Just nu plottar jag bara ner dess specifikationer och några frågeställningar.
Ursprungstankar:
Klockan kommer att vara utomhus och därmed också utsatt för regn, den kommer att få ett snyggt skal i acryl och en stomme av aluminiumprofiler.
Klockan kommer att ha 6st siffror (hh:mm:ss) där varje siffra har 7 segment alt. en stor matrix. Frågan är vilket som kommer att synas bäst utomhus i t.ex solsken?
Färgen på siffrorna kommer att bli röda då det är den färgen som syns bäst utomhus. Istället för att manuellt lagra tiden kommer kretsen att få en gps modul och på så sätt kommer den alltid att visa rätt tid (inget gnäll om att den går för fort/sakta). klockan kommer även att få en extern kabelbunden kontroll för att kunna starta/pausa/återställa tidtagningsfunktionen. Det kommer alltså att bli två klockfunktioner, en vanlig klocka för realtid samt en tidtagningsfunktion. Tiderna kommer ej att visas samtidigt på displayen.
Övriga specifikationer:
Dim. ca 1000x300x80 (beroende på komponenter)
Hårdvara: Arduinobaserad krets
Frågeställningar:
1. Val av display, är i kvalet mellan att göra segmenten själv alt köpa färdiga stora (runt 15-20cm höga siffror) eller en matrix.
2. om jag väljer att göra egna siffror kommer dessa att matas med mer ström än vad de lämpliga shift registerna kan ge och jag tänkte då använda lämpliga transistorer för att boosta upp spänningen för varje segment.
Frågor/svar/tankevurpor/tips mottages gärna