Paralleport! till 230volt nätet!
Paralleport! till 230volt nätet!
Tjenare! jag fick ett shecema tidigare som tydligen skulle klara 12 volt, men det gorde det inte, utan jag brände transistorerna.
Så nu ska jag göra om det hela, får ut ca 3.5-5 volt i från parallelporten(är inte säker på ampären). Så nu tänkte jag koppla så jag kan styra tex en lampa på 230 volt, eller en lampa på 12 volt.
Så min fråga är:
1: Billigaste och enklaste alternativet, till en krets som klarar 12 volt ca 3 ampär?(likström går bra).
2:billigaste och ett säkert alternativ att få en krets som både klarar växelström och likström. Volt: 12-230. Amp har jag inte den blekaste, men mer en 5 behövs nog inte.
Tackar för hjälp!
Så nu ska jag göra om det hela, får ut ca 3.5-5 volt i från parallelporten(är inte säker på ampären). Så nu tänkte jag koppla så jag kan styra tex en lampa på 230 volt, eller en lampa på 12 volt.
Så min fråga är:
1: Billigaste och enklaste alternativet, till en krets som klarar 12 volt ca 3 ampär?(likström går bra).
2:billigaste och ett säkert alternativ att få en krets som både klarar växelström och likström. Volt: 12-230. Amp har jag inte den blekaste, men mer en 5 behövs nog inte.
Tackar för hjälp!
Det enklaste borde vara att använda nåt typ av så kallade "Solid State-reläer" (SSRs). Då behöver du inga fler komponenter (vad jag har förstått). Tyvärr är dessa svindyra, billigaste runt 100kr på Elfa.
Annars kan du bara köra port->transistor->relä. Det behöver inte vara särskilt svårt det heller, och säkert billigare.
Annars kan du bara köra port->transistor->relä. Det behöver inte vara särskilt svårt det heller, och säkert billigare.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ska du börja leka med 230V så ska du se till att ha optoisolerade prylar och gärna även detta vid 12VDC för den delen. Du ska va bombsäker på vad det du pysslar med för att släppa optoisoleringen i såna här laborationer som du pysslar med. Med du kanske vill byta paralellportar lite då och då och sitter dom sen på moderkortet så blir det lite mer pyssel.
Öppna pluskan och köp riktiga donigar !
Öppna pluskan och köp riktiga donigar !
Reläkort:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000
29kr/st för 1st,
25kr/st för 5st,
19kr/st för 10st
8st reläer för PC...
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000
29kr/st för 1st,
25kr/st för 5st,
19kr/st för 10st
8st reläer för PC...
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000
230V / 10A (25A med kylning), 70:- inkl moms :jack skrev:Det enklaste borde vara att använda nåt typ av så kallade "Solid State-reläer" (SSRs). Då behöver du inga fler komponenter (vad jag har förstått). Tyvärr är dessa svindyra, billigaste runt 100kr på Elfa.
http://www.tradera.com/auction/aid_23301502
(forummedlemar behöver naturligtsvis inte gå genom Tradera...)
sodjan skrev:230V / 10A (25A med kylning), 70:- inkl moms :jack skrev:Det enklaste borde vara att använda nåt typ av så kallade "Solid State-reläer" (SSRs). Då behöver du inga fler komponenter (vad jag har förstått). Tyvärr är dessa svindyra, billigaste runt 100kr på Elfa.
http://www.tradera.com/auction/aid_23301502
(forummedlemar behöver naturligtsvis inte gå genom Tradera...)
har dessa, är inte de jääävligt lika? vet inte vad det är för något dock.
Edit: det var någon som sa att ett relä hade ganska kort levnads tid, eftersom "av/på/av/på...." om ni förstår. Stämmer detta?
Får jag fråga vad det är?tecno skrev:men jisses![]()
detta är likriktarbryggor


300mV är precis saken jag ska driva, så. hmm.
Kommer de färdig byggda från kell klara det? :/ känns lite surt att inte göra det själv.. men det blir nästan billigare från kell!
Edit: kan någon kolla ut vad 2n3904 och bc636 Ska klara för spnningar? (ampär och volt?)
En likriktare (rectifier) är helt enkelt fyra dioder kopplade i en Graetzbrygga. Den används för att likriktiga en växelspänning. Alltså göra om AC till DC.
Läs mer här:
http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm
Appropå "på/av/på/av" så har jag fått för mig att SSRs håller längre och att de är bättre om man ska slå på och av mycket, och snabbt. Har jag rätt?
Läs mer här:
http://www.kpsec.freeuk.com/powersup.htm
Appropå "på/av/på/av" så har jag fått för mig att SSRs håller längre och att de är bättre om man ska slå på och av mycket, och snabbt. Har jag rätt?
MegaWatti,
är du *säker* på att du bör hålla på med 230V ??
Jack > "Appropå "på/av/på/av" så har jag fått för mig att SSRs håller längre
och att de är bättre om man ska slå på och av mycket, och snabbt.
Har jag rätt?"
En SSR består av en optokopplare och en Triac (och ofta en nollgenomgångs-
detektor för störningsfria tillslag) monterat tillsammans i en enhet.
Inga rörliga delar (som i ett relä). Ett SSR "slår till" vid nästa nollgenomgång
efter att styrspänningen har lagts på, max ca 10 ms.
Det finns även SSR'en utan nollgenomgångsdetektor som då även fungerar
till "dimmers".
är du *säker* på att du bör hålla på med 230V ??
Jack > "Appropå "på/av/på/av" så har jag fått för mig att SSRs håller längre
och att de är bättre om man ska slå på och av mycket, och snabbt.
Har jag rätt?"
En SSR består av en optokopplare och en Triac (och ofta en nollgenomgångs-
detektor för störningsfria tillslag) monterat tillsammans i en enhet.
Inga rörliga delar (som i ett relä). Ett SSR "slår till" vid nästa nollgenomgång
efter att styrspänningen har lagts på, max ca 10 ms.
Det finns även SSR'en utan nollgenomgångsdetektor som då även fungerar
till "dimmers".