Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Alltid trevligt att fixa saker men dioderna kan kanske klara sig längre om dom fått strömbegränsningen i _serie_ med motståndet. Alltså inte helt "kosher" att vira ihop benen eftersom dioderna kan skilja 

Det är en lösning som jag sett i svindyra prylar från företag som lever på att tillverka just dyra belysta prylar. Det var klart fler dioder. Så det ska nog duga även i den här applikationen.
Sidospåret kring youtube: Poängen att kräva inloggning är väl att på nåt viss ge en spärr så att man inte uppmuntrar alltför unga personer att mickla med saker som innehåller farliga strömmar/spänningar/effekter/energier?
Vad gäller konton å sånt så kan man ju alltid ha flera profiler på webbläsare, eller helt enkelt flera webbläsare, för att välja vilka webbsiter som ska presenteras med vilka eventuella inloggningsdata.
Praktiska studier visar för övrigt att kombinationen att ha flera användare i chrome ihop med att ha flera ihopkopplade konton hos google och att välja fram å tebax mellan dem funkar rent utsagt värdelöst. Jag har ett separat googlekonto för picasa-bilduppladdningar (som jag bara använde under mellantiden från då flickr-kontot var fullt till flickr släppte antalet bilder fritt för ej betalande användare) och det kontot kör jag i firefox medan jag kör mitt vanliga konto i chrome...
Vad gäller konton å sånt så kan man ju alltid ha flera profiler på webbläsare, eller helt enkelt flera webbläsare, för att välja vilka webbsiter som ska presenteras med vilka eventuella inloggningsdata.
Praktiska studier visar för övrigt att kombinationen att ha flera användare i chrome ihop med att ha flera ihopkopplade konton hos google och att välja fram å tebax mellan dem funkar rent utsagt värdelöst. Jag har ett separat googlekonto för picasa-bilduppladdningar (som jag bara använde under mellantiden från då flickr-kontot var fullt till flickr släppte antalet bilder fritt för ej betalande användare) och det kontot kör jag i firefox medan jag kör mitt vanliga konto i chrome...

Ja, billiga ficklampor med flera lysdioder brukar ju vara gjorda typ så, kör man inte dioderna på max så funkar det nog, jag är dock för harig och brukar låta alla ha varistt motstånd 

Dock de som är flink i fingrarna kan lätt komma förbi både åldersbegränsning och olistade videor på youtube.
Anledningen till att jag åldersbegränsat min youtube är pga att jag på vid forum ser småglin och nybörjare som inte ens kan få de absulut simplaste av kretsar att funka. Genom att åldersbegränsa så slipper jag få kommentarer på mina videos då nybörjare vill ha hjälp för att de inte kan få deras replikerade verre av mitt bygge att funka, eller att de vill ha schema och sånnt.
Hade alternativet funnits så hade jag även lagt till lite enklare elektronikfrågor så de som vill kolla måste visa att de har iaf lite baskunskap innan de får se videon.
Anledningen till att jag åldersbegränsat min youtube är pga att jag på vid forum ser småglin och nybörjare som inte ens kan få de absulut simplaste av kretsar att funka. Genom att åldersbegränsa så slipper jag få kommentarer på mina videos då nybörjare vill ha hjälp för att de inte kan få deras replikerade verre av mitt bygge att funka, eller att de vill ha schema och sånnt.
Hade alternativet funnits så hade jag även lagt till lite enklare elektronikfrågor så de som vill kolla måste visa att de har iaf lite baskunskap innan de får se videon.
Ingen har ifrågasatt anledningen, det är helt OK.
Det jag skrev var att du gärna får skriva att länken inte är öppen om man inte är eller tänker logga in. That's it.
Det jag skrev var att du gärna får skriva att länken inte är öppen om man inte är eller tänker logga in. That's it.
Jag älskar bacon, det håller nog så länge det villPeterH skrev:Alltid trevligt att fixa saker men dioderna kan kanske klara sig längre om dom fått strömbegränsningen i _serie_ med motståndet. Alltså inte helt "kosher" att vira ihop benen eftersom dioderna kan skilja

"Nån gång" framöver ska jag köpa andra lampor med kapslad elektronik, då de där sakerna lever ett hårt liv i saltgruvan.
Testade att löda ytmonterat för första gången.
Det blev två stycken seriella eeprom som konverterades från MSOP-8 till SIP-8. Så istället för att hålla på med sd-kort så har jag nu externa eeprom-minnen till mina mikroprocesorer à 64 kbyte styck.
Perfekt för att logga temperatur t ex.
Det blev två stycken seriella eeprom som konverterades från MSOP-8 till SIP-8. Så istället för att hålla på med sd-kort så har jag nu externa eeprom-minnen till mina mikroprocesorer à 64 kbyte styck.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snygga kort! Det där var ju en rätt smart idé faktiskt.. blir ju tunnt och perfekt för breadboard om inte annat 
Vart har du fått tag på sådana fina kort? Designat/beställt själv?

Vart har du fått tag på sådana fina kort? Designat/beställt själv?
De är från electrokit:
http://www.electrokit.com/adapterkort-msop8-sil.45638
Först när jag såg dem tänkte jag 'tjusiga kort', men det tog ett tag att hitta en krets i MSOP-8 format som kunde göra någonting vettigt, inte vanligaste kretsen. 3x3 mm stor.
http://www.electrokit.com/adapterkort-msop8-sil.45638
Först när jag såg dem tänkte jag 'tjusiga kort', men det tog ett tag att hitta en krets i MSOP-8 format som kunde göra någonting vettigt, inte vanligaste kretsen. 3x3 mm stor.

Ah grymt! Synd att det bara fanns just MSOP8.. hade ju varit skoj med några fler varianter!
Vet någon vad "kontakterna" på det kortet heter? Om man kanske kunde designa egna sådana kort kanske 

- Klas-Kenny
Sträck dig till tex. Digikey så finns alla tänkbara varianter. Betydligt billigare dessutom. 
http://www.digikey.se/product-search/en ... ds/2360393

http://www.digikey.se/product-search/en ... ds/2360393
Va häftigt, många tack för det! 
Edit
Fast jag tar gärna emot tips om vad pinnarna kan heta!

Edit
Fast jag tar gärna emot tips om vad pinnarna kan heta!