorG.
Min maskin är uppgraderad med Gen4 elektronik.
Har just nu inte tillgång till min gamla dator med fungerande system.
Nu får jag kontakt med skrivaren men kan inte styra den. Någon med tips om vad jag missat eller kanske även har en liknande maskin som fungerar?
Det är testat under Mac OS X och Windows 7.
Re: Cupcake och ReplicatorG
Har samma problem med ReplicatorG version 40 tillsammans med MakerBot Thing-o-matic
som fungerat perfekt tidigare men nu inte alls lyder kommando.
Detta under Windows XP.
Har läst mej till att maskinen måste uppgraderas för att använda RepliG 40 men hittar
inga upgraderingar till MakerBot (den gamle rackar´n)
Får kontakt med maskinen...........men som sagt!
som fungerat perfekt tidigare men nu inte alls lyder kommando.
Detta under Windows XP.
Har läst mej till att maskinen måste uppgraderas för att använda RepliG 40 men hittar
inga upgraderingar till MakerBot (den gamle rackar´n)

Får kontakt med maskinen...........men som sagt!
Får du det att fungera med en tidigare version av ReplicatorG, i så fall vilken version?
Version 27 funkade bra för mej!
Tyvärr verkar version 40 ha skrivit över med nyare drivrutiner och efter det
Tyvärr verkar version 40 ha skrivit över med nyare drivrutiner och efter det

Om man kör windows XP, är det inte bara att gå tillbaka till en "systemåterskapningspunkt" i kontrollpanelen?
Sen bör det väl finnas dokumenterat vilka version du kan köra med din skrivares firmware?
För det är inte så att öppen kod är dåligt dokumenterad...
Sen bör det väl finnas dokumenterat vilka version du kan köra med din skrivares firmware?
För det är inte så att öppen kod är dåligt dokumenterad...
Svårt att göra en systemåterställningspunkt med tanke på att jag inte har tillgång till datorn, se inlägg 1.
Version 27 funkar bättre, nu ska jag bara ändra initscript i .replicator-katalogen. Jag kan nu köra maskinen i alla 3 axlar och även styra extrudern och HBP!
Gott !
Önskar jag kunde säga det samma, men jag får väl
sätta mej och ge den en omgång

Önskar jag kunde säga det samma, men jag får väl
sätta mej och ge den en omgång

Lite uppdatering...
Plötsligt kunde jag inte i Replicatorg generera fungerande kod till vissa av mina modeller, oavsett vad jag satte för gräns på Z-hastighet valdes samma som för X och Y. Detta medförde tappade steg på stegmotorn och fick även varning att detta skulle ske.
Jag uppdaterade firmware till Sailfish och fick volumetric printing och acceleration samtidigt fick jag uppdatera Replicatorg från version 27 till 40. Detta medförde rätt mycket konfigurerande.
Nu kan jag skriva ut med märkbart bättre resultat jämfört med tidigare.
Plötsligt kunde jag inte i Replicatorg generera fungerande kod till vissa av mina modeller, oavsett vad jag satte för gräns på Z-hastighet valdes samma som för X och Y. Detta medförde tappade steg på stegmotorn och fick även varning att detta skulle ske.
Jag uppdaterade firmware till Sailfish och fick volumetric printing och acceleration samtidigt fick jag uppdatera Replicatorg från version 27 till 40. Detta medförde rätt mycket konfigurerande.
Nu kan jag skriva ut med märkbart bättre resultat jämfört med tidigare.
Mer problem...
Med ReplicatorG och skeinforge 50 så lyckas jag inte kalibrera min maskin. Lyckas inte någonstans hitta bra tips för kalibrering ax extruder och hastighet.
Man blir lite sur på att Makerbot verkar helt ha lämnat både open source och gamla kunder.
Med ReplicatorG och skeinforge 50 så lyckas jag inte kalibrera min maskin. Lyckas inte någonstans hitta bra tips för kalibrering ax extruder och hastighet.
Man blir lite sur på att Makerbot verkar helt ha lämnat både open source och gamla kunder.