Rörförstärkare, typ av rör?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rolf Zetterberg

Re: Rörförstärkare, typ av rör?

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det bästa vore nog om du-som hcb föreslog tidigare- ritade upp kopplingen.

Nja,två slutrör kan knappast se så olika ut.Och även om det skulle vara ett push-pull slutsteg-vilket 99,9% av jukeboxarna har-så verkar det saknas rör på din förstärkare.
Glöm dina rörköp så länge.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Saknas rör, hur menar du? Jag ser inga tomma rörhållare. Skulle något av de andra rören vara av fel typ?
Rolf Zetterberg

Jag menar att tre rör knappast räcker till ett normalt pushpullkopplat slutsteg.
Skulle då enbart utgångstrafon ligga utanför?
Dessutom borde de två slutrören se likadana ut.

Mao måste vi nog få till något slags schema på de grejor som faktiskt finns så vi vet vad vi pratar om.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det är faktiskt märkligt att det sitter en klen klass A förstärkare i en jukebox, det var nog oftast en lite kraftigare förstärkare.

Att det är frågan om en klass A förstärkare (med ett slutrör) tycker jag är den enda slutsats som går att dra utifrån bilderna. Slutröret är då det som sitter närmast likriktarröret, och det med topphatten är förstärkarröret som då skulle tänkas vara kopplat direkt till pick-up:en. Inget märkligt alls om det vore så, de gamla kristallpickuperna hade rätt rejäl utspänning, och inte mycket förstärkning behövdes för att kunna driva ett ensamt slutrör.

Att handla rör i detta läge är ingen idé. Du vet för lite om förstärkaren. Jag skulle försöka få igång förstärkaren först. Men då behöver du en utgångstrafo ..
Rita upp förstärkaren vore en väldigt bra start. Om nu antagandet med klass A och att det skall vara ett ensamt slutrör stämmer (att förstärkaren är komplett, att inget saknas), då behövs troligen ingen avancerad eller speciellt kraftig utgångstrafo. Du skulle kunna prova med en utgångstrafo från en rörradio med samma förstärkarupplägg.

Du vill inte dela med dig om vad glödspänningarna till alla rör och anodspänningarna på likriktarröret var då? :)

Som nästa steg i provningen skulle du kunna bryta anslutningen som går direkt från likriktarrörets glöd och (troligen) till ena anslutningen på drosseln och en av filterkondingarna. Det är väl troligt att det ser ut något så här (minus en LC sektion i ditt fall då, och troligen en konding i positionen "RB"):
Bild
Bryt upp anslutningen direkt från likriktarröret och sätt in ett hyfsat högohmigt motstånd, 47k blir bra. Sätt i likriktarröret och provkör på nytt. Om nu likriktaren fungerar måste all ström ut i anodspänningsförande delar av förstärkaren flyta genom motståndet. Nu beror det på hur förstärkaren är uppbyggd, men när man gör en sådan koll brukar all ström som till en början flyter, gå igenom filterkondensatorerna. Det är stor risk att filterkondensatorerna i alla fall till en början är väldigt dåliga (under 1 kilo-Ohm läckresistans är inte ovanligt!), tack vare motståndet du sätter in kan kondingarna mjukstartas (formeras), och i många fall återuppväckas till nytt liv. När du gör detta test, mät både spänningen över filterkondensatorerna, och strömmen genom motståndet (eller spänningen över det). Om strömmen genom filterkondensatorerna inom ett par minuter sjunker till ett par mA eller så, låt då förstärkaren stå påslagen i ett par timmar. Efter formering och om strömmen är kring 1mA, då kan man säga att kondingarna är brukbara. Sjunker inte strömmen genom filterkondingarna tillräckligt snabbt, ja då är det ingen idé med formering, bara att byta ut dem. Du skulle kunna byta filterkondingarna på direkten också, men kollen med motståndet är en väldigt bra början, och varför inte då direkt kontrollera om kondingarna, i alla fall till en början, kan få vara kvar.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Hm... Och jukeboxen, vart tog den vägen? 8)
Kimpa

Inlägg av Kimpa »

Jukeboxen finns kvar, det är lite småfix med mekaniken där men det ska inte vara några problem.
Har tänkt att ta tag i det här mätandet så fort jag får lite egentid. :humm:
Kimpa

Inlägg av Kimpa »

Hej igen...

Oskar,
Glödspänningarna ligger på 3,8 V för samtliga rör.
Anodspänning till likriktarröret mätte jag till 640 V.

Återkommer med mera mätdata.
Rolf Zetterberg

Du säger att det inte finns något namn på jukeboxen-men det kanske går att ordna en bild på den?
Kanske någon känner igen den,så vi slipper gissa så mycket...
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Hej,
EL34 ( Fredrik ) här på forat har rätt bra koll på rör. Kolla med honom.

/LeCanard
Användarvisningsbild
Jörgen S

Inlägg av Jörgen S »

I och med att ingångsröret har varit guldfärgat och ~4 volts glöd så skulle jag säga.
AF7 , de med toppanslutning.
AL4
PV4100 , likriktaren.
Kimpa

Inlägg av Kimpa »

Tack!

Det är väl bara att testa antar jag. :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Oops, den här tråden hade jag missat / glömt bort. Jag håller med på gissningarna av rör, högst troligt att Jörgen S har prickat rätt. Börja inte med att byta rör, utan börja med att testa och felsöka. Det är sällan rören det är fel på!
Skriv svar