11 kW vattenpump, halvera effekten?
11 kW vattenpump, halvera effekten?
Hej!
Håller på hemma i garaget med en motorbromsbänk som med hjälp utav en vattenturbin bromsar motorn.
Till denna behövs ca 250 minut liter för att plocka ut Max vad turbinen klarar..
Hittade en pump för kaffepengar dock vart denna i största laget, 11 kw och flödar 500 minutliter,
Hade som sagt velat köra pumpen på halva effekten, är det en frekvensare som gäller eller finns det några andra alternativ?
Lite input i ämnet av någon som kan mer än jag om denna typ av elektronik vore trevligt!
Med vänlig hälsning, Joni
Håller på hemma i garaget med en motorbromsbänk som med hjälp utav en vattenturbin bromsar motorn.
Till denna behövs ca 250 minut liter för att plocka ut Max vad turbinen klarar..
Hittade en pump för kaffepengar dock vart denna i största laget, 11 kw och flödar 500 minutliter,
Hade som sagt velat köra pumpen på halva effekten, är det en frekvensare som gäller eller finns det några andra alternativ?
Lite input i ämnet av någon som kan mer än jag om denna typ av elektronik vore trevligt!
Med vänlig hälsning, Joni
Re: 11kw vattenpump, halvera effekten?
är det en trefas asynkronmotor? isf är det frekvensare som passar ja.
Bara för att den är märkt 11Kw betyder det inte att den kommer att dra 11Kw i din applikation. Räkna på vilket flöde och tryck du behöver och kolla databladet på pumpen för att se vilken verkningsgrad du hamnar på.
-
Vad drar en kortsluten asynkronmotor?
När jag har mätt på en obelastad 2kW trefasmotor som bara har snurrat helt fritt utan någon last så har effekten inte legat över 100W. Finns det några enkla grundregler att känna till?
När jag har mätt på en obelastad 2kW trefasmotor som bara har snurrat helt fritt utan någon last så har effekten inte legat över 100W. Finns det några enkla grundregler att känna till?
Pumpeffekt kan beräknas genom W=(m^3/s*densitet*g*tryckhöjd)/verknigsgrad
-
Och vad ligger verkningsgraden för en kortsluten asynkronmotor på?
Frågan kanske lite är som "hur långt är ett snöre" men jag har faktiskt ingen aning om vad som sätter verkningsgraden på dessa, därav frågan. (fast frågan är nog lite enklare att svara på än frågan om snöret...
Det är bättre än 0% men inte så bra som 100%
Själv skulle jag gissa på bättre än 90% men vad är det som påverkar?
Frågan kanske lite är som "hur långt är ett snöre" men jag har faktiskt ingen aning om vad som sätter verkningsgraden på dessa, därav frågan. (fast frågan är nog lite enklare att svara på än frågan om snöret...
Det är bättre än 0% men inte så bra som 100%

-
Finns det någon indirekt metod att mäta verkningsgraden, t.ex genom att titta på effektfaktorn eller liknande?
- prototypen
Den bromsbänk jag såg på gymnasiet kokade vattnet och då var det mera trädgårdslang som räckte. Ångbildningsvärmen är ganska hög.
250 liter per minut är det mer som kylvatten som ska cirkuleras?
Protte
250 liter per minut är det mer som kylvatten som ska cirkuleras?
Protte
Pumpen är en grundfos cr 30-80
Det står 11kw 23,5a på typskylten!
Kommer att ha 1kubik vatten i ett slutet system ,
Bänken behöver ca 40minutliter per 100hk för att förhindra att vattnet hinner bli för varmt, och den klarar i runda slängar 500hk ..
25psi är Max vad turbinen klarar.
Med vänlig hälsning,
Det står 11kw 23,5a på typskylten!
Kommer att ha 1kubik vatten i ett slutet system ,
Bänken behöver ca 40minutliter per 100hk för att förhindra att vattnet hinner bli för varmt, och den klarar i runda slängar 500hk ..
25psi är Max vad turbinen klarar.
Med vänlig hälsning,
Här är Pumpdata för ersättningspumpen till pumpen i denna tråd: http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/De ... User_Unitslimpan4all skrev:Och vad ligger verkningsgraden för en kortsluten asynkronmotor på?
