Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Re: Allmän tråd för Mendel90 (en RepRap-3D-skrivare)
Nopehead införde nya inställningar i oktober för att lösa värmeproblemen med smådetaljer. Detta medförde vidhäfningsproblem, många rapporterar om detaljer som lossnar från glaset under utskrift.
Enligt mina tester är det fläkten som är orsaken. Samma utskrift, med samma tråd, som lossnar efter några lager med fläkten på, sitter mycket hårt utan fläkt, så hårt att man måste använda våld för att få loss den.
Min tanke är då att fläkten orsakar en alltför stor temperaturminskning. Den uppenbara lösningen vore då att sänka fläktens varvtal
Efter att ha läst på lite om detta, (bla. Här http://forums.reprap.org/read.php?292,258526,260447) och själv gjort några prov verkar det inte som jag riktigt förstått detta.
Någon som provat eller som har bättre kunskaper än jag om sambandet mellan dessa inställningar?
Att kunna finjustera temperaturen vore mycket bättre än att använda lim och sen behöva slå loss sakerna från glasplattan.
När jag ändå är inne på glasplattan: Har någon provat “Sörli” spegelglas från Ikea 4st 49:-. Skillnaden mot originalglaset är rundade hörn och 3mm tjocklek mot original 2mm.
Enligt mina tester är det fläkten som är orsaken. Samma utskrift, med samma tråd, som lossnar efter några lager med fläkten på, sitter mycket hårt utan fläkt, så hårt att man måste använda våld för att få loss den.
Min tanke är då att fläkten orsakar en alltför stor temperaturminskning. Den uppenbara lösningen vore då att sänka fläktens varvtal
Efter att ha läst på lite om detta, (bla. Här http://forums.reprap.org/read.php?292,258526,260447) och själv gjort några prov verkar det inte som jag riktigt förstått detta.
Någon som provat eller som har bättre kunskaper än jag om sambandet mellan dessa inställningar?
Att kunna finjustera temperaturen vore mycket bättre än att använda lim och sen behöva slå loss sakerna från glasplattan.
När jag ändå är inne på glasplattan: Har någon provat “Sörli” spegelglas från Ikea 4st 49:-. Skillnaden mot originalglaset är rundade hörn och 3mm tjocklek mot original 2mm.
Jag låter Slic3r lägga in kommandon i G-koden för att styra min fläkt. Funkar mycket bra.
Kör inte fläkten alls första lagret.
Kör inte fläkten alls om lagren tar mer än 30 sekunder att skriva ut.
Startar fläkten på 30% fart om lagren tar mindre än 30 sekunder.
Ökar farten proportionerligt ju kortare tid lagret tar.
Så skriver man riktigt små saker så går fläkten 100%.
I början hade jag problem med att detaljer lossnade men det berodde enbart på för låg temperatur på heat-bed. Nophead skriver att ytan på glaset är ca 15 grader kallare än vad tempgivaren säger, men 30 graders skillnad är mer nära sanningen. Så att dra på ordentligt med värme och låta glaset bli genomvarmt löste alla problem med att prylarna satt dåligt.
Och när glaset kallnat är det bara lyfta bort sakerna, de sitter inte fast alls då.
Tjockare glas tror jag inte på, ger bara mer massa som skall värmas upp.
Mvh
Tobbe
Kör inte fläkten alls första lagret.
Kör inte fläkten alls om lagren tar mer än 30 sekunder att skriva ut.
Startar fläkten på 30% fart om lagren tar mindre än 30 sekunder.
Ökar farten proportionerligt ju kortare tid lagret tar.
Så skriver man riktigt små saker så går fläkten 100%.
I början hade jag problem med att detaljer lossnade men det berodde enbart på för låg temperatur på heat-bed. Nophead skriver att ytan på glaset är ca 15 grader kallare än vad tempgivaren säger, men 30 graders skillnad är mer nära sanningen. Så att dra på ordentligt med värme och låta glaset bli genomvarmt löste alla problem med att prylarna satt dåligt.
Och när glaset kallnat är det bara lyfta bort sakerna, de sitter inte fast alls då.
Tjockare glas tror jag inte på, ger bara mer massa som skall värmas upp.
Mvh
Tobbe
Nisses inställningar är precis vad jag tänkt mig. Nu har jag inte provat Slic3r, men ville försöka få till detta i Skeinforge nya Cool plugin.
Med bedtemp = 70 grader och riktigt rent glas får jag mycket bra fäste om jag kör några lager innan fläkten startas (100%). Svart tråd är mer känslig och kan ge mer problem. Har kört slut på tråd men tänkte prova bedtemp = 80grader, skulle det kunna ge upphov till andra problem?
Trots tjockare glas tycks denna lösning ha blivit poppis, priset är ju oslagbart, och ingen jag hört om har haft problem. Får väl prova efter nästa Ikea besök.
Ett annat problem är tråd på spolar som passar Mendel 90. De mesta levereras på spolar med innerdiameter ~100mm. Så hårt lindad tråd har en tendens att fastna (friktion) i ptfe-röret mellan spole och extruder, med stop i utskriften som följd.
Ett sätt som jag inte provat ännu är ett tjockare ptfe rör som styr upp bättre.
Ett annat är att linda om från liten till stor spole med tråden uppvärmd. Någon som kommit på en metod för detta?
Provade själv med en stor gjutjärnsgryta uppvärmd på spisen med vatten, men missade temperatur och tid. grytan var för varm och jag lämnade köket i 10 min, med 10m spagetti på bordet som resultat
Med bedtemp = 70 grader och riktigt rent glas får jag mycket bra fäste om jag kör några lager innan fläkten startas (100%). Svart tråd är mer känslig och kan ge mer problem. Har kört slut på tråd men tänkte prova bedtemp = 80grader, skulle det kunna ge upphov till andra problem?
Trots tjockare glas tycks denna lösning ha blivit poppis, priset är ju oslagbart, och ingen jag hört om har haft problem. Får väl prova efter nästa Ikea besök.
Ett annat problem är tråd på spolar som passar Mendel 90. De mesta levereras på spolar med innerdiameter ~100mm. Så hårt lindad tråd har en tendens att fastna (friktion) i ptfe-röret mellan spole och extruder, med stop i utskriften som följd.
Ett sätt som jag inte provat ännu är ett tjockare ptfe rör som styr upp bättre.
Ett annat är att linda om från liten till stor spole med tråden uppvärmd. Någon som kommit på en metod för detta?
Provade själv med en stor gjutjärnsgryta uppvärmd på spisen med vatten, men missade temperatur och tid. grytan var för varm och jag lämnade köket i 10 min, med 10m spagetti på bordet som resultat

Såg att Dustin börjat med både skrivare och material.
http://www.dustin.se/xgroup/27427/3d-forbrukning/
Är någon av dessa rullar bättre än ngn annan?
Skall printa lite för jobbet och smidigt att beställa hos dustin då vi har konto där.
Funderade på om man ksulle testa Makerbot och se om det ger ngn skillnad.
Har enbart kört PLA från http://www.supply3dpla.com/ tidigare så har ingen bra referens ännu...
Skall printa lite för jobbet och smidigt att beställa hos dustin då vi har konto där.
Har enbart kört PLA från http://www.supply3dpla.com/ tidigare så har ingen bra referens ännu...
Jag och frugan kör heat-bed på 90 grader, funkar kanon för PLA.
Nisse , har du lyckats automatisera ditt "regelverk" i slic3r och i så fall hur?
Jag skulle vilja göra något liknande, och kanske även sänka feedrate om lagerna går för fort, men vet inte hur jag skall göra.
Jag skulle vilja göra något liknande, och kanske även sänka feedrate om lagerna går för fort, men vet inte hur jag skall göra.
Men alltså...561:- för en 1kg spole på Dustin
Är dom galen...

Vad menar du?ToPNoTCH skrev:Nisse , har du lyckats automatisera ditt "regelverk" i slic3r och i så fall hur?
Inställningarna vi gör slår naturligtvis automatiskt igenom i G-koden som programmet genererar. Det behöver man inte ändra något för.
Just de inställningar för kylfläkten jag radade upp ovan var default i Slic3r. Vill man ändra dom så går man bara in i den menyn och ändrar (glöm inte att ändra till avancerat läge).
/ Nisse
Har nog missat att det finns ett avancerat läge.
Det förklarar nog en del
Det förklarar nog en del

Förutom att de är 30 40% dyrare än tex https://shop.germanreprap.com så är dessa spolar obrukbara på en mendel90, så detta är nog de sista stället man skall handla plast.mippen skrev:Såg att Dustin börjat med både skrivare och material.
Har hört andra som kör 90 grader, men i teorin borde 70 vara det högsta värdet för PLA, men om man får problem så är bedtemp en given parameter att testa.Nisse skrev:Jag och frugan kör heat-bed på 90 grader, funkar kanon för PLA.
Har nu provat att sätta ner fläkthastigheten från 255 ( som jag felaktigt inte trodde fick ändras) och kör nu på 75. Ett visst oljud från fläkten när man aktiverar PWM, men det skall vara ok.
Med lägre fläkthastighet = lägre temp så startar jag fläkten efter första lagret utan några problem med vidhäftningen. Gäller grön och röd Faberdashery vid 70 grader bedtemp och 200 grader extrudertemp.
Testar just nu diskmedel från Lidl någon ml på 0,5 lit vatten med tillsats av 1 ml ättika 24%. verkar efter enstaka test ge mycket bra fäste, måste testas mer.
Är det någon som hittat/byggt någon lämplig låda att ha sin mendel 90 i ? Jag såg att det fanns en stor transparent box på ikea för 149:-. Dock var den lite i största laget även om skrivaren bör få plats! Att bygga i plexi kanske också kan vara ett alternativ? ...
Borde varit tydligare. Med 90 grader inställt blir ytan på glaset ca 65 grader.bolean skrev:Har hört andra som kör 90 grader, men i teorin borde 70 vara det högsta värdet för PLA,Nisse skrev:Jag och frugan kör heat-bed på 90 grader, funkar kanon för PLA.
Innan vi kontrollerat skillnaden mellan vad tempgivaren sa och verkligheten så körde vi på Nopheads rekommendation att skillnaden var ca 15 grader. Det gav stora problem med vidhäftning.
Så skippa hårspray, trälim och tejp, se till att temperaturen är rätt.
Kontrollerad miljö; inget drag, jämn temperatur. Extra viktigt för ABS. PLA är inte lika kinkigt.