Vad kan man använda en laserdiod från en skrotad skrivare t?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
George S
Kontakt:

Vad kan man använda en laserdiod från en skrotad skrivare t?

Inlägg av George S »

Då jag skrotade min gamla laserskrivare som jag tog reservdelar ifrån sparade jag laserdioden, men funderar nu vad man skulle kunna ha den till? Sen finns väl det säkerhetsaspekten i att hålla på med lasrar, vet inte om man kan få hål i fingrarna.. ögonen ska man akta i allfall! ..Bara koppla på ett batteri går väl knappast.. Då jag fortfarande pysslade med elektronik så var det grejjer med ett par transistorer i jag gjorde efter färdiga scheman..

Laserdioden är av typen med 3 ben, liknar en transistor med en lins i toppen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Re: Vad kan man använda en laserdiod från en skrotad skrivar

Inlägg av Miramithe »

Den nakna dioden är rätt bredspridande så du kan inte göra hål eller bränna något med den. Men akta ögonen. De tre benen är +, - och sista är inte in kopplat. Koppla inte batteri utan ett motstånd emellan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den är ganska värdelös vill jag påstå, IR-diod och ganska klen.. dessutom har du inga data på den heller antar jag.
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Sen är väl såna där nakna laserdioder väldigt ESD-känsliga med, så risken finns att den pajjat vid avlödningen om du inte varit försiktig.
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

Glenn skrev:Den är ganska värdelös vill jag påstå, IR-diod och ganska klen.. dessutom har du inga data på den heller antar jag.
Nej tyvärr.. Vet bara den har setat i en HP Laserjet 4.. IR? är det inte en laser då, för det heter ju laser skrivare! IR betyder ju infrarött om jag inte minns fel..
alfakrull skrev: Sen är väl såna där nakna laserdioder väldigt ESD-känsliga med, så risken finns att den pajjat vid avlödningen om du inte varit försiktig.
Jo, jag var så försiktig jag kunde, värmde bara med min lödstation & lyfte bort kretskortet..
Miramithel skrev:Den nakna dioden är rätt bredspridande så du kan inte göra hål eller bränna något med den. Men akta ögonen. De tre benen är +, - och sista är inte in kopplat. Koppla inte batteri utan ett motstånd emellan.

Metallklumpen den sitter i innehåller en lins så det kanske samlar det lite.. Ok, bra då vet jag.. vad brukar drivspänningen på såna här vara?
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

plockade i dag ur 2 andra ur en DVD-spelare som ändå var död, vet inte om det är annorlundare grejjer än den på första bilden.. konstigt den är så öppen!

Sista bilden är en grej jag haft liggande flera år, vet bara att den drivs med väldigt höga spänningar. typ 1000volt eller nått, diodkaskaden till den var paj.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

IR betyder infrarött, d.v.s. under rött, d.v.s. osynligt för människan. Men precis som det finns röda och gröna lasrar finns det även IR-lasrar (för det är det jag jobbar med, iaf mjukvaran till "dem").

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Du borde inte lött bort laserdioden. Nu måste du ordna drivningen till den på egen hand.
Sånt där brukar ju vara gjort med drivkrets, laserdiod och optik i en liten behändig enhet som man kan ha mer nytta av än bara en enkel laserdiod.

Hittar du databladet till drivkretsen så kan du luska ut vad alla anslutningar används till, och sen kan du börja labba med det hela.
Det borde gå att mecka ihop en optisk datalänk av såna där prylar t.ex.
Annars om våglängden på laserdioden stämmer så kan du kanske bygga en TV-B-Gone med sniperfunktion. ;-)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tv b-gone högeffektsvariant :mrgreen: .
Sen ställer man sig framför en höghus med 1000 pers under ishockey vm när tre kronor leder.

Sen rockar man loss på knappen och zappar.

Det kommer ju flyga tv apparater från alla våningar efter en stund,sedan börjar upploppena och inbördeskriget är ett faktum :yeahright:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som en intressant projektidé.. :badgrin:

Saknas bara en Spam-B-Gone för TV-reklamen vid matkassorna. Om det hade varit upp till mig hade de TV-apparaterna behövt ett omfattande serviceavtal..
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Vilket sammanträffande att OS just börjat.
Idealiskt läge att börja börja labba med högeffekts TV-B-Gone. :vissla:
Låt de börja regna TV-apparater hehehe.

Nån som vet ungefär vilken uteffekt såna där laserskrivardioder brukar ha?
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

hahahaha.. om det går att göra ,så gör det.. alla sportfanatiker kommer bli helt tokiga! :D
George S
Kontakt:

Inlägg av George S »

alfakrull skrev:Du borde inte lött bort laserdioden. Nu måste du ordna drivningen till den på egen hand.
Sånt där brukar ju vara gjort med drivkrets, laserdiod och optik i en liten behändig enhet som man kan ha mer nytta av än bara en enkel laserdiod.

Hittar du databladet till drivkretsen så kan du luska ut vad alla anslutningar används till, och sen kan du börja labba med det hela.
...
Jag tog väck den för det satt en massa junk på kortet.. Anslutningen till hade säkert 10 stift, helt omöjligt att veta vad som är vad.. Övergår min förmåga helt enkelt.. Däremot så var det skrivet på kortet PD LD GND.. så diodens anslutningar vet jag! =) ..typ, brukar drivspänningen på såna här vara kring 2 volt med?

..Då jag googlade runt så hittade jag detta, borde väl funka!? ..Fast frågan är ju om detta är en IR DIOD så kommer man väl inte se ljusstrålen som på film! :S
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänk på att dessa laserdioder är kraftiga nog att förstöra din och andras syn snabbt.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag har en likadan diod liggande, skulle den vara möjlig att använda som ir-strålkastare till mina night-visiongoogles? Ingen människa kommer dock att hamna i strålgången då den set-upen enbart ska användas på sådana platser där det inte finns människor (leta landstigningsplats för kajaken). Vad jag fattat så kan inte ett par nightvision-googles transmittera ljus "rätt in i ögat" så blänk av vågor, sjömärken och annat borde ju vara säkert ur användarsynpunkt när jag är helt ensam med nedfällda googles.
Skriv svar