Kompressor för elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Kompressor för elektronik

Inlägg av Henry »

Skrev fel ser jag nu, menade förstås kompressorolja och inte hydraulolja för just som du skrev så innehåller det inte för sällan grejer man inte vill få i sig.

Angående typ av olja i en kylkompressor så tänkte jag så att då en lekman inte håller koll på/vet detta/vet hur man tittar efter och sedan dessutom kanske bara tar en komp så är det bäst att byta oavsett och vem vet i vilket skick originaloljan är i.
crize

Inlägg av crize »

Tack för alla utförliga svar! Kyl/frys kompressor med en tank låter ju onekligen intressant - dock har jag för många projekt som står och stampar för att det
ska anses som lämpligt att starta ett till! :D

Om jag tolkat er rätt så kan man sammanfattningsvis säga att kompressorn behöver följande data:

Tank: >= 6 liter även om det förmodligen fungerar bra med en mindre. (Vissa dispenserar med vakuumfunktion drar luft hela tiden medans andra är mer snåla.)
Tryck >= 4 bar ifall lodpastan blivit mycket trögflytande
Oljeavskiljare av något slag alternativt en oljefri kompressor.

Har letat runt lite och hittat följande:
Jag antar att dessa kompressorer är ganska tysta allihop även om jag inte riktigt förstår skillnaden mellan dB och dBa. Är det någon av dessa
som är att föredra framför de andra när det gäller de tänkta applikationerna? (Bortsett från pris och ljudnivå).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

dBA är viktad mot örats känslighet.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

crize skrev:Tack för alla utförliga svar! Kyl/frys kompressor med en tank låter ju onekligen intressant - dock har jag för många projekt som står och stampar för att det
ska anses som lämpligt att starta ett till! :D

Om jag tolkat er rätt så kan man sammanfattningsvis säga att kompressorn behöver följande data:

Tank: >= 6 liter även om det förmodligen fungerar bra med en mindre. (Vissa dispenserar med vakuumfunktion drar luft hela tiden medans andra är mer snåla.)
Tryck >= 4 bar ifall lodpastan blivit mycket trögflytande
Oljeavskiljare av något slag alternativt en oljefri kompressor.

Har letat runt lite och hittat följande:
Jag antar att dessa kompressorer är ganska tysta allihop även om jag inte riktigt förstår skillnaden mellan dB och dBa. Är det någon av dessa
som är att föredra framför de andra när det gäller de tänkta applikationerna? (Bortsett från pris och ljudnivå).

Haha, den sista är ju byggd med just en kylskåpskompressor. Den må vara tyst.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag testade min olja med etanol. Den ser först ut att blanda sig men separerar och lägger sig på botten. Jag testade även med fotogen för att få en referens, den uppför sig på samma sätt men flyter på etanolen. Jag tolkar det som att det antagligen är en mineralolja, verkar det vara en riktig tolkning?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ja, det låter som mineralolja

POE-olja i isopropanol (och även PAG med T-röd) löser sig fullständigt som att lösa fotogen/tunnare olja i bensin/heptan utan minsta spår av skiktningar

crizes: länkar visar på kompressorer med väldigt olika ljudnivå

Den första med 69 dB(A) är på en nivå där man får i stort sett skrika till varandra om man står intill kompressorn och pratar

Mellanförslaget med 60 dB(A) har i stort sett halva upplevda ljudnivån av ovanstående kompressorn.

En extremt tyst damsugare brukar nämnas runt 60-65 dB(A) men man skall ha klart för sig att olika ljudkaraktär gör att upplevelse med en kolvkompressorn med tydliga kolvslag kan ha betydligt högre ljudnivå i pulser och upplevs högre även om medeleffekten är samma som en dammsugaren som brummar med ganska konstant brus - sådant tar inte ljudmätningar med i sina siffror.

Sista förslaget med 40 dB(A) får du förmodligen känna efter med handen om den vibrerar för att avgöra om den går eller inte i en normal kontorsljudnivå-miljö

Det är alltså enorma skillnader och vill man ha tyst miljö och luftbehovet är inte så stort eller bara i korta stötar som använda trycktanken orkar leverera och pumpen sedan hinner få upp trycket igen till nästa användning, så är det sista alternativet som gäller dvs. http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=448 men får komplettera med oljeavskiljare om användningen är känsligt för oljedimma.

Riktigt tysta oljefria kompressorer på samma nivå som en kyl/fryskompressor tror jag knappt existerar
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Har en liknande den sista under skrivbordet hemma.
Det hörs inte att den går men om man har tyst i rummet kan man bli lite skrämd
när avlastningsventilen öppnar med ett ljudligt pys :-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det borde väl gå att specifiera dB(A) - peak ?
Så att man får med toppvärdet och inte bara medelvärdet? stoppar man en fot i en spann med isbitar vid -20 °C och en annan med +60 °C så är det i medeltal riktigt behagligt...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mäta ljudnivå är väldigt lurigt och inte sällan föremål för glädjesiffror och andra försäljningspolitiska 'justeringar' och sådana saker som att dessa mäts på tex 10 meter avstånd (tex för elverk) medans folk tror att det är en meter (ger en skillnad på minst 20 dB...) - just för att det är så svårt att mäta upp av vanligt folk på nivån att man kan gå till domstol med det.

Mer proffesionella kravställare brukar ha olika värden om ljudet är av 'vit brus' karaktär då vi tål det mera utan att störas av det medans olika typer av färgningar som toner och pulsationer i ljudet så kan kravet på dom delarna ge att maximal ljudnivå dras ned både 10 och 20 dB under tillåtna vit-brus nivån.
Skriv svar