FM-sändare

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad det gäller mobiler på macken så är den största risken att man tappar den i backen så att det blir kortslutning i den.
göcke

Inlägg av göcke »

Hej danei som bor i Peking , du har en utomordentlig bra Radioamatör klubb i Peking tycker att du kan ta och kontackta dem där.
http://noon.mine.nu/~bluey/sk5bn/

men visst riskern att halka är också större, men det var ju inte påängen.
utan påängen är att hålla frekvensbanden så rena som möjligt.
och det gör man om man håller sig till reglerna.
använder rätt sändningsklass
inte överskrider max sändar effekt för bandet (kanalen)
inte har fel modulation. eller TXfrekvens
och har rätt avstämd antenn.
och inte sänder ut bifrekvenser från syntes eller oscillator på andra kanaler.
Kan du garrantera detta så är allt frid och fröjd.
Det är bara på radioamatör banden du kan hålla en lägre nivå eftersom man får experimentera där, men där har man ju andra som lysnar och kan varna om man har problem.
nu har jag listat upp de parametrar man måste ansvara för om man skall sända från ett eget projekt. och som faller in under transmission.
Hoppas att träffa dej danei på nått möte i Peking (Norrköping)
mvh / göcke
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag ville bara påtala att de anledningar du tog upp inte var särskilt relevanta. Men jag förespråkar inte heller anarki på radiobanden. Det vinner ingen på.
göcke

Inlägg av göcke »

Danei vad är det som inte är särdkilt relevant?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

danei skrev:Vad det gäller mobiler på macken så är den största risken att man tappar den i backen så att det blir kortslutning i den.
bland annat
göcke

Inlägg av göcke »

danei, det var ju du som tog upp detta, så vad mer är fel? eller ej relevant.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

göcke skrev: 1. varför tror ni att man uppmanas till att stänga av mobiltelefonen på sjukhus.
2 varför tror ni att man uppmanas att stänga av sändaren på bensin stationer eller byggen där det sprängs med elektronisk tändning.
inga komentarer.
göcke

Inlägg av göcke »

:lie: jag som trodde att jag skulle få ett kunnigt svar. om varför inte osv.
Freddy.S
Kontakt:

Inlägg av Freddy.S »

Haha. Svar5a på sitt eget inlägg med en icke positiv inställning till inlägget. Roligare ä så kan man ju ha. :oops:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kanske redan har skrivits men om du vill komma upp i lite längre räckvidd går det ju bygga RF slutsteg.

Sen är det klart att det går inte komma hur långt som helst på kortvåg.

Det vore coolt nån här byggde en långvågssändare och sände Radio över hela Sverige så alla här kunde höra det! :) Där är det ju heller ingen risk att man stör ut nån viktig kanal. Typ 200kHz eller nått borde funka va?
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

hmm, om sändaren når över hela sverige kan den pejlas i från vilken punkt som helst, tar nog inte lång tid innan den pejlas.
Finns gott om sändaramatörer som gärna pejlar (det är ju faktiskt en sport).
göcke

Inlägg av göcke »

lite vid sidan av , men det finns en gren som kallas rävjakt , som är en form av radiopejling och origentering, man skall alltså jaga reda på en eller flera gömda sändare som sänder periodiskt med ett par milliwatt.
sen vet jag inte om det är någon sport att jaga ike lagliga sändare eller störningar som jag vill kalla det, man kan få sig ett par tråkiga nätter tillsamans med råttorna. det är vad man kan få.
Jag vill än en gång påängtera att det är bättre att köra radio lagligt och hällst på amatörbanden.
sedan är den besta räckviden inte så mycket avhänget på uteffekt utan av hur bra sändar och motagar antennen är.
med 0,5w uteffekt på 450MHz så kan du faktiskt i gynsama fall nå en 5-10mil bort
Men har man fel antenn och höjer efekten så har man större sannolikhet att störa änn att nå långt.
Rollo

Inlägg av Rollo »

jonas18z skrev:
RDX* skrev:jonas18z har du någon ritning på din sändare?
ja visst
http://w1.859.telia.com/~u85920178/tx/bug5.htm
Har lite frågot om den innan jag tar mig till ELFA och införskaffar mig lite komponenter.

Hur är ljudkvaliten på den?
Kan man koppla in den till t.e.x en MP3-spelare?
Vilken kondensator skall vara en trimkondensator?

TACK!!
Rollo

Re: FM-sändare

Inlägg av Rollo »

v_jocke skrev:Jag knåpade ihop en FM sändare idag. Använde den här ritningen från http://www.avlyssning.nu

Funkade riktigt bra faktiskt. Lite lurigt att ställa in frekvensen bara.
Tjena! Någon som vet ungefär hur mycket en sådan ska dra? Har knåpat ihop den men får den inte att fungera, min drar 12 mA. Det är väl lite för lite?

har för mig att strömstyrkan ska ändras när man ändrar på spolen, stämmer det? Min gör EJ det...

Aja...tack i förhand!
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är någon av er som sett en rikting på en seriös radiosändare? En med stabil frekvens och schysst slutsteg som inte strålar på en massa på övertonerna? Inget hemmabygge alltså, utan en riktig. Har ingen tanke på att bygga, men jag skulle vara intresserad att kolla lite på schemat.
Skriv svar