Ledlampa till cykeln

Berätta om dina pågående projekt.
jononojo

Re: Ledlampa till cykeln

Inlägg av jononojo »

Va roligt man lär sig saker hela tiden, så om jag förstått de hela rätt så är de bättre att välja B3flex drivaren så får jag lite längre batteritid. Då är de inte mycket att orda om.

1st Cree Xm-L
1st B3flex
3st 1/2 AA batterier i serie
1st on off knapp

Lite kabel och sen är de bara att löda ihop och köra? kul! :tumupp:

Är detta det bästa valet nu då mitt herrskap utifrån förutsättningarna?

Bifogar några bilder över hur den förhoppningsvis kommer se ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Jag ser bara två saker du missat: En lösning för att smidigt ladda batterierna igen, och hur allt ska bli vattentätt. Trist att behöva köpa allt nytt efter den första regnskuren... :)
jononojo

Inlägg av jononojo »

Jag undersökte lite över att stoppa in tre laddningsbara batterier men de verkade ha så kass batteritid så tänkte att de va sak samma, men nu när du nämner det så börjar jag fundera om :wink: Har du något tips på hur man laddar alltihopa smidigast? skulle kunna ladda med någon slags usb kontakt? Har ingen aning alls hur man smidigast löser det så alla tips är välkomna.

Regntätheten är visserligen ett bekymmer vid knappen, kanske kan lösa det med någon liten tätning mellan knappen på insidan och höljet.

Tänkte ursprungligen att lampan kunde tas av cykeln när man inte använder dem, och med magneterna fästa enkelt mot ramen. Men om de finns något smidigare sätt att sköta knappen "innanför" skalet med hjälp av någon magnet eller liknande hade de ju varit toppen. Hur har de löst det på dessa tex (http://www.palomarweb.com/cms/content/lucetta)?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Om du inte vill bygga någon svår elektronik så se till att ha en kontakt som bryter upp kretsen mot LED drivaren när du stoppar in laddpluggen. Sen är jag nyfiken på hur du tänker fästa lampan magnetiskt mot ramen? Ska du ha något fäste som du skruvar fast i ramen som man fäster lampan i. Du bör komma ihåg att man bygger cyklar i aluminium eller kolfiber, inte i stål...

Sen bör du fundera på hur du ska dela bort värmen från lysdioden. En Cree XML blir rejält varm.

Nästa sak där efter som är minst lika viktig är reflektorn. En Cree lyser riktigt mycket men utan en vettig ljusbild så kommer du blända alla. Det är vansinne att ha 10W ljus om man inte cyklar där det är helt mörkt. Jag har en Philips saferide 80. Den har två 3W dioder som man inte driver maximalt utan till totalt cirka 4W tillsammans. Den lyser upp min väg tillräckligt för att cykla där det inte är något gatljus.

Kolla hur de löst reflektorn i saferide lampan, det är riktigt smart.
fiskmasen

Inlägg av fiskmasen »

Ni som säger att han borde ha lägre effekt har fel. Man kan aldrig ha för mycket ljus. Själv har jag byggt ett vidunder med 5st XM-l 2 U2 dioder och dirver dessa med 40W :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Som du har på cykeln? Så länge som man håller sig i skogen och inte är ute bland andra trafikanter så kan det väl vara ok. Annars är det korkat.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Varför är det korkat? Är det rätt riktat inga problem.
jononojo

Inlägg av jononojo »

Håller på nu att greja, lite ändringar har gjorts sen senast dock.

Beslutade mig för att lugna ner mig lite angående high power leden ett tag och testa lite klenare varianter först :wink:

Beställde 3st vanliga 3,3v 30ma ledar och resistanser till dem. Drivs av två Cr2450 batterier. Fräste ut ett kretskort och lödde häromdagen och de lyser som det ska, verkar tillräckligt med lyse men det är ju bara testat inomhus.

Återstår att montera in dem i något rör så att de går att sätta på cykeln.

Håller er informerade över hur det går! Tack för all hjälp hittills! :tumupp:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Om du betalar portot kan du få en "no name" Led på 1W som jag har här hemma. den är på ca 40 lumen.
sen beställer man bara en sån här, och kopplar på så lyser den lite lagom.
Skriv svar