T: Tillverkning av converter PWM - 0-10V

Semlan

Re: T: Tillverkning av converter PWM - 0-10V

Inlägg av Semlan »

Jag satte 2 trimpotar på ett kort med en dilsockel så jag kunde laborera med olika värden. Blev tokig för att jag tyckte det fungerade ibland och ibland inte.
När det fungerade, gick det åt fel håll.
Slet ner allting och började om. Finner då att dimmerj*vulen lämnar +12v och reglerar -. Vände på allt du fungerade det. -Ibland!
Står på en pall i lite halvskumt ljus och känner hur kodningen är varm. Riktigt varm. oops.
Den var på 100µF. testar med andra. 10, 33, 470. Får det inte att funka. Bara med den på 100. -Ibland.

fan också.

Börjar tappa lusten och bortsluter hej vilt. Upptäcker att när jag lägger ihop benen på kodningen börjar det lira. Tar bort kodningen helt och ersätter med bygel.

Kopplar enligt Jesses schema fast utan konding och har en trimpot där istället.
Laborerar med olika värden för att dels få max ljus men även min. i ändläget på ena potten fräser det lite men den överlever :-)

Nu fungerar det i princip som jag vill. Värdena på potarna blev 1,6kΩ var.
Skulle vilja ha lite bättre upplösning på minvärdet (svårt att ställa in skitsvag belysning)

Har ni några tankar om detta?

Tack för hjälpen. Komemr säkert tillbaka snart med fler "utmaningar"
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Har ni några tankar om detta?

Ja.

Om kondensatorn blir varm, eller om det fräser i potarna så är något väldigt felkopplat. Drar du allt för mycket ström genom komponenterna kan du ju även skada dimmern. Att kondensatorn blir varm kan bero på antingen för lågat motstånd in, eller att den blivit felvänd. Om det fräser i poten är det bara en tidsfråga innan den går sönder. några sekunder eller några minuter kanske...

Nästa tanke är:

Koppla inte vilt utan att ha koll på vad du gör. Gör först ett schema, räkna ut ungefär vilka strömmar och spänningar du förväntas få ut. Då blir det lättare att förstå varför det blir som det blir.

I de kopplingar jag föreslagit går det bara ström på ett par milliampere, på sin höjd. Det ska inte behöva gå åt några större mängder energi att omvandla signalen.
Semlan

Inlägg av Semlan »

Ja, fräsandet och potens värme har jag inga funderingar på varför det uppstod. Mest en rolig detalj. Funderar mer på varför kondingen inte behövs.

:-)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det uppstod för att du kortslutit någon spänning som inte ska kortslutas.
Kondingen kanske inte behövs för att ingången till drivdonet kanske har inbyggt filter (tv motstånd och en kondensator). Det är inte helt ovanligt. Se till att du inte skickar in negativ spänning på ingången. Det finns många sätt att förstöra elektronik på. :|
Semlan

Inlägg av Semlan »

Jo, så långt är jag med. Jag drog ju poten ner till närmare noll så strömmen blev ju närmare lika med oändlig. Det sprakade bara ett litet tag:-)

Drivdonet fungerar inte kablerat rakt från dimmer men via min koppling. Det är vad jag funderar jag över.
Antagligen är donet sofistikerat nog att ta lite emot varsom mellan 0-10v men att det kräver dessa motstånd?
Och ingen konding.
Och ingen op.
Och ingen...
Skriv svar