Marmites Widgit master CNC projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Marmites Widgit master CNC projekt

Inlägg av marmite »

Sådär, jag köpte kullas gammla widgit projekt och har nu börjat få ordning på maskinen.
all mekanik är klar och så är elektroniken dragen, men har lite nybörjar frågor angående limit switches och homing brytare

Hur är det måste man ha homin brytare och limit switches ? eller hur gör man :D har haft lite svårt att hitta konkret info hur sånt fungerar,
Hur är det med configen av steps och software limits ? hur ska jag göra med min maskin?

Och så är jag intreserad av att fräsa i aluminium med maskinen, för att tillverkade div delar och undrar vad för spindle man bör använda ? helst inget askomplicerat eller dyrt.
Har en meec överhandsfräs liggandes samt en ebay.com/../ER16-COLLET-CHUCK-LENGTH-100MM-SHANK-16MM-NUT-TYPE-A med colleter till,vet inte om man kan simpelt lösa spindle problemet med eller inte. men men

Bild
Bild

http://www.youtube.com/watch?v=mtzFpKi-MtM
Senast redigerad av blueint 30 januari 2014, 03:04:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Marmites Widgit master cnc projekt.

Inlägg av Meduza »

Grattis till ett bra köp!

För en prisvärd spindel så skulle jag väl rekommendera något i stil med den lågvarviga versionen av Kress 1050FME (den som varvar 5000 som lägst och inte 10000 som den vanliga) http://www.cnc-plus.de/Spindles---Acces ... -min-.html

Jag skulle inte rekommendera att försöka bygga en custom-spindel, det är inte precis lätt, speciellt inte om man vill upp i lite hastigheter...

Sen beror det ju lite på vad du menar med att fräsa i aluminium också... vill du kunna fräsa med lite rejälare pinnar så kommer du behöva hitta en spindel som är mer lågvarvig och starkare (men då blir det också dyrare)
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Re: Marmites Widgit master CNC projekt

Inlägg av marmite »

Det jag kommer fräsa mest i är nog 4mm alu för att göra div plattor och detaljer , såg att jula Hadde billiga 4mm fräsar som kanske kunde vara något.

En kress vore något, ska köpa mig en sån senare men ska nog börja simplare med en dremel eller min överhandsfräs.

Men med en överhandsfräs och julas 4mm fräsar går det arbeta med aluminium med det ?
Ducke

Inlägg av Ducke »

Rekommenderar varmt dessa fräsar för kress och alu:

http://www.cnc-plus.de/Fraeser---Bohrer ... mills.html

Enskärs fräs för alu gör verkligen skillnad, 4-skärsfräsarna från jula funkar, men mest till plast och dyligt, åtminstonde i "kresshastighet".

Här kör jag med 2mm djup i 210mm/min med en kress och en sån fräs:
EDIT:2,5mm

http://www.youtube.com/watch?v=sY0Syvjlk0Y

Lycka till med fräsandet !

//Daniel
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dremel och ALU fungerar verkligen "sådär" med annat än pyttefräsar, blir mer skav än fräsning då den saknar kraften och stabiliteten för vettiga matningshastigheter och inte kan gå under 10krpm eller så, kress är ett billigt alternativ, helst ska du gå upp på tex suhner. http://www.cnc-plus.de/Spindles---Acces ... 23-RF.html men då fyller det inte riktigt din idé om billigt kanske...

Handöverfräs kan fungera bättre än dremel men det är inte optimalt för annat än trä och lite plast.

Som ovanstående talare rekommenderar även jag att du hoppar över billiga fyrskärsfräsar från jula och går på en eller tvåskärs av lite bättre kvalitet, ctctools.biz har en del bra till vettiga priser!
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

Sådär nu har jag fäst 3 st brytare som borde agera som home switchar för att föra maskinen längst ner till vänstra hörnet.
Bild

Men när jag sätter pinnarna och så mach3 så beter den sig skit konstigt.

den känner av brytaren men verkar tryckas in för sakta så den ignorerar den. och bara saktar ner. men om jag trycker på brytaren så känner den av det.

