Det finns nästan alltid ett val för att lösa problem.
Det ena är att söka medicinskt rådgivning.
Det andra är att göra som jag,
Sova tills man vaknar.
Men det kräver att man är äldre och en arbetsfria dag, jämt säger Lasp
Inferno-larm (googla) i kombination med någon typ av uppgift som behöver lösas för att stänga av larmet. Typ primtalsfaktorisering eller något liknande.
Skämt åsido, om du har sådana problem som du beskriver tycker jag som många andra att du ska gå till läkaren. Jag är ofta trött på morgonen men det är för att jag lägger mig på tok försent om kvällarna. Ett aktivt val alltså.
Man behöver inte ha några medicinska problem för att komma in i det beteende mönstret. Jag skulle utan vidare kunna göra det samma om jag tillät mig att göra det. Det är inte helt lätt att komma ur även om man är frisk.
hyperion skrev:Har man ADHD/ADD brukar man ha problem att sova djupt nog så att kroppen kan återhämta sig, man är aktiv i sömnen och snurrar runt i sängen. Om man inte har fått diagnos eller inte orkar göra en utredning så kan man hur som helst skaffa sig ett så kallat kedjetäcke: http://www.somna.eu/produkter/kedjetacket/
Ett annat hjälpmedel som kan användas separat eller i kombination med ovan t.ex. är en väckarklocka för döva och hörselskadade. Den jag hört talas om vibrerar sängen och monteras troligen på ramen under sängen. Bass shakers borde gå att använda till detta men lite större vibrationsmotorer med ordentliga excentriska vikter brukar gå att finna på ebay. Ett gäng sådana med olika hastighet monterade i sängramen bör väcka de döda.
jag ligger helt still enligt tidigare kvinnor, enda jag gör är att jag pratar mycket i sömnen och talar "kryptiska programmeringsspråk" jag vet inte vad det innebär... tjejen var inte så teknisk.
jo... men kommer jag få en hjärtinfarkt då? jag har ju trotsallt grannar också :/
jag testade en app i telefonen inatt som du måste lösa ett logiskt pussel på för att stänga av alarmet, löste pusslet och somnade igen... självdiciplinen är inte den högsta när det gäller att gå upp
Prova att ställa ett eller två alarm vid 8-tiden istället för flera mellan 6-8. Om du blir halvväckt och somnar om vart annan under de två timmarna blir det ingen ordentlig djup sömn.
Som en del andra anser jag att det behöver uteslutas att det finns fysiska problem, alltså är ett läkarbesök bra!
Sedan larm... att skapa ljud som har sönder hörseln pga. styrkan är inget bra, alltså kan en fysisk lösning vara en lösning.
Om vi förutsätter att du sover bra, lägger dig i tid osv. är det lite saker som ska testas.
* Vaknar du om du får sova utan väckaremekanism?
* Upprepas sovtiden från gång till gång om du sover utan väckarklocka?
Vissa människor behöver mer sömn än andra, det kan vara pga. störningar i sömnrytmen eller för att de helt enkelt är så.
Men om du är "normal" är det kvar fysiska saker. Tänk Kalle Anka i julshowen, husvagnen.
* En mekanism som drar bort täcket är en bra start, det är svårt att lägga sig om man fryser.
* Själva väckningen som sådan verkar ju fungera, det är övergången från sömngånger till vakenstadiet som är det stora problem och detta kan vara pga. sömnapné eller liknande, det kan också bara vara att du är så.
Men är det din natur att gå i sömnen bör det finnas ett antal situationer som bekräftar detta - och det framgår inte av din beskrivning.
Sedan finns det en sak mer: det mentala.
Har man inte inställningen att man ska gå upp när larmet går kommer kroppen att "skydda" sig bäst det går vid att just utföra dessa automatiserade funktioner som medger att du kan lägga dig igen.
danei skrev:Kan du vädra dina konspirationer på Flashback eller någon annanstans. Skaffa lite kunskap innan du häver ut dig dina åsikter om allt möjligt.
Hur stor det i relation till antal patientbesök och åldrande befolkning?
Hur effektivt bedrivs vården? inte minst hur mycket förloras i administration och systemineffektivitet?
@danei: Att vårdkostnaderna har ökat betyder ju inte automatiskt att vården blivit bättre. Det finns faktiskt flera områden där vården försämrats t.ex hygienen på sjukhusen som numera orsakar stora merkostnader för behandling, orsakade av multiresistenta bakterier. Det finns en hel del andra orsaker också som fördyrat och försämrat vården.
@Poke: Jag vet ju inte vilka försök du gjort för att komma upp i tid, men faktum är att kroppen har en förmåga att lära sig att vakna på bestämda tider. Det där som några är inne på att du kanske sover fel för att du har sömnapné tror jag inte så mycket på. Jag lider lite av det själv och man brukar då vakna upp ideligen och på så sätt få sin djupsömn förstörd.
Som du vet så sover man olika djupt i perioder, det är svårt att vakna när man är inne i djupsömn och om man väcks då så somnar man lätt om igen. Det gäller att vakna upp när man sover lätt. (REM-sömnen)
Att du ställer klockan på en tidpunkt långt före du behöver kliva upp och snozar gör hela saken värre. Kroppen vet då inte riktigt vad som gäller.
Har du möjlighet att låta någon väcka dig ett antal mornar och se till att du omgående stiger upp på den tid du skall upp, varken tidigare eller senare, så lär sig kroppen snabbt vad som gäller och kommer att lämna djupsömnen automatiskt och befinna sig i REM-sömn när du skall vakna.
Edit: Det har kommit in en del inlägg innan jag postar detta, men jag postar det ändå.
blueint skrev:
Hur stor det i relation till antal patientbesök och åldrande befolkning?
Hur effektivt bedrivs vården? inte minst hur mycket förloras i administration och systemineffektivitet?
Om antalet besök ökar eller att befolkningen blir äldre är inte samma sak som att vården monteras ner. Det tillförs mer resurser till våren nu än det någonsin gjorts. Det är inte en nedmontering.
Att sedan en majoritet här rekommenderar läkarbesök fast det inte finns något som tyder på ett medicinskt problem visar väl på en del av problemet. Det är möjligt att belastningen på vården är hög. Men det är absolut inte en nedmontering.
SeniorLemuren: Att vårdkostnaden har ökat betyder inte att våden blivit bättre. Men det betyder att den inte "håller på att monteras ned"