svårväckt behöver ett felfritt system

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johanb

Re: svårväckt behöver ett felfritt system

Inlägg av Johanb »

Jo om man utgår ifrån sin egen situation och inte själv har problem blir allt väldigt enkelt och allt annat blir "undanflykter".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skrev att jag känner igen mig... Jag har också sovit över väckarklockor modell brandlarm. Stänger av väckarklockor utan att jag har en aning om det. Jag kan även påstå att jag är vaken utan att ha en aning om att jag pratat med någon när jag sedan vaknar på riktigt. Det stämmer att jag inte har problem med det nu, men jag vill påstå att jag har viss insikt i vad det handlar om. Naturligtvis får man väga tipsen mot varandra, men jag uppfattar många andra som rena gissningar långt utanför skribenten kompetens.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är svårt att inse problem om man inte upplevt de själv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Samtidigt är det väldigt svårt att själv inse att man har psykiska problem. Vår hjärna är oerhört bra på att lura oss.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man ser många exempel där folk lyssnar mest på den som ger ett svar som man vill höra. Alternativmedicinen är full av sådana. Elallergiker mm. Man vill inte se det egentliga problemet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och väldigt ofta ser man: Nån som ställer en fråga och sen blir förbannad för att de flesta svaren säger nåt annat än frågeställaren hoppades på:)
radar

Inlägg av radar »

Gjorde ett väldigt enkelt och effektivt väckningssystem när jag var liten.

230v timer --> 12v trafo --> spolarvätskepump med behållare från en bil --> munstycke från en nässprays flaska.

Placera munstycket på sänggaveln med riktning mot huvudet och du kommer att vakna garanterat :)
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

jag ahr haft helgen på mig att tänka, jag är inte förtjust i att gå till en psykolog...alls, sist jag var hos en så drogs det igång en massa minnen,känslor och processer som jag arbetat många många år för att förtränga.

jag har inte tränat sedan torsdags (förutom 3 h thaiboxning i lördags) och resultatet verkar bara bli att jag inte kan sova ordentligt, jag kommer inte i säng i tid och jag vill inte träffa någon eller ha med någon att göra. jag blev oerhört uttråkad och "bitter" och orkade inte göra något.

fast jag börjar väl inse att det här kanske är djupare rotat än vad jag trott från början : /
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

sen såg jag att det var någon som kommenterade att jag frågade på elektronikforumet och att ingen av er är utbildade inom detta.,

tänk er ett XY-problem, jag trodde att jag behövde svaret på Y när jag faktiskt behövde svaret på X. även om ingen av er är läkare eller beteendevetare så ska ni förstå att jag uppskattar er hjälp och åsikter otroligt mycket.

för någon som inte har någon att vända sig till så betyder det väldigt mycket att någon bryr sig.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

fast jag börjar väl inse att det här kanske är djupare rotat än vad jag trott från början : /
Och det är jättebra att du börjat fundera i de banorna. Bara det att du har haft kontakt med psykvården tidigare tyder på att det kanske är så. Kanske det går att förklara för en terapeut eller psykolog att du inte vill riva i det förflutna utan vill ha verktyg för att hantera nutid och framtid.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast där är väl ett problem att det oftast är de där sakerna i det förflutna som man behöver göra upp med?

Det är ju ofta sakerna i det förflutna som gjort att man är som man är. Såvitt jag förstått handlar väldigt många psykologiska "åkommor" om att man vill försöka glömma eller förtränga gamla händelser eller att man anstränger sig nåt enormt för att inte råka hamna i samma situation igen eftersom man är rädd för den.

Jag vet ju själv att jag har en del "problem" (viss typ av social fobi t.ex.) som grundar sig i händelser i ungdomen. I vissa situationer så blir jag jätterädd att det ska bli precis som den där gången för 25-30 år sen så jag vågar inte utan backar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se upp så du inte råkat ut för en psykoanalytiker som hänför alla problem till sådant som hände i barndomen. Visst kan de vara ett problem men det finns ingen anledning att dra upp det om det inte är direkt relaterat till nuvarande problem. Tvärtom kan sådant grävande dra upp en massa gamla sår. Tyvärr är det ju dock så att för folk med hammare så är allting en spik! ....
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

"Det är aldrig försent, att uppleva en taskig barndom".
Kanske har denna tråd, och mångas erfarenheter, lyft fram att vi upplever saker på olika sätt, med lite distans!
Var glada ( tacksamma) för att slikt kan diskuteras, rätt eller fel är inte alltid viktigast.
Det är morgondagen!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min styvfar var en av danmarks bästa NLP-terapeuter (fick sluta efter en blodpropp i skallen) och jag fick en situation i livet som tog väldigt hårt på mig. Jag åkte dit och bad om hjälp, jag fick det och vilken skillnad det var!

Han tog mig tillbaka en sväng till 3 års åldern, det fanns en specifik situation som plågade mig och han gav mig ett alternativt svar på detta. Sedan tillbaka till nutiden - och jag mådde bra. Inte att situationen inte hade funnits - men nu har jag en annan syn på den och det syn kan jag enkelt klara. Tog runt 1 timme.

Och nej, NLP är inte svaret på allt och definitivt inte för alla - men det var en mycket stor hjälp för mig. Jag har senare lärt mig en del av teknikerna och använder dom dagligen för att klara mig genom livet som det är nu.

Att dras tillbaka och älta allt i evigheter fungerar inte - inte för mig iaf. Men att gå tillbaka, vinkla en situation och sedan gå till nutid kan fungerar alldeles utmärkt. Självklart beror effekten på vad som har hänt, vem man är osv. Alla är olika, har olika problem och de lösas på olika sätt.

Min åsikt är att det är OK att veta var man kommer ifrån, vad som har hänt osv. men att man själv (oftast) lägger sina mål på var man vill gå sedan. Och det viktiga är var man vill, det är ju den vägen man ska gå, var man kommer ifrån är "bara" erfarenhet men har man insikt i vad det har gjort för/mot en kan man oftast se hur det påverkar de mål man ställer upp. Och då kan det vara lönt att ta en extra fundering på om man verkligen har vald rätt mål eller om man hänger kvar i det gamla.

Nå, nog från mig från bussgaraget på Terminalslingan i Tokholm, nu ska jag vidare.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

tja...har inte en aning om vad som hänt, men av någon anledning så är jag numera uppe 07:00 och på jobb 07:40. har varit detta en vecka, enda skillnaden är att jag jobbar mer nu än vad jag gjorde innan och hinner inte träna.
Skriv svar