Finns det ens någon bra svensk guide när det gäller home och limit switcar?

och hur fungerar det med mjukvaru switchar ?

jag tycker ifall man säter home som en limit så borde det väll gå att sätta mjukvaru switch så den inte rör sig mer än 400 åt motsatta hållet ?
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

liten uppdatering.
efter ganska mycket problem med just mach3 (hatprogram) så har jag tillslut listat ut hur saker fungerar,

fick köpa en sånhär fin maskin för att kuna kalibrerar axlarna
Bild

första graveringen med min piss dremel, och käns som att borren glider undan när man fräser, troligen så är fästet för dremeln kass, samt själva dremeln.
sen ett annat problem är att efter den har graverat nästan allt så skiljer det sig ganska mycket i Z led och det gör att ibörjan så graverar den bra och på slutet så har den rört sig 0.5 -1 mm uppåt, som gör att den inte når materialet längre.

vad är det som kan få den att göra så måtro

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Grattis till första gravyren, några reflektioner angående ditt resultat;
* Det ser definitivt ut som att Dremeln inte sitter tillräckligt fast i sin hållare.
* Att du får olika djup kan bero på att Dremeln glider upp i fästet, att gravyrstålet glider upp i spännhylsan eller att du tappar steg i Z för att du kanske försöker trycka ner stiftet genom materialet
* För långt utstick på så klena verktyg kan också ge att det "glider undan" om man kör för fort t ex.
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

Jo så som den sitter just nu är lite pinsamt :D
https://www.dropbox.com/s/s9tdmmlrny65t ... 7%2022.jpg

Har caddat på ett alternativ som jag tänkte skriva ut i en 3D skrivare

https://www.dropbox.com/s/0vo7oyzkqpaop ... 5llare.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla vilken nosgänga du har på maskinen, finns några olika. Återkom sen så kanske jag eller nån annan kan svänga ihop ett gängat fäste åt dig. Det är ju bra med stödet av U-bulten, men du måste hålla den still i botten. Dessutom kan du ju inte klämma hur hårt som helst innan du påverkar lager osv i Dremeln.

Både jag och Zealotry har/har haft gängade fästen i aluminium, funkar bra och med en extra stödpunkt högre upp så är det nog nära optimalt för Dremelspindlar.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Använd inte 3D-printade fästen i plast. Det skapar ju mer fel än det gör nytta. Flex etc :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Vet inte hur det är med nyare modeller av Dremel, men när jag testade i en CNC för 3 år sedan så gick det skit.
På min äldre modell (helsvart) så var undre chuck lagret löst klämt mellan plasthalvorna (flytande). Det var alltså ett inbyggt glapp i själva Dremeln.

I mina ögon hör inte en Dremel hemma ens i en liten CNC.

Möjligt att dom förbättrat konstruktionen i dag.
Användarvisningsbild
marmite
Kontakt:

Inlägg av marmite »

ToPNoTCH skrev:Vet inte hur det är med nyare modeller av Dremel, men när jag testade i en CNC för 3 år sedan så gick det skit.
På min äldre modell (helsvart) så var undre chuck lagret löst klämt mellan plasthalvorna (flytande). Det var alltså ett inbyggt glapp i själva Dremeln.

I mina ögon hör inte en Dremel hemma ens i en liten CNC.

Möjligt att dom förbättrat konstruktionen i dag.
stortsätt så är det samma konstruktion på dom moderna.

min fern är lite bättre dock i såfall, den sitter ganska stabilt själva verktyget. men det är inge riktig spindle så att säga...

Jag har funderat lite på att skaffa dena spindle och byta ut dremeln med. men kommer den kunna klara pcb fräsning och fräsa enklare detaljer i aluminium och plaster ?
http://www.ebay.com/itm/400W-CNC-Spindl ... 3384a049f1
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Trevlig maskin. Jag har länge varit sugen på en CNC och det börjar närma sig nu. Är det möjligt att få göra ett besök och klämma lite på din och få en demonstration?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Personligen hade jag nog lagt till ett par hundringar och köpt en 0.8Kw kinaspindel.
Bara 17mm mer i diameter.
Skriv svar