Elmotor till ironman hjälm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
addamm413

Elmotor till ironman hjälm

Inlägg av addamm413 »

Hej, jag ska bygga en iron man hjälm med en automatisk faceplate, och jag vill helst ha endast en knapp för både upp och ner

Så därför behöver jag lite information om vilka komponenter man kopplar till en elmotor som jag vill att den ska bete sig på följande sätt: man trycker på en knapp så går den ett visst antal varv/ delar av ett varv/, sen trycker man en gång till så går den lika mycket på andra hållet. Är det en servo jag ska ha till en sån här koppling?

Ps. jag är amatör, så försök gärna förklara svåra ord med så lätta ord som ni kan.

Tack på förhand!
Senast redigerad av addamm413 13 februari 2014, 10:03:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: behöver hjälp med elmotor!!

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet!

Utan någon form av positionsåterkoppling är det du ber om omöjligt att göra på ett tillförlitligt sätt! Översatt: att lita på att motorn kör ett visst antal varv vid en viss spänning fungerar inte!

Sedan är det frågan för vilken kraft motorn ska driva, hur fort det hela ska gå osv. Om det t.ex. är för att hissa/sänka luckan i hönshuset är det mycket bättre att ha en brytare för "luckan uppe" och "luckan nere" osv.

Skal det vara en klocka som visarna ska styras på är en stegmotor rätt - så beskriv vad du vill styra, då brukar det hjälpa.
addamm413

Re: elmotor till iron man hjälm

Inlägg av addamm413 »

icecap, innan jag såg ditt svar kom jag på att det nog blir lättare att hjälpa om man vet vad man ska ha det till, så jag ändrade.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elmotor till ironman hjälm

Inlägg av Icecap »

Om faceplaten ska växla mellan en eller fler fasta positioner kan man avkänna positionerna, annars börjar det bli besvärligt. Man kan i grunden säga att en vanlig DC-motor utan encoder och avancerat styrning kör när den får ström nog - men man kan inte sia om hur många varv den kör, det beror på belastningen som i sin tur beror på vad den driver, temperaturen och lite annat.

Så finns det några fasta hållpunkter på vägen i det den driver kan det fixas rimligt enkelt, annars blir det mycket besvärligt.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Enklast blir det om du köper ett RC-servo. Där har du återkoppling med position, och du bestämmer läget med en PWM-signal.

Jag skulle ha tagit en liten mikroprocessor, programmerat den så att vid ett tryck på knappen ställer den servot i läge 1, och vid ännu ett i läge 2. Servot ser sedan till att hålla rätt position, och vilken det är kan du styra i koden beroende på hur långt du vill att visiret ska gå.

Servon finns i alla möjliga storlekar och styrkor, bara att leta lite så hittar du lätt det du behöver.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

jag hade nog tagit en RC-servo och sedan 2 brytare som bryter när hjälmen är i rätt läge, sedan kan du ha en switch som slår om servot..
addamm413

Inlägg av addamm413 »

hubben skrev:Enklast blir det om du köper ett RC-servo. Där har du återkoppling med position, och du bestämmer läget med en PWM-signal.

Jag skulle ha tagit en liten mikroprocessor, programmerat den så att vid ett tryck på knappen ställer den servot i läge 1, och vid ännu ett i läge 2. Servot ser sedan till att hålla rätt position, och vilken det är kan du styra i koden beroende på hur långt du vill att visiret ska gå.

Servon finns i alla möjliga storlekar och styrkor, bara att leta lite så hittar du lätt det du behöver.

Skulle du kunna fixa ett kopplingsschema till det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att fixa styrningen till RC-servot så kan du använda en "servotestare".
T.ex schemat här:
http://www.sentex.ca/~mec1995/gadgets/servo3.htm

Men det schemat får servot att gå till en viss position när man rör på potentiometern.
Du ville ju ha knappar och fasta positioner. Då byter du ut potentiometern mot:

Kod: Markera allt

+----[KNAPP]----[Motstånd]----+
  |                             |
  o                             o
 Istället för potentiometern.
(Istället för dessa fasta motstånd kan man förstås ha trimpotentiometrar. Då kan man trimma in det som man vill.)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ta en växlande brytare och två pottar till "servotestaren" så får du den eftersökta funktionen.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Det finns en jättelång tråd på The Replica Prop Forum som du kan kolla in.
Det finns också färdiga kit att köpa med elektronik och servos speciellt framtagna för Ironman-hjälmar.
Skriv svar