Det är skillnad mellan svarteloxerat och icke svarteloxerat vid passiv kylning så nej du kommer inte att få samma. Dock är det nog inga radikala skillnader det handlar om men om skillnaden kan räknas som "i princip samma" eller ej vet jag däremot inte.
Jag var inne på det också men vet inte hur nära verkligheten
jag kan komma? Effektförlusten i komponenten går lätt att
mäta likaså omgivningstempen och då ska det väl räcka att
få ett värde på kylarens temp antar jag?
Behöver inte vara mer än så. En värmekälla som matas med en stabil spänning och strömbegränsning och en noggrann tempmätare på den värmealstrande delen och mät skillnaden mellan ditt kylelement och ett exakt likadant men som är svareloxerat.
Då enheten för att mäta hur bra en kylfläns är °C/W så innebär det att om du mäter ett basvärde när effekten är 1 W och väntar tills värmetrögheten jämnat ut sig och sedan mäter temperaturen. Öka effekten till 2 W, mät temperaturen. Öka till 3 W, mät temperaturen. Öka till 4 W osv..
EffektTemperatur
1 W __ °C
2 W __ °C
3 W __ °C
4 W __ °C
Medelvärdet på dessa värden bör duga som karaktisering av kylflänsen.
Hur en TO-3 kapsel ser ut borde vara känt. Men hur ser en "CB" kapsel ut som nämns i ELFA:s datablad?
Som testare borde värmetråd inbäddad i lera för att hålla den på plats och som får torka innan användning. Två metalldelar som skruvas ihop kan sedan användas för att fästa i kylflänsen.
Varför ser man så få kylflänsar till processorer i datorer som har svart kylfläns då?
Är det för att spara pengar man låter de vara aluminiumfärgade t.ex.?
Det är som sagt bara vid passiv kylning som detta gäller och det kostar pengar att eloxera så därav säkerligen anledningen till att cpu kylelement alltid är blanka, har i alla fall inte sett något som varit eloxerat.
Senast redigerad av Henry 27 januari 2014, 20:34:58, redigerad totalt 1 gång.
>Att måla eller eloxera en kylfläns svart ger en ökning av kylförmågan med 10-20%.
Tror att svart eloxera ger bättre resultat än svart målarfärg.
Nej, inte direkt. Färgen är en god svartstrålare, förmodligen bättre än aluoxidskiktet med färgpigment i sig. Men mycket mindre hållbart såklart.
Skillnaden är mätbar men inte jättestor mellan eloxerad ickeloxerad. Vid konvektiv värmeöverföring , dvs forcerad kylning med fläkt är skilnnaden försumbar.
Målarfärg tror jag inte på, det blir mer
som en ullstrumpa.
Svart vill man väl ha sånt som suger åt sig värme
därför kamelbeduinerna har svart på huvudet,
de vill ha det varmt och gott.