Reglera 230VAC värmeelement

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42

Reglera 230VAC värmeelement

Inlägg av rolex42 »

Ska försöka reglera temperaturen i en hemmabyggd lödugn.
230VAC, 1000W dvs ca 5A.
Jag har följande komponenter liggande:
* TIC263
* S4065J
* IRG4PC30F

Men jag har ingen kunskap el erfarenhet av den här typen av elektronik.
Jag tänkte försöka ta en lätt väg och utnyttja Er andra och få en färdig snabb lösning :)

Jag förstår teorin någorlunda men vet inte vilken lösning som är enklast i detta fall.
blueint
Kontakt:

Re: Reglera 230VAC värmeelement

Inlägg av blueint »

Några nyckelord att reflektera över eller nätsöka på:
* PWM och pulsfrekvens
* Halvledarswitch, Triac, IGBT, Mosfet
* DC-bias, gatespänning mm
* Återkoppling från temperatursensor
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Värmeelement är väl såpass tröga att man kan reglera on/off för hela vågperioder av nätströmmen. (Det går att reglera för halvperioder, men det är bättre att köra hela perioder så att nätspänningen inte kantrar en gnutta likspänningsmässigt, sånt ger otrevligt oljud från ringkärnetransformatorer o.s.v.). En triac är därmed en bra idé.

Om du inte har tänkt att löda flera kvadratmeter stort kretskort så är kanske TIC 263 lite överdriven storleksmässigt.
Tandgnissle

Inlägg av Tandgnissle »

Om du bara vill göra det "quick and dirty" så är den här (eller likvärdig) http://webshop.nedis.se/sv-se/657404/55-13662-020 samt ett vred allt du behöver. En enpolig termostat som går upp till 320 grader samt en brytare monterad på samma axel för att stänga av allt helt.
Detta innebär att det inte är någon styrning alls så du får sitta och vakta, du bör också förvärma ugnen då värmen har en tendens att rusa förbi satt temperatur.

edit: Om du bygger något annat och du funderar på att lämna ugnen utan uppsyn (hur du nu än kommer att reglera temperaturen) rekommenderar jag ett överhettningsskydd för att bryta all ström till ugnen om någonting i styrningen går sönder. Bara en hundring extra och kan förhindra att huset brinner ned.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

TIC263 finns i lådan så jag tänkte försöka nyttja den.
Enl databladet är VGT +/-0.8 till +/-2 V , IGT max +/-50mA och Max peak gate current +/-1A.

Om jag ska försöka hitta en opto-TRIAC på ex Mouser > Optoelektronik > Opto-/fotokopplare > Triac och SCR-utmatningsoptokopplingar så antar jag att man filtrerar:
Utgångsanordning= PhotoTriac

Men vad betyder de andra vaiablerna (Framström, Framspänning, Maximal utlösningsström, Maximalt upprepat toppvärde i blockläge - VDRM, Maximal kontinuerlig utström, Nollgenomgångskrets) ?
Min gissning är att jag behöver framström >50mA och framspänning på helst 2V (verkar inte finnas högre än 1.5).
Ger exvis FODM3083
Gissar jag rimligt rätt eller helt fel?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"framström" och "framspänning" har med lysdioden att göra, inte triacen!

Och max 50 mA framström betyder att du måste ha LÄGRE ström än så, annars förstörs dioden. Lägsta lämpliga framström anges också i databladet, t.ex. för FODM3083 är "LED Trigger Current" max 5 mA. Det betyder att om du garanterat ska trigga triacen måste du köra minst 5 mA genom lysdioden och den har upp till 1.5 volt Vf. Ska du driva den med 5 volt måste du fixa ett seriemotstånd på (5V - 1.5V)/5mA = 700 ohm högst. För att ha en god marginal bör du snarare räkna på 7 eller 10 mA. Sätt dit ett 470-ohms motstånd så fungerar det.

Framspänning Vf är alltså lysdiodens spänningsfall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

För att slippa snickra ihop hela lösningen med Triac och drivning själv,
så kan en färdig SSR (halvledarrelä) vara mer lämpligt. Du får avgöra själv,
men om du är intresserad så kan du kolla efter "CSW2425FG" på Tradera.

Sen mpste du så klart fixa själva regleringen också. Kanske enklare med
en komplett temperaturregulator, ifall du inte vill bygga något själv.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Jag kom på att jag har två gamla dimmers i skrotlådan. Busch-Jaeger 220VAC 1200VA.
IMAG2578_.jpg
IMAG2579.jpg
Så jag testade att koppla in den men ovasett hur brytaren och ratten ställs är det ingen begränsning av spänning el ström.
Jag kopplade in nollan på N, fas där symbolen ser ut som en våg (utan pil). Lasten till vågen med pil.
Transformatoranslutningen (symbolen med två ringar i varandra) är oansluten. Jag har provat med brödrosten, halogen-lampa & fläkt och mätt spänningen men inget ger önskat resultat. Ska man använda transformatoranslutningen ?
IMAG2580.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bränd triac i skrotlåde-dimmern = konstant max spänning ut?
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Ja, jag börjar tro att nåt är trasigt men det är nog ingen Triac i den här dimmern.
IMAG2582.jpg
Jag hoppas fortfarande att jag har kopplat fel ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

@MiaM: Jag tror du har rätt. Det sitter nån slags Thyristor fastsatt med muttern som syns i mitten.
Och eftersom det är full spänning hela tiden är den nog paj.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan vara andra fel men den är klart misstänkt...
Skriv svar