Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har samma problem som du, saknar säkerhetsnålen *doh*
Clasohlsson har ett 50-pack säkerhetsnålar, får ta en titt på det...
Clasohlsson har ett 50-pack säkerhetsnålar, får ta en titt på det...
Tjoho
En till som blivit smittad av 3d printer sjukan.
Det blir en Kossel klon 400mm x 800mm
Peter Larsen levererade ett plastkit till mig beställde ett Rumba kort + display från Reprapdiscount fick hem det i början på veckan aluminium profiler 20x20 beställdes från Motedis.de de ligger i Malmö nu så de lär väl komma i början på veckan.
Linjär lager blir från Igus deras DryLin T vagnar TW-04-12 skenor 600mm långa.http://www.igusab.se/wpck/2201/DryLin_T ... urfuehrung
Stegmotorer köpte jag på Lawicel 0,9 grad.
Blev tvungen att koppla in och ladda upp en Repetier Firmware för att de om det funkade.
//Micke
En till som blivit smittad av 3d printer sjukan.
Det blir en Kossel klon 400mm x 800mm
Peter Larsen levererade ett plastkit till mig beställde ett Rumba kort + display från Reprapdiscount fick hem det i början på veckan aluminium profiler 20x20 beställdes från Motedis.de de ligger i Malmö nu så de lär väl komma i början på veckan.
Linjär lager blir från Igus deras DryLin T vagnar TW-04-12 skenor 600mm långa.http://www.igusab.se/wpck/2201/DryLin_T ... urfuehrung
Stegmotorer köpte jag på Lawicel 0,9 grad.
Blev tvungen att koppla in och ladda upp en Repetier Firmware för att de om det funkade.
//Micke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det någon som har ett ide vad som är x, y och z på kossel mini?
X och Y är vänster ,höger och Z är den bakre
Man tackar..hade kört medsols istället...
Hittar något annat skumt också, min MANUAL_Z_HOME_POS verkar vara runt 400, känns som det är något som är skumt någonstans.
Kör med 16 tandat hjul och 16 microstep.
Edit, Antar att 10 i pronface ska motsvara 10mm, blir typ hälften, verkar vara flera axlar som är delade med 2 typ,
Edit2: kör visst med 32 microstep...
Kör med 16 tandat hjul och 16 microstep.
Edit, Antar att 10 i pronface ska motsvara 10mm, blir typ hälften, verkar vara flera axlar som är delade med 2 typ,
Edit2: kör visst med 32 microstep...
Hej alla Kosslare
Vad kör ni med för slang till extrudern?
Jag hade en legris nylonslang som jag prövade med men det går ju hur tungt som helst... man orkar knappt trycka igenom PLA:n för hand om slangen är lite böjd. Testade sen med en PUR-slang, dvs standard tryckluftslang för pneumatik, och den hade klart lägre friktion.

Vad kör ni med för slang till extrudern?
Jag hade en legris nylonslang som jag prövade med men det går ju hur tungt som helst... man orkar knappt trycka igenom PLA:n för hand om slangen är lite böjd. Testade sen med en PUR-slang, dvs standard tryckluftslang för pneumatik, och den hade klart lägre friktion.
PFA eller PFTE-slangar är väl det som är vanligast att trycka filament igenom oavsett skrivare 

Jag köpte min slang på reprapworld, kostade runt 30kr för 1m och frakten var billig.
http://reprapworld.com/?products_detail ... =1616_1653
http://reprapworld.com/?products_detail ... =1616_1653
Nu har jag kommit så långt man kan göra utan filament tror jag.
Den rör sig i ett rakt plan utan kalibrering.
Har även kalibrerat PID-regulatorn till hot-end:en.
Gjorde även en video över en autokaliberingkörning.
Tog och använde en Lenovo 20V 90W adapter som strömförsörjning. Blir ett till nätagg om jag väljer att köra heatbed.
Den rör sig i ett rakt plan utan kalibrering.
Har även kalibrerat PID-regulatorn till hot-end:en.
Gjorde även en video över en autokaliberingkörning.
Tog och använde en Lenovo 20V 90W adapter som strömförsörjning. Blir ett till nätagg om jag väljer att köra heatbed.
Är det inte lite mycket med 20V och dra in i en Arduino MEGA. ?
Har för mig regulatorn blir varm redan vid 12V om man drar lite på 5V'en.
Har för mig regulatorn blir varm redan vid 12V om man drar lite på 5V'en.
Efter att 30mm fläkten brann upp igår
fick jag vänta till idag med att skriva ut. Pillade dit en 40 mm fläkt i stället och sen provkörde jag en kalibreringskub som lossnade halvvägs. Eftersom det ändå var min första utskrift så lät jag den ändå köra klart. Sen blev det den obligatoriska trädgrodans tur. Biltemas limstift höll jäkligt bra...
Jag fick lägga ner hela glasskivan i varmt vatten en stund för att till slut lyckas bryta loss den! Med alla tår i behåll!
Ska så småningom dra om alla kablar och lägga dom i strumpor så det blir lite prydligare. Har beställt en lcd som med ska få plats någonstans. Hur har ni andra gjort? Vet inte riktigt var jag ska sätta arduino/ramps/lcd... Just nu balanserar korten längst upp på en av topprofilerna och det känns ju lite så där. 

Jag kör Azteeg X3. Den har switchad 5V matning så det är lungt.
Jag sitter i samma sits. Vet inte vart jag ska placera allt. Just nu står det vid sidan om mitt i en härlig kabelröra.Gruff skrev:Vet inte riktigt var jag ska sätta arduino/ramps/lcd... Just nu balanserar korten längst upp på en av topprofilerna och det känns ju lite så där.

Jag skulle vilja ha längre kablar till LCDn så jag kan placera den t.ex på en av topp-profilerna, och kanske ha resten monterat på den bakre långsidan.
Men får att få till något vettigt måste jag fixa nya kablar till i princip allt, för inget som följde med är långt nog. Så nya kablar till LCDn (om jag hittar några som passar), några dupont-kontakter & stift (vad heter de på svenska?), nån rulle kabel (jag har bara stumpar kvar på mina), och tid.
Det sista är nog det svåraste, jag är i princip uppbokad hela februari.

Sen kommer det nog bli en Raspberry Pi med Octoprint och kamera framöver, och troligtvis en heatbed av något slag, så ännu mer kablar... och sen att få det hela att se snyggt ut också.

Det får nog se ut som ett råttbo ett tag till, tills jag har allt hemma så jag kan skriva ut fästen till RAMPS, LCD, Raspberry, kamera med mera och få dem på plats, sen löda om allt kablage.
Det hade varit kul med mer bilder på färdiga byggen, söker man på nätet så är det oftast bara bilder utan nån elektronik, eller närbilder på div. delar.
Jag satte mitt kort i toppen på en bit plast jag sågade från biltema (plastglas 30x30x4mm).
Tänkte att det sitter mest skyddat där om man skulle få för sig att flytta skrivaren.
Tänkte att det sitter mest skyddat där om man skulle få för sig att flytta skrivaren.