T: Fräsjobb för husfriden [Gbg] [Fixat]

Dpblad

T: Fräsjobb för husfriden [Gbg] [Fixat]

Inlägg av Dpblad »

Sammanfattning
2d-fräsning i 3mm träskiva. Tex furu-faner eller plywood. (Äv 2-4mm material skulle kunna funka.)
Totalt 16 bitar om 66x158mm, samt ev också 2 st runda skivor av tunnare slag (1mm) med d=126mm.
Dwg (dxf) finns (se bilder nedan). Ritning anpassad för 2mm fräs-verktyg. Ytterliga anpassningar kan göras.
Bor i centrala Göteborg.

Bakgrund
Frugan har varenda jul propsat på att jag ska sätta upp en julstjärna i träfaner som hon haft sedan hon var liten och som hon älskar så att jag knappt vågar röra den och som jag ogillar av just detta skäl. Men men... En blåsig dag härom veckan skulle jag vädra lite och öppnade därför fönstret med sagda stjärna lite på glänt. Solen sken i lite väl på minstingen så jag drog därför ner rullgardinen något. Pga gardinen uppstod ett sug som; slet upp fönstret, drog ner den förbaskade stjärnan och skickade ut den genom fönstret från 3e våningen, ner på asfalten, blåste vidare över en gräsplätt och resterna som fanns kvar slutade resan in i en betonggris. Tittade, tänkte och vägde olika alternativ mot varann en god stund innan jag tog mod till mig, gick till frugan och sa; öh... jo... det hände en grej.... :oops:
Jag har inget foto på din lilla högen med träflis, men jag kunde konstatera att det omöjligen skulle gå att hitta alla småbitar än mindre limma ihop. Återstod endast att försöka göra en ny. Vilket är vad jag har klurat på sedan dess. Såga för hand, nej. Köpa fräs, kanske. Leja bort fräsjobbet, och vänta med att köpa fräs när man hunnit flytta till >65m2 med sin fru och två barn och på sätt undvika skilsmässa - helst.

Konstruktionen består i huvudsak av 2 sidor, där vardera sida består av 8 lika "strålar". Och om jag bara lyckas få till dessa tror jag att jag löser resten. Materialet är 3mm furu-faner tror jag så något liknande material plywood borde också funka. Ena sidan av materialet bör vara lite "snygg" dvs inga kvistar/knaggar. Träfibrerna på den synliga sidan bör gå "längs med strålen" (se bild). 8 "strålar" kommer sedan limmas kant i kant och på en rund tunn platta, denna platta är org av tunnt trä (1mm) och ger ett rödaktigt sken med lampa bakom - kanske kan jag lösa detta ett tjock rött papper eller liknande, men tips tas gärna emot.
Gick en kurs Autocad för 17-18 år sedan... Tänkte därför damma av och se om man kom ihåg nåt, hittade och tankade ner något som hette DraftSight där jag förvånande nog kände igen mig. Gjorde några dwg-er på julstjärnan och kan tänka mig att anpassa ritningarna efