Se vem som ringer på datorn...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jkpg1982

Re: Se vem som ringer på datorn...

Inlägg av jkpg1982 »

Har kollat med NIM och dem har en enhet jag kan köpa.
Men jag är nyfiken på om jag kan använda ett PCI modem med Phone och Line ingångar?
Eller krävs det något speciellt?

Även om jag väljer att köpa en enhet utav dem eller jaga rätt på ett PCI-KORT.
Är det svårt att konfigurera det hela?
Vet med mig att om det blir alldeles för svårt så finns en risk att jag lägger det åt sidan :roll:

Tack för er tid!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med tanke på åska skulle iaf inte jag vilja ha PCI-modem i datorn.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

NIM-enheten och NimToy är enkel att få igång om man har en serieport i datorn, ska gå att köra på USB men det är ju som vanligt med USB-seriell. Ska du köra över nätverk måste du ha statisk IP-adressering i nätverket och ev. öppna en port i firevall.
jkpg1982

Inlägg av jkpg1982 »

blueint skrev:Med tanke på åska skulle iaf inte jag vilja ha PCI-modem i datorn.
Är det mindre risk om jag använder en nim enhet?

Finns det inget snyggare gränssnitt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

RS-232 är väl rätt okej gränssnitt?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Finns ju några olika mjukvaror till detta men det är bara NimToy som jag fått att fungera fullt ut, dvs i nätverk och automatiskt kolla namn mot nummer på Internet.

Normalt kör man ju NimToy minimerat så det är bara bannern med grön text som kommer upp när någon ringer.

Verkar som att detta med nummerpresentation blivit lite bortglömd teknik idag med dagens smartphones som tar över fasta linjer.

Av alla jag känner är det snart bara jag och min far som har ett fast abbonemang och en gammal vanlig dum-fone GSM i fickan. :)
Senast redigerad av CPMS 9 februari 2014, 01:30:27, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Resten är iZombies som NSA säger ;)

ADSL ger lite mer nedlastningskvot än vad 3G mm någonsin verkar uppnå.
jkpg1982

Inlägg av jkpg1982 »

Fy vad du lät gammal :wink:

Kan du inte ta några bilder på hur bannern ser ut och hur informationen ser ut när den hämtar den från tex hitta?
Alla program känns så gamla och tråkiga :doubt:

Mvh

CPMS skrev:Finns ju några olika mjukvaror till detta men det är bara NimToy som jag fått att fungera fullt ut, dvs i nätverk och automatiskt kolla namn mot nummer på Internet.

Normalt kör man ju NimToy minimerat så det är bara bannern med grön text som kommer upp när någon ringer.

Verkar som att detta med nummerpresentation blivit lite bortglömd teknik idag med dagens smartphones som tar över fasta linjer.

Av alla jag känner är det snart bara jag och min far som har ett fast abbonemang och en gammal vanlig dum-fone GSM i fickan. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Du har bild på det tidigare i tråden, när någon ringer kommer den svarta bannern med grön text upp på skärmarna under några sekunder.

På samma bild finns även hur NimToy ser ut maximerat, på nedre högra sidan ser du informationen den hämtat när jag ringde till mig själv.

Ovanför på höger sida kommer historiken upp när man kör NimToy som klient i en dator på nätverket, har man NimToy som master (i den dator som man har enheten kopplad till) kommer historiken upp i vänstra delen.

Tror inte det finns någon som jobbar med det här längre så det är nog därför programvararan ser ut som den gör, hade nog funnis mer/modernare mjukvara om nummerpresentationen haft samma standard i hela världen.

Folk tittar ju nästan lite snett på en när man drar upp sin Nokia 5140i :mrgreen:
jkpg1982

Inlägg av jkpg1982 »

Hahahaha är du en bakåtsträvare?!
Skriv svar