Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av ToPNoTCH »

Blev klar med min Kossel mini i Fredags.

Otroligt nog blev första utskriften oförskämt bra :shock:

Nu hade jag i och för sig järnkoll på extrudern och hotend sedan tidigare byggen, men vart ändå överaskad.

Men det återstår ett problem.

Jag får felaktig skala i X & Y. Kalibreringskuben blev 18.2 mm
Det sjuka är att höjden är korrekt vilket i min värld innebär att stepping och allt funkar.

Det jag kommit fram till är att jag måste finlira på någon parameter i Delta settings.
Efter en del Googlande så kom jag fram till att jag skulle testa att öka "DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET" från 137.0 till 140.5
Detta resulterade i att kuben hamnade på 19.0mm

Innan jag skruvar vidare på detta så tänkte jag höra med er andra som byggt Kossel mini vad ni har för delta inställningar och om även ni fått skruva på defaultvärdena i jcrocholl's konfiguration.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Grattis! Och en bra utskrift direkt, man blir avis...

Såhär gjorde jag.
Först DEFAULT_AXIS_STEP_UNIT till 100 som stämde med min 16-tänders tandhjul och GT2-rem.
Sedan DELTA_DIAGONAL_ROD till 220 som är c-c längden mellan länkarna.
Och när den var igång justerade jag DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET tills rörelsen blev plan i Z, annars så antingen ökade Z eller minskade Z i mitten jämfört med ute på kanterna. Den är just nu 164.4.

Jag har förstått det så att DELTA_DIAGONAL_ROD används för att (fin-)justera eventuella längdfel, och DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET används för att justera konvex/konkav rörelse.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag hade ett ganska skapligt fel (2mm) i Z-planet om man jämförde ytterlägen och centrum.
Märktes aldrig i och med att jag skrev litet och i mitten.

Genom att följa guiden så fixade jag det och helt plötsligt så vart boxen 20mm på köpet

Nu är det som det skall vara

Stort tack till er båda...
Shunt

Inlägg av Shunt »

Jag får mina 2 reserv-Steppers idag eller imorgon (tack vare schysst AliExpress-säljare). Så då känns det bättre att börja riva i elektroniken. Jag är alltid försiktig och noggrann, men är ändå duktig på att ha sönder saker med pyttesmå ben osv, heh.

Sen ska jag ta mig en fjärde (tror jag det är) titt på DELTA_SMOOTH_ROD_OFFSET (Eller DELTA_RADIUS eg). Z har fortfarande en tendens att vara perfekt i mitten och lite högre ute i kanterna. Auto-leveling fixar det, men... det är bättre om det är fixat ordentligt. Egentligen skulle jag trimma om allt en gång för alla, sen slänga ut lite kuber eller dylikt, och även nån lång platt bit för att testa och mäta alla längder och höjder.
Sen får jag nog ge mig, annars blir jag sittande med det i veckor. :)

Hade egentligen planerat det (och en bunt utskrifter) under helgen, men då utetempen sjönk under -25 så har jag lekt björn istället och legat nerbäddad i soffan. :D
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Wise skrev:Har också problem med fallerande pushfit-kopplingar. Köpte ett par skärringskopplingar idag, känns mycket robustare må jag säga. Hoppas jag får tid imorgon att testa lite. http://www.hydroscand.se/ har båda typerna av kopplingar om ni har butik i närheten och behöver nya.
Kört många timmar i helgen, och jag måste säga, ALDRIG mera push-fit-kopplingar! Ringarna biter som tusan i tuben och inte tillstymmelse till glapp. Lätt att skruva loss muttern också, räcker med handkraft. Rekommenderas starkt av mig iaf!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Wise: Vad hette delarna från hydroscand?
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Skärringskoppling, http://www.hydroscand.se/produkter_6_1/ ... pplingar_1 Artikelnummer 61710402 står det på mitt kvitto. Passa på att köpa några extra ringar (61790004), kostar inte många kronor. Jag verkade ju ha lyckats på första försöket, men kan tänka mig att det är lätt hänt att man skruvar åt för mycket på tuben så den blir för mycket hopklämd.

Edit: Prisuppgift
38:- exkl moms för en komplett koppling
1,5:- exkl moms för extra ring
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är inte så mycket. Kan vara bra för framtida referens...
Shunt

Inlägg av Shunt »

För det priset ska jag helt klart plocka upp en eller två nästa gång jag passerar dem. Inte för att jag har haft några problem med mina push-fits (än), men man vet ju att skulle de gå sönder så gör de det en fredag vid 18-snåret. :)

Måste erkänna att jag inte ens visste vi hade en butik i stan... :vissla:
RoXa

Inlägg av RoXa »

Wise skrev:Skärringskoppling, http://www.hydroscand.se/produkter_6_1/ ... pplingar_1 Artikelnummer 61710402 står det på mitt kvitto. Passa på att köpa några extra ringar (61790004), kostar inte många kronor. Jag verkade ju ha lyckats på första försöket, men kan tänka mig att det är lätt hänt att man skruvar åt för mycket på tuben så den blir för mycket hopklämd.

Edit: Prisuppgift
38:- exkl moms för en komplett koppling
1,5:- exkl moms för extra ring
Det var goda nyheter du kom med! Jag har själv inte hunnit testa med skäringskopplingar pga all fritidsfientlig aktivitet (jobb) den senaste tiden, men ska testa jag med vad det lider.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Nuså har många av delarna anlänt. Skruvkväll idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Snyggt.. Inte mycket kvar nu då :)
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Fick ihop mitt kitt igår och började provköra. Gick inte riktigt som önskat:
1. Upp vart ner, så jag fick vända mina kablar. *FIXAT*

2. Heat enden började varmas så fort jag gjorde connect i Repetier , och körde på upp till 275 grader, känns inte alls ok, även om jag sa att den ej skulle värma fortsatte den.

3. När jag tryckte "sänk z" gick den enormt långsamt.

Någon som har en standrad pins.h för ramps 1.4 och config.h för en standard kossel mini?
Tacksam för hjälp och förslag!
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

2. Vilket "moderkort" valde du i koden och på vilken utgång har du kopplat hot-enden?

3. Under printer settings i RH finns en inställning för Z-feed rate, den är lågt ställd från början då de flesta skrivare har gängstångsmatning på Z-axeln.
Skriv svar