Nu har ju Conrad.se ett antal billiga givare som tål bensin och diesel. Jag bygger till ett par kompisar som har bensinmotorer (1st), då blir det hela mycket enklare. Om de funkar kan jag bygga till mig sedan...
Så, jag skaffade den billigaste givaren från conrad.se. Den har open-collector-npn-sinking-utgång, och ger en fyrkantsvåg. Jag kopplade denna till en interruptpinne på en atmega48 så att jag kan räkna antalet pulser. Sedan har jag en timer-loop som ger en interrupt varannan sekund. Då har jag känd tid och ett variabelt antal pulser från flödesmätaren, vilket gör det busenkelt att räkna ut förbrukningen. Sedan har jag även två "totaler" som räknar förbrukade liter sedan reset, och förbrukade liter på denna "resa". Rese-räknaren nollställs när man inte förbrukat något på en viss tid och sedan startar igen, helt automagiskt

Sen behövdes några trick för att kunna Spara till eepromet när spänningen slås av. Det funkar hyffsat, men man kan paja värdena ibland. Ska kolla om brown-out-detection kan hjälpa. Ska även kolla vilka eepromadresser som berörs. Det borde ge en ledtråd...
Eagle schema:

Källkod (öppen och fri, men har inte någon licens direkt...)
http://www.lundells.no-ip.com/annat/flo ... 16.tar.bz2
Nu är det bara att ge sig i kast med diesel-varianten... med krockande interrupter och överskrivna puls-loggar....

EDIT: glömde resetknappen i schemat (mellan PB1 och jord)