Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Hur gör man med kylfläkten på extrudern om man har skrivaren i en låda?
Jämn temperatur? Temperaturen kommer väl stiga i lådan under utskriftstiden allt eftersom den extruderade plasten svalnar och med strålningsvärme från själva extrudern.
Jämn temperatur? Temperaturen kommer väl stiga i lådan under utskriftstiden allt eftersom den extruderade plasten svalnar och med strålningsvärme från själva extrudern.
man får givetvis ha utblås om tempen är för hög. Men du slipper kalldrag som abs inte gillar alls etc
Ursäkta om jag verkar korkad, men om du har ett utblås som ska släppa ut varmluft för att det inte ska bli varmt så måste det väl också komma in kall luft någonstans?
Är inte det kalldrag?
Och hur gör man med fläkten, ska man köra den alls?
Är inte det kalldrag?
Och hur gör man med fläkten, ska man köra den alls?
Nisse skrev:Borde varit tydligare. Med 90 grader inställt blir ytan på glaset ca 65 grader.bolean skrev:Har hört andra som kör 90 grader, men i teorin borde 70 vara det högsta värdet för PLA,Nisse skrev:Jag och frugan kör heat-bed på 90 grader, funkar kanon för PLA.
Innan vi kontrollerat skillnaden mellan vad tempgivaren sa och verkligheten så körde vi på Nopheads rekommendation att skillnaden var ca 15 grader. Det gav stora problem med vidhäftning.
Så skippa hårspray, trälim och tejp, se till att temperaturen är rätt.
Hur kontrollerar du du temperaturen på glasbädden? Har hört att det är knepigt att mäta korrekt temperaturen på glaset.
Håller helt med om om att skippa alla konstiga "klibmetoder".
Nu testar jag med lägre fläkthastighet och 70 grader bedtemp i Skeinforge, verkar funka utmärkt men måste testas mer. Om det behövs kommer jag att prova med 100% fläkt och högre bedtemp.
Kollar temperaturen med en termometer. En kalibrerad Fluke med K-givare.
Den är lånad från jobbet så vi tänker skaffa oss något eget.
En IR-termometer borde ju fungera bra, kanske en sådan:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ter-p48042
Den är lånad från jobbet så vi tänker skaffa oss något eget.
En IR-termometer borde ju fungera bra, kanske en sådan:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ter-p48042
Frågan är hur en ir-termometer fungerar för att mäta ett genonskinligt material som glas?
Mätaren kanske "ser" bottenplattan istället?
Mätaren kanske "ser" bottenplattan istället?
Eftersom en IR-termometer mäter temperatur genom att "se" IR-strålning så är det ytan den mäter på.
Så funkar det inte... om du mäter med en ir-mätare rakt mot en tex spegel får du din (eller det som reflekteras) temp å och inte spegelns temp... De är jättekänsliga på vilken yta man mäter mot. För att det skall bli rätt måste du kalibrera in den med rätt "emisivitet" eller vad det nu hette för just det materialet man skall mäta mot. Vi har flera sådana och en riktig ir-kamera på jobbet och man måste vara på sin vakt när man mäter med den för det är jättelätt att lura sig. Skulle tex mäta på en blank aluplåt en gång men den visade tempen från lysröret bredvid istället...
När man ska mäta temp på blanka ytor med IR termometer tex stål, aluminium brukar jag sätta en bit maskerings tape och mäta på den funkar säkert med glas/spegel med.
// Micke
// Micke
Om den nu mäter det som reflekteras så spelar det väl ingen roll hur mycket du justerar emissivitet, den kommer ju fortsätta mäta på det som reflekteras i spegeln
Men nu pratar vi om klarglas och inte en spegel. Glas ska fungera bra eftersom det har en emissivitet nära 0,95 vilket de flesta material har. Annars sätter jag en snutt eltejp på glaset och mäter på den

Men nu pratar vi om klarglas och inte en spegel. Glas ska fungera bra eftersom det har en emissivitet nära 0,95 vilket de flesta material har. Annars sätter jag en snutt eltejp på glaset och mäter på den

Jag tror glas är för blankt också. Mickes tips om tejp är nog rätt melodi om du vill mäta rätt på glas..... Men du får väl pröva och rapportera sen så vet vi och slipper spekulera 

Har nu provkört IR-termometern. Funkar utmärkt på bädden. Ingen skillnad mellan att mäta direkt på glaset eller på tejp fäst på densamma.
Jag har dessutom gjort en mycket framgångsrik uppdatering av min Mendel90. Jag bytte kartongisoleringen under värmebädden mot stenull. Nu blir bädden varm mycket snabbare och skillnaden mellan inställd temp och verklig är 4~5 grader mot nästa 30 tidigare

Jag har dessutom gjort en mycket framgångsrik uppdatering av min Mendel90. Jag bytte kartongisoleringen under värmebädden mot stenull. Nu blir bädden varm mycket snabbare och skillnaden mellan inställd temp och verklig är 4~5 grader mot nästa 30 tidigare

Det lät superintressant! Vad är stenull? Hur får man tag på det, och hur tjockt lager använder du?
Stenull är en typ av isolering. Misstänker att glasfiberisolering typ Gullfiber funkar lika bra. köpes på närmsta bygghandel. Jag tog ett lager som gav ytterst lite presspassning mellan dibonden och heatbed. Men glöm inte att det kommer ta längre tid för bädden att kallna när utskriften är klar också 
En annan fråga; Vad har ni för temperatur INSTÄLLD när ni kör PLA?
Den inställda temperaturen diffar ju från den verkliga och jag vet inte om jag får bra mätningar på hot-end.
Hälsningar
Nisse

En annan fråga; Vad har ni för temperatur INSTÄLLD när ni kör PLA?
Den inställda temperaturen diffar ju från den verkliga och jag vet inte om jag får bra mätningar på hot-end.
Hälsningar
Nisse
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Hej ni som kan och vet allt om 3-D printning!
Hur lång tid tar det i verkligheten att få grejorna att fungera bra efter att man har
byggt ihop det mekaniska / elektriska?
Har funderingar på en Delta-skrivare... typ "Rostock Kossel"
Skulle vara kul att få lite realistiska input på hur det blev i det verkliga livet.
Ciao!
Hur lång tid tar det i verkligheten att få grejorna att fungera bra efter att man har
byggt ihop det mekaniska / elektriska?
Har funderingar på en Delta-skrivare... typ "Rostock Kossel"
Skulle vara kul att få lite realistiska input på hur det blev i det verkliga livet.
Ciao!