11 kW vattenpump, halvera effekten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: 11kw vattenpump, halvera effekten?

Inlägg av prototypen »

lyyski skrev:Pumpen är en grundfos cr 30-80
Det står 11kw 23,5a på typskylten!

Kommer att ha 1kubik vatten i ett slutet system ,

Bänken behöver ca 40minutliter per 100hk för att förhindra att vattnet hinner bli för varmt, och den klarar i runda slängar 500hk ..

25psi är Max vad turbinen klarar.

Med vänlig hälsning,
Men varför inte göra ånga av vattnet, du kan ju köra hur länge som helst, bara att släppa ut ångan genom väggen.
Vad gör du när din kubik är varm?
Grundfospumpen ska det vara någon sorts matarpump?

Protte
GFEF

Re: 11 kW vattenpump, halvera effekten?

Inlägg av GFEF »

>Kommer att ha 1kubik vatten i ett slutet system ,

>Bänken behöver ca 40minutliter per 100hk för att förhindra att vattnet hinner bli för varmt, och den klarar i runda slängar 500hk ..

>25psi är Max vad turbinen klarar.

Detta missade jag totalt i inlägget om pumpen..........

Total bortkastad tid och pengar att försöka anpassa en grundfos cr 30-80 till detta ändamål.

Erforderligt flöde 40*5 l/min ca 12 m³/h
Max tryck 25 psi ca 18 m

Medan pumpen ger

Rated flow: 30 m³/h
Rated head: 90.4 m
Head max: 117 m
Impellers: 6
lyyski

Inlägg av lyyski »

Motorn bromsas utav en vattenbroms ja, Pumpen jag frågar om va tanken att använda som matarpump.

Jag kommer ha en 1 kubikare med glykol som kommer va placerad utomhus. Blir vattnet för varmt så kommer detta kylas med hjälp utav en aerotemper eller liknande lösning.

Returvattnet( självfall) har en egen tank med flottör som startar när denna börjar bli full.

Av svaren att dömma så kan ja skippa denna pumpen jag hittat då den helt klart är för stor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur mycket tryck behöver du?
lyyski

Inlägg av lyyski »

25psi

Tanken är att styra stycket så det inte kan skena.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Förut var ju det maxtryck. Är det difftrycket eller absoluttrycket?

Spontant kan man ju tycka att den borde kunna pumpa skälv och man bara behöver släppa ut vatten och tillföra nytt utan tryck. Men jag är inte insatt i hur den funkar exakt.
svanted

Inlägg av svanted »

det måste gå att låta din 11kw pump bara cirkulera vatten in och ut från tanken, e.v. genom en kran på utloppet, sen tappar du ut det du behöver innan den till bromsbänken mha en till kran, som du åckså reglerar flöde/tryck med...
pumpen drar inte 11kw om du inte kör den mot en strypning så att den bygger upp fullt tryck..
lyyski

Inlägg av lyyski »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=75456
Kika några rader ner i denna tråd så ser nu hur det är tänkt att kopplas,
Millox

Inlägg av Millox »

Det var väldigt mycket fel i den här tråden.

Om motorer:
En modern elmotor har betydligt högre verkningsgrad än äldre. Vi köper in mestadels ABB-motorer som ersätter gamla ASEA-maskiner och där går ofta verkningsgraden, beroende på storlek, från 70 % till 80-85 %, större maskiner är det ofta ingen skillnad på utan de brukar ligga runt 90-95 för äldre och ganska precis runt 95 för nyare. (Större i det här fallet är från 200 och uppåt ungefär).

Nyare maskiner är dessutom ofta _betydligt_ tyngre än äldre, pga att man har andra plåtutforming, och mer plåt och grövre lindningar än tidigare. 30 % är inte ovanligt och mer förekommer.

Om pumpar:
Om man stryper en centrifugalpump kommer effekten att minska ner till minimum om den är helt strypt. När pumpen är helt ostrypt drar den högst effekt. Det beror på att effekten är proportionell mot kvadraten på flödet men linjärt med trycket, vilket betyder att om man ökar trycket minskar effekten. Det går alltså ganska bra att flödesreglera med en ventil och motorn kommer då att dra mindre effekt.

I det aktuella fallet antar jag att vattenturbinen helt enkelt slaskar runt vattnet i huset och därmed värmer det. Det skall nog inte vara något problem att det blir för högt flöde, under förutsättning att det inte kaviterar någonstans då. 11 kW är dock väldigt mycket för en normal matning, men är den billig finns det ju inget som hindrar att du provar. Stoppa in en ventil före, gärna en avsedd för strypning och inte en kulventil även om det går till nöds. Alternativt kan du ta väldigt mycket slang som du rullar ut och kanske lägger någon sten på för att få lite strypning.

Jag kan inte se att det skulle vara ett problem att vattnet bara värms lite, men det kanske är ett problem om du tänkt dig mäta effekten utifrån temperaturökningen och flödet.
lyyski

Inlägg av lyyski »

Tumregel när det gäller denna typ av bromsbänkar är att dom vill ha ca 40 minutliter för att just ångbildningar inte ska uppstå,

Du säger att jag borde prova med denna pumpen?

Är väldigt osäker på just elbiten när de gäller såpass stora grejer som denna pump!
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Du behöver antagligen någon typ av startutrustning till pumpen då det troligtvis inte är tillåtet att direktstarta motorn från elnätet.
lyyski

Inlägg av lyyski »

Jag har en y/D start och har provstartat denna hemma i garaget!

Och helt klart så går den , men frågan är hur mycket ström den kommer sluka när jag börjar ge den lite tryck att jobba emot?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag undrar ju om du ens behöver något tryck att tala om. Finns det ingen data på vad bromsbänken behöver? Har du beteckning på den?
Millox

Inlägg av Millox »

Tja, om du täpper igen utloppet helt kommer du kanske ner i 30-50% av nominell effekt. Kolla i diagrammet för pumpen så ser du. Där effekt-flöde-kurvan skär y-axeln har du dämda punkten, som borde vara nära minsta effekten.

Kan pumpen yd-startas kan du ju prova med det. Du får ju inte ner startströmmen genom att strypa flödet.

För att du inte skall överlasta nätet tycker jag nog att du skall ha ganska högt tryck. Sätt en strypning mellan pump och turbin.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast det är väl inte EFFEKTEN som är problemet utan STRÖMMEN (problemet är ju om säkringen går), så fasvinkeln spelar en rätt stor roll.
Skriv svar