Ville vara *säker* på att det kortet B1n4ry länkade till skulle fungera så jag kollade runt lite på tillverkarens sida. I slutet på manualen till det kortet hittade jag detta:
"In standard installations of Windows 2000/XP, the I/O address cannot be changed to a legacy address."
Tydligen gällde det där om att man kunde ställa om adresserna till 278 & 378 bara för win95/98. _INTE_ bra.
SvenPon: Kortet var, som jag skrev tidigare, något no-name. Datorn är en Fujitsu Siemens Scaleo X, moderkortet kallar Fujitsu för D1826-G
Kortet hade inga jumprar och moderkortets jumprar är bara för att nollställa BIOS:et och skippa ev. lösenord till BIOS.
Om det hjälper så är oscilloskopet ett Velleman PCS64i. Jag har inte källkoden till mjukvaran och nyligen verkar velleman ha tagit bort sitt program från sin sida och hänvisar nu bara till något 3:e partsprogram (som jag också har försökt med) som kostar pengar.
Kanske skall tillägga att jag redan har lämnat tillbaka kortet, men om någon hittar någon säker lösning kan jag köpa det igen (känner killen som har butiken).