112:- för alla tre med blandade defekter, det var väl rätt billigt...
ABC-80 frågor!
Re: ABC-80 frågor!
Hade jag en ABC80 framför mig skulle jag antagligen kunna reproducera det.
Jag minns inte på rak arm hur man positionerade markören, men det program jag tänker på skrev nåt i stil med "God Jul och Gott Nytt År" mitt på skärmen, skrev sen över det med blanktecken på nästa rad i koden och så en goto för att göra det i en evighetsloop.
Längden på strängen var "kritisk", tog man bort eller la till ett tecken blev "effekten" sämre eller förstördes (vilket ju delsvis berodde på att BASICen är långsammare än assembler).
Jag minns inte på rak arm hur man positionerade markören, men det program jag tänker på skrev nåt i stil med "God Jul och Gott Nytt År" mitt på skärmen, skrev sen över det med blanktecken på nästa rad i koden och så en goto för att göra det i en evighetsloop.
Längden på strängen var "kritisk", tog man bort eller la till ett tecken blev "effekten" sämre eller förstördes (vilket ju delsvis berodde på att BASICen är långsammare än assembler).
Går det att få IRQ/NMI triggning av horisontalavsökningen? kanske kan man läsa vertikal- eller horisontalsynk eller rentav skapa en egen?
Kan väl få assemblerkoden synkroniserad med skärmen så borde det vara enkelt att snabbt skriva videofärg snabbt nog för att skapa sin egen grafik.
Med aktiv video i 51,95 µs och en processorklocka på 3 MHz så bör det gå att producera maximalt 155 pixlar horisontellt med ren ändring av skärmen. Använder man ändring av en sekvens av tecken så lär det räcka med att byta tecken för varje horisontell linje.
Kan väl få assemblerkoden synkroniserad med skärmen så borde det vara enkelt att snabbt skriva videofärg snabbt nog för att skapa sin egen grafik.
Med aktiv video i 51,95 µs och en processorklocka på 3 MHz så bör det gå att producera maximalt 155 pixlar horisontellt med ren ändring av skärmen. Använder man ändring av en sekvens av tecken så lär det räcka med att byta tecken för varje horisontell linje.
-
NMI'n är kopplad till bildsynkpulsen för att ge 50Hz till "realtidsklockan" i mjukvara i ABC80'n så den är upptagen.
Den här CP/M tillsatsen "UNI-80" till ABC-80 vad exakt innehåller den?
Prom med annat monitor-program, eller vad? Jag är nyyfiken..
Prom med annat monitor-program, eller vad? Jag är nyyfiken..

Utan att veta exakt vad den innehåller så behöver man för CP/M i princip något som kan switcha in RAM från adress 0 och uppåt. (Egentligen så är det väl några bytes ovanför adress 0 som behöver vara ram, så man kan väl ha logik som alltid mappar in rom just då CPU'n läser på adresserna som accessas efter reset, men gissningsvis är det väl troligare att det finns en switchningskrets, eventuellt engångs som bara kan switcha in rom vid reset och switchar bort rom när något visst villkor uppnås, t.ex. minnesläsning med A15 hög (hopp till något mappat högst upp i RAM eller så).
Förutom detta så är CP/M rätt så hårdvaruobereoende. Det som krävs är alltså ram från strax ovanför adress 0 och RAM'et ska vara kontinuerligt. Helst så mycket som möjligt, med CP/M 3.0 (eller CP/M plus som det väl också kallades) så fanns det nog färdigt jox för att själva CP/M ska kunna bankswitchas för att få ännu mer fritt minne.
Ska vi gissa att tillsatsen även på något sätt lyckas mappa om textminnesadresserna på ABC'n?
Förutom detta så är CP/M rätt så hårdvaruobereoende. Det som krävs är alltså ram från strax ovanför adress 0 och RAM'et ska vara kontinuerligt. Helst så mycket som möjligt, med CP/M 3.0 (eller CP/M plus som det väl också kallades) så fanns det nog färdigt jox för att själva CP/M ska kunna bankswitchas för att få ännu mer fritt minne.
Ska vi gissa att tillsatsen även på något sätt lyckas mappa om textminnesadresserna på ABC'n?
"Förutom detta så är CP/M rätt så hårdvaruobereoende" om jag fattar rätt så görs anpassningen till olika hårdvara i CP/M med en speciell bootdisk just för den specifika maskinen(BIOS ligger på bootdisken)!? Detta är väl också det den stora nackdelen med cp/m, har man förlorat bootdisken så är det problem! Fördelen är väl enkelheten, behövs bara ett enkelt monitor-program(några kB) på ett prom för att kunna boota cp/m!
Rätta gärna mina tankar om jag tänker fel på nåt sätt!
Rätta gärna mina tankar om jag tänker fel på nåt sätt!
Den där "bootdisk"-grejen kan ligga helt i ROM om man vill.
Den hårdvaruspecifika delen kallas väl BIOS och den måste man skriva skälv. CP/M ordnar med BDOS och kommandotolken.
Den hårdvaruspecifika delen kallas väl BIOS och den måste man skriva skälv. CP/M ordnar med BDOS och kommandotolken.
Här är lite bilder på TKN-80 tillsatsen, om nån tycker det är intressant!:) En inskannad handbok till detta hade varit guld! bit96

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har handboken till TKN80 men som 8 st jpg.
Och 4 bilder till...
Jag har även en högupplöst bild på kortet samt en bild på kartong med tillbehör.
...
Nähä den bilden var 7110x2400 pixlar så den gick inte att bifoga, men tillbehörsbilden gick bra.
...
Nähä den bilden var 7110x2400 pixlar så den gick inte att bifoga, men tillbehörsbilden gick bra.
Notera att under CP/M-rubriken, på "sida 3", står det UNI80 istället för TKN80 på ett ställe!

Logga in med din EF användare+lösenord på wikin och klicka på denna länk för att ladda upp bilden på kretskortet som är 7110x2400 pixel stor. Wikin har effektivare hantering av bilder än forumdelen.
Då har jag laddat upp bilden på wikin. Var den hamnade vet jag ej, men det kan nog blueint fixa till.