Ladda batterier parallellt, förbruka i serie?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Ladda batterier parallellt, förbruka i serie?

Inlägg av Andy »

Det borde fungera med byggbara Powerpole kontakter, de finns i olika storlekar för olika höga strömstyrkor.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Anderson powerpole kontakter verkar vara perfekt för detta ändamål. Elfa ska tydligen ha dem, blir någ dyrt :|
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

:humm: Eftersom jag ska serikoppla/parallellkoppla 12 st celler behöver jag 72 st kontakter. Till en kostnad av ca 1000 spänn, -lika mycket som batterierna. Blir ju lite orimligt och även alldeles för meckigt.

Får nog införskaffa en litiumbalanserings-laddare för 6 celler. Innan laddning bryter jag upp cellerna i två pack om 6 st. Vid laddningen splittar jag balanseringkablarna till två och två celler parallellt.

Balanseringen ska inte behöva göras vid varje laddning, bara "ibland" så "oftast" kan jag ladda alla 12 celler i serie med en enkel laddare utan balanseringsfunktion. Det är LiFePo4 batterier med inbyggda skydddskretsar, så det känns inte så riskabelt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kolla med Bozela/TVH i Dals-ED (kanske inte så långt från dig) jag tror att de är billigare med kontakterna än Elfa.

http://www.tvh.se/pdf/Kontaktdon.pdf

Sidan 7
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hur stor ström talar vi om här? 3A eller 300A?
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Andy skrev:Kolla med Bozela/TVH i Dals-ED (kanske inte så långt från dig) jag tror att de är billigare med kontakterna än Elfa.

http://www.tvh.se/pdf/Kontaktdon.pdf

Sidan 7
Tack, men jag har kommit fram till att det blir för många kontakter för att vara praktiskt.

De ska klara 40 A.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kan ju spara ett antal poler på dyr-kontakten genom att montera dels bara en enpolig kontakt som fungerar som "brytaren som ger seriekoppling" och dels en fyrpolig klenare för laddaren (som väl inte laddar med 50A per batteri ?!?) och montera de två kontakterna så att det fysiskt är omöjligt att ansluta något i båda samtidigt.

Släng på säkringar på rätt ställen ifall nån pappskalle ändå skulle lyckas vålda i kontakterna samtidigt.

Detta förutsätter att last och batterier sitter i samma burk. Men om de inte gör det så behöver du ju ändå kontakter som tål en del ström.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Man ska inte glömma att cellerna behöver balanseras av en anledning, dvs de har olika spänning.
Så om man kopplar flera celler parallellt med olika spänning så går det stora strömmar mellan cellerna.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

MiaM skrev:Du kan ju spara ett antal poler på dyr-kontakten genom att montera dels bara en enpolig kontakt som fungerar som "brytaren som ger seriekoppling" och dels en fyrpolig klenare för laddaren (som väl inte laddar med 50A per batteri ?!?) och montera de två kontakterna så att det fysiskt är omöjligt att ansluta något i båda samtidigt.

Släng på säkringar på rätt ställen ifall nån pappskalle ändå skulle lyckas vålda i kontakterna samtidigt.

Detta förutsätter att last och batterier sitter i samma burk. Men om de inte gör det så behöver du ju ändå kontakter som tål en del ström.
50A är max lasten vid urladdning. Ja precis, det skulle fungera vid laddning utan balansering(se nedan). Det där pappskallen skulle kunna vara jag så säkringar hade jag tänkt att ha, även för att skydda lasten.

Last och batteri i samma burk hänger jag inte med på?

Rocky_AL skrev:...Så om man kopplar flera celler parallellt med olika spänning så går det stora strömmar mellan cellerna.
Ja, det kan jag tänka mig men det finns sådana Y-kopplingar att köpa som t.ex denna.

Men sen gäller det som nämnts att bryta seriekopplingen innan laddning. Helst så att det inte går att ladda utan att den är bruten. Blir ju lite klurigt då det är olika kablar för last och uppladdning (som jag har förstått det sker laddningen genom balanseringskablarna?). Men en lösning borde vara att ha en grov, löstagbar kabel för seriekoppling så att den sitter ivägen för uppladdningsanslutningen. Så att seriekopplingen måste brytas för att få dit laddkablarna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Last och batteri i samma burk" = batteriet sitter normalt fysiskt monterat i den apparat som förbrukar strömmen.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

De laddas tydligen visst genom de grova kablarna (de kanske förekommer undantag?) med också balanseringskablarna inkopplade samtidigt. Men hursomhelst blir principen samma; Bryt seriekopplingen, koppla in de grova kablarna från varje batteripack till laddaren parallellt, koppla in balanseringskablarna från varje batteripack till laddaren parallellt.

Helst ska bryggan som förbinder batteripacken i serie, även sitta ivägen för balanseringskontakterna så det försvårar att koppla in dem innan seriekopplingen är bruten. Om det nu har någon betydelse? Borde väl inte ha det då de känner av varje enskild cells spänning?
Skriv svar