Det är bättre än 0% men inte så bra som 100%![]()
![]()
![]()
Uppe i vänstra hörnet finns en motorsymbol, tryck på den och du får upp diagram för verkningsgraden vid olika effekter. Och som du ser har en obelastad motor väldigt dålig verkningsgrad.
limpan4all
>Och vad ligger verkningsgraden för en kortsluten asynkronmotor på?
>Själv skulle jag gissa på bättre än 90% men vad är det som påverkar?
>Finns det någon indirekt metod att mäta verkningsgraden, t.ex genom att titta på effektfaktorn eller liknande?
Tyvärr snarare mindre än 50% verkningsgrad för en standard modern elmotor ..........
Gamla elmotor hade isolering material som inte klarade höga temperaturer.
Därför lindningar med stor trådarea och stor järn area för låg temperatur = hög verkningsgrad.
Men stora, tunga och dyra elmotor som resultat...........
Dagens isolering material är godkända för 130 C arbetstemperatur ??
Därför finns det elmotor med hög verkningsgrad som tillval för högre pris.........
http://www.abb.se/product/ap/seitp322/a ... 5a7ba.aspx
Elmotorns märkeskylt skall enligt normerna :
Ange effekten som avgiven uppmätt axeleffekt
Elektriska data upptaget från elnät
Vid försök att beräkna verkningsgrad enligt ovan och resultatet var ca 47% verkningsgrad på en 3-5 kW motor....
Ringde vi till den lokal lindningsverkstad - ABB elmotor försäljare som bekräftade att dagens standard modern elmotor var så dåliga............
>Och vad ligger verkningsgraden för en kortsluten asynkronmotor på?
>Själv skulle jag gissa på bättre än 90% men vad är det som påverkar?
>Finns det någon indirekt metod att mäta verkningsgraden, t.ex genom att titta på effektfaktorn eller liknande?
Tyvärr snarare mindre än 50% verkningsgrad för en standard modern elmotor ..........
Gamla elmotor hade isolering material som inte klarade höga temperaturer.
Därför lindningar med stor trådarea och stor järn area för låg temperatur = hög verkningsgrad.
Men stora, tunga och dyra elmotor som resultat...........
Dagens isolering material är godkända för 130 C arbetstemperatur ??
Därför finns det elmotor med hög verkningsgrad som tillval för högre pris.........
http://www.abb.se/product/ap/seitp322/a ... 5a7ba.aspx
Elmotorns märkeskylt skall enligt normerna :
Ange effekten som avgiven uppmätt axeleffekt
Elektriska data upptaget från elnät
Vid försök att beräkna verkningsgrad enligt ovan och resultatet var ca 47% verkningsgrad på en 3-5 kW motor....
Ringde vi till den lokal lindningsverkstad - ABB elmotor försäljare som bekräftade att dagens standard modern elmotor var så dåliga............
Någon som vill hjälpa mig å läsa av diagramen?
Förstår inte riktigt hur man ska kunna läsa av dessa?
Förstår inte riktigt hur man ska kunna läsa av dessa?
Jag förstår inte vad du ska med vattenpumpen till. Är inte själv bromsen, turbinen, en pump i sig?
Om jag förstår rätt så pumpar turbinen mot en strypning (annars blir det ju inget motstånd i bromsbänken), vattnet som turbinen pumpar värms (vilket inte är bra) så det behövs en extern pump som cirkulerar bort det värmda vattnet och kyler det.
En sak som slog mig är ju att det kanske går att ändra mellan D och Y-koppling av motorn?
En sak som slog mig är ju att det kanske går att ändra mellan D och Y-koppling av motorn?
lyyski
>Någon som vill hjälpa mig å läsa av diagramen?
Först och främst viket vatten tryck behöver "motorbromsbänk" ???
Vad är högsta kylvatten tryck ???
En pump med 9 bar arbetstryck och 12 bar max tryck vekar var för högt.........
>Någon som vill hjälpa mig å läsa av diagramen?
Först och främst viket vatten tryck behöver "motorbromsbänk" ???
Vad är högsta kylvatten tryck ???
En pump med 9 bar arbetstryck och 12 bar max tryck vekar var för högt.........