Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer
Nu misslyckades ännu en utskrift. Det här är riktigt irriterande.
Se bilden på vad som dyker när utskrifterna misslyckas:
http://postimg.org/image/wmg7c21rh/
Händer detta er också?? Den verkar förlora kontakten med COM-porten titt som tätt.
Händer detta er också?? Den verkar förlora kontakten med COM-porten titt som tätt.
Nja, nu uttryckte jag mig inte riktigt rätt. Tänker mer på själva vågorna och inte upplösningen i sig om vi pratar lagerhöjd. Utan jag har problem med vågiga ytor som kommer i regelbunden mönster (Z-motorns rörelse kanske?). Lagerhöjden är jag faktiskt nöjd med så länge jag slipper de vågiga ytorna.danei skrev:Det ända sättet du kan påverka upplösningen i höjdled är genom att ändra lagerhöjden, inget annat påverkar upplösningen.
Det där har aldrig hänt mig, prova att uppgradera till nya Repetier-Host.3d360 skrev:Nu misslyckades ännu en utskrift. Det här är riktigt irriterande.
Jag låter min köra 4 varv (Loops) runt objektet den ska printa för att matningen ska komma igång.3d360 skrev:Nu har man testat skriva ut en massa saker och typ 80 procent av allt misslyckas. Antingen är det programmet som bara lägger mitt i processen eller är det tråden som inte matar som den ska (första lagret matas inte riktigt då det känns som att det är brist på plast i munstycket de första sekunderna den drar igång).
Hade precis samma problem med vågighet.
Den stela kopplingen mellan motor och gängstång var sned så den dorg med sig hela Z-sliden och skapade dessa vågor. Om du jämför vågorna med stigningen på skruven så är dom lika stora. Jag löste detta med en bälgkoppling och ett extra kullager i nederkant på skruven. Bälgkopplingen kan vara svår att få tag på till ett rimligt pris men det går nog att lösa näsan lika bra med en slangstump och slangklämmor.
Micke A.
Den stela kopplingen mellan motor och gängstång var sned så den dorg med sig hela Z-sliden och skapade dessa vågor. Om du jämför vågorna med stigningen på skruven så är dom lika stora. Jag löste detta med en bälgkoppling och ett extra kullager i nederkant på skruven. Bälgkopplingen kan vara svår att få tag på till ett rimligt pris men det går nog att lösa näsan lika bra med en slangstump och slangklämmor.
Micke A.
Så här ser min setup ut.
Har bytt till en trapetsgängad skruv men det har mindre betydelse i det här fallet.

Micke A.
Har bytt till en trapetsgängad skruv men det har mindre betydelse i det här fallet.

Micke A.
Jag har kommit lite längre med Repetier firmware.
x, y, z, e motorer fungerar
x, y, z home fungerar
x, y, z steps är grovt inställda
#define XAXIS_STEPS_PER_MM 62
#define YAXIS_STEPS_PER_MM 62
#define ZAXIS_STEPS_PER_MM 2560
e steps är inte inställd
#define EXT0_STEPS_PER_MM 370
fläkten fungerar, PWM frekvensen är för låg
hotend & tempsensor fungerar
heatbed & tempsensor fungerar inte
T:191.65 B:-1.00 @:0
x, y, z, e motorer fungerar
x, y, z home fungerar
x, y, z steps är grovt inställda

e steps är inte inställd
#define EXT0_STEPS_PER_MM 370

fläkten fungerar, PWM frekvensen är för låg
hotend & tempsensor fungerar
heatbed & tempsensor fungerar inte
T:191.65 B:-1.00 @:0
Senast redigerad av BEEP 4 februari 2014, 00:21:53, redigerad totalt 1 gång.
- Centimeter
- Kontakt:
Om tråden inte matar som den ska, så pröva att ställa upp referensspänningen till den stegmotordrivaren. Det fick jag lov att göra.
Var det ingen som var på gång med att montera två motorer som test?
Provade att skriva ut fräshållaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
då är det bara att köpa en proxxon då, kanske på bauhaus 

Ska åka ner och kolla på Bauhaus imorgon. Verkar intressant. Stend, du har ju en fräs redan 

Jag har provat Repetier firmware med Pronterface och det verkar fungera. Om det är något som inte stämmer så får ni fixa det själva.
Kvar att göra:
PMW frekvensen för fläkten är för låg.
Steps inställning för motorerna.
Configuration.h
Edit:
zip filen är borttagen. Nyare version finns längre fram i tråden.
Kvar att göra:
PMW frekvensen för fläkten är för låg.
Steps inställning för motorerna.
Configuration.h
Kod: Markera allt
/*
A value of 0 would disable the EEPROM usage. Any other value from 1 to 255 enables
it and determents if the values from the configuration file are copied to the EEPROM
at the first start, or if the old values are kept. The trick is quite simple. The
first byte in EEPROM is compared with the EEPROM_MODE value. If it has a different
value, the values in your „Configuration.h“ are copied to EEPROM and byte 0 is set
to the mode. After the next startup, the firmware sees the value is the same and will
use the values already stored in EEPORM.
*/
#define EEPROM_MODE 1
#define EXT0_STEPS_PER_MM 373
zip filen är borttagen. Nyare version finns längre fram i tråden.
Senast redigerad av BEEP 5 februari 2014, 21:42:02, redigerad totalt 6 gånger.