Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pstrand

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av pstrand »

Hej @HansGunnar

Som jag skrev tidigare så anser Jag inte att man måste göra förändringar på konstruktionen. Bra passform/stabil/byggbeskrivning mm. Skrev ut ganska mycket saker innan jag satte dit en blästrad spegel ovanpå "heatbedden" med bra resultat. Som vanligt är nog de flesta nöjda som den är och gör inte nått väsen av sig. Å andra sidan är ju ett forum som detta helt suveränt för att dela med sig av erfarenheter och idéer. Att man sedan skriver ut lite detaljer som ev kan föbättra saker och ting är väll inget konstigt. Görs säkert till de andra "byggsatserna" också.

Velleman har varit helt suveräna på att skicka nya delar som krånglat. Har egen erfarenhet av detta och även hört det av andra.
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

Den med problem är långt mer benägen att posta på forum än den som seglar fram på en räkmacka. Så är det alltid, vad det än gäller. Man skriver sällan in till Fråga doktorn och undrar varför man mår så bra...? ;)

Fast visst är det nog så att fler tweekar K8200 än Kossel som nämnts ovan, men en K8200 är samtidigt lättare att genomskåda. Kanske är det därför som så många engagerar sig i att förbättra sina skrivare. Hur justerar du till exempel en Kossel som inte skriver plant, utan skålformat, (vilket tydligen är ett mycket vanligt problem).

Oavsett vilken skrivare som du väljer, så är det i dagsläget inte som att skriva ut med en pappersskrivare. Du kommer behöva trixa med temperaturer, slicerinställningar och Belsebubs skosnören, men det är det värt. :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

kan bara hålla med :tumupp: :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Att det skulle vara ett problem med att en kossel skriver ut kupol eller skålformat stämmer inte. Det är en inställning man SKA göra när man kalibrerar skrivaren. Enkelt justerat i firmware.
Min erfarenhet av min kossel är att den är mycket lätt att bygga och består av ganska få delar. Man måste vara noggrann när man kalibrerar den men sedan skriver den ut mycket bra.
Det negativa är att mig veterligt finns det bara ett kit att köpa färdigt, och jag är tveksam till detta kit bl a för att det innehåller oväxlad extrudermotor.
Om någon undrar över kossel så ta frågorna i kosseltråden.
Ursäkta om någon tycker jag kapar tråden men jag ville bara klargöra kommentaren att utskrift från kossel skulle vara ett problem.
Puttiplatt
Användarvisningsbild
Centimeter
Kontakt:

Inlägg av Centimeter »

När du säger det så var det en Rostock 3d printer som jag läste om. Även den en deltaprinter.
Där skrevs det som svar på denna fråga:
"This problem is very common and there are 2 ways to fix it:
1.Adjust your DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET up or down by one millimeter and see if that makes it better or worse. Then adjust by half millimeter, and so on, until your first layer is completely flat.
2.Add the autolevel Z probe to your end effector. It will automatically calibrate before each print if you add G29 to your slicer prefix. This will detect the bowl shape and automatically correct it so that your print is completely parallel to the print surface, and the first layer thickness is always exactly right."

Sedan länkas:
http://reprap.org/wiki/Kossel#Automatic ... ling_probe

En kossellänk alltså. Är det inget som helst problem med Kossel, så blev i alla fall jag lurad av att det fanns en särskilt mätspets påhittad för att tabellera bort felet.
Den tyckte jag borde räknas som att någon ansett att hans skrivare behövde förbättras.

Naturligtvis måste man kalibrera en Kossel noggrant så som du skriver. Det måste man med var skrivare som inte köps färdigbyggd.

Edit.
Jag kanske borde tillägga att jag verkligen gillar Kosselskrivaren. Särskilt det faktum att utskriften inte rör sig.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@Centimeter
Jag justerade min kossel enl punkt 1, behövde endast justera några tiondels mm.
Autoproben enl punkt 2 lades till av upphovsmannen till kosselskrivaren. Troligen för att automatisera och förenkla kalibreringen ytterligare. Den ska även kompensera för förändringar om du flyttar skrivaren eller tar loss byggplattan. Jag har aldrig använt autoproben utan har kalibrerat enligt instruktioner. Jag har konstruerat en mekanisk nivåjustering av byggplattan till min skrivare för att förenkla kalibreringen. Att försöka justera in z med endstoppen är hopplöst. Att justera in med m666 kommando i marlin är mycket exakt men tar lite tid. Min lösning går på några minuter och man kan justera under utskrift om man behöver
Puttiplatt
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag gillar min K8200 och jag har aldrig ångrat mitt köp :)

Kvällens projekt blev ett stöd för min telefon
562.jpg
Till den här utskriften valde jag att köra med ColorFabb PLA/PHA, en blank svart plast
563.JPG
Den skriver ut medans jag skriver detta så resultatet presenteras imorgon
564.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Monterad med lite svart dubbelhäftande tejp, den vänstra är en prototyp
565.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Lite erfarenheter gällande "blåtejp", jag har provat två olika sorter och kommit fram till följande:

Tesa - perfekt till 3d-print, sitter väldigt bra på "bordet" och PLA sitter bra på tejpen
Stokvis - perfekt om du ska måla om hemma, vill gärna lossna från "bordet" men PLA greppar
3d360

Inlägg av 3d360 »

Har nu bytt ut den dåligt centrerade motorkopplingen till Z-staven. Det blev faktiskt en betydlig förbättring!

Det enda jag ska skulle vilja förbättra är att det här med att det kan dyka upp små oregelbundna mönster som stör linjerna på layerna. Tror jag är lite kräsen kanske. Den presterar så att jag är nöjd nu i alla fall. :)

När man väl fått igång maskineriet så är den faktiskt pålitlig. Har inte haft några större problem sen jag la till en ikea-spegel, byte ut Z-kopplingen till en slangkoppling och ställde in själva munstycket i höjdled. Plastläckaget som jag hade problem med verkar ha försvunnit av sig självt hehe.

Men vi får se hur det utvecklar sig...
3d360

Inlägg av 3d360 »

drh skrev:Monterad med lite svart dubbelhäftande tejp, den vänstra är en prototyp
565.jpg
Tjusigt drh.
3d360

Inlägg av 3d360 »

Förresten drh, har du gjort några särskilda justeringar i själva repetier? Tycker du har jäkligt fina utskrifter.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Min glasskiva som jag kört på sen i höstas sprack häromdagen. Fick plocka fram min backup iform av IKEA speglar.
Vid första försöket så smetade jag på lite citron (har inte kört med det förut) i mitten för mitt objekt är inte stort typ 12x30mm. Nu visade det sig att jag hade flyttat objektet (printat på blåtejp innan) så utskriften kom utanför citronen men det fastnade fint ändå!
Kör med hotbed 65 grader och hotend 205, 0.2 mm mellan glas och nossel samt en lagerhöjd på 0.2.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Någon här som provat med en J-head hotend istället för orginalhotenden? Har gett upp orginallösningen då den antingen läcker eller så går mässingsröret av när man drar åt. Köpte en J-head med 0,3 mm munstycke men det fungerar inge bra, det kommer ut plast ett tag i början sedan är det precis som om det blir tätt för det kommer inte ut något mer. Vet inte om det beror på att det är 0,3 mm munstycke istället för 0,5 eller om J-headen helt enkelt inte funkar något bra på en K8200.

Hade jag varit synsk hade jag köpt en annan skrivare för det här med hotenden har varit ett enda stort problem sedan jag köpte skrivaren.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Vart har du köpt din J-head, för det finns många dåliga kopior.
Skriv svar