styrd plasma

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
diman
EF Sponsor

Re: styrd plasma

Inlägg av diman »

Nu har ett paket från Kelling (Automation Technology) äntligen kommit :D
Gecko G540, ett 12A PSU och fyra 3.5A KL23H2100-35-4B stegisar !

Bild

Planen är som följande:
2x motorer för x-axel med 3:1 reduktion och bältesdrivning med "bält i bält" principen a'la Everman
http://bell-everman.com/index.php (plus reduktion såklart)

Försökte först beställa perfect bundle som Wackt tipsade om, men det visade sig att Tom på CANDCnC inte längre säljer dem.
Han ville inte ens sälja en G540 därför vände jag mig till Kelling som för övrigt anses vara rätt bra grejer, i USA iallafall.

Det enda stora som saknas nu är en THC. Väntar dock till nästa löning med den utgiften :)

Någon som kan det där med bälten ? Vad är skillnaden på HTD och T5 ? verkar vara de som är mest vanliga format
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rota igenom informationen på GATES så bör du få klarhet i vad du ska välja för typ av rem.

http://www.gates.com/brochure.cfm?broch ... n_id=19239
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

ja, nu var det ett tag sedan man skrev här, bygget går sakta framåt och jag har nu fått rörelse i y-axeln.

Nu har jag ändrat mig i vad axlarna ska heta. Efter att ha hängt på CNCZone ett tag och läst på nätet har jag kommit fram till att den bättre varianten vore att
följa samma standard på koordinatsystemet som man kan beskåda i MACH3 och Sheetcam.
Mest för att det blir då i enlighet med det man ritar.
Alltså Y-framåt och bakåt, X -höger/vänster och Z-upp ch ner.

Bygget är kanske 40% klart, har fått ihop Y-axeln och bältdrivningen med reducering.
Lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

nu har jag fått ihopa Y-axeln helt (båda sidor).
Har drivning med demo verionen av Mach3 och bra rörelse efter en sisådär konfigurering (utrymme för förbättring finns).
Nästa steg är att få ihop grejer till x-axeln.
Tack vare min nya 3d-skrivare kommer jag kunna printa diverse fästen och småsaker till plasman :lol:

dock så börjar jag bekymra mig för min konstruktion då gantryt med drivpaketen väger nu en hel del... mer än vad jag trodde
det kanske inte är något större problem, men jag ska försöka hålla lite extra koll på vikten av delarna till x och z.
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Ja... då måste jag med sorg i hjärtat inse att min nuvarande situation och fullständig brist på tid och resurser (fråga inte...) gör att detta bygge har stått stilla och kommer högst troligt aldrig bli färdigt i mitt ägo.
Så därför vill jag söka råd här hos kunniga er och fråga hur mycket kan detta halvfärdiga (nåväl 40% kanske) projekt kan vara värd och skulle det finnas ett intresse hos någon att ta över projektet.
Vad som ingår - allt i den här byggtråden, alltså konstruktionen, rörelsemekaniken, linjära enheter samt elektroniken.
Finns även nån extra meter med skärmad 1.25mm fyrledare, krysslasermodul och en CNC-brännare till en CUT-50 plasma.

Ge mig ett bud... :(
Skriv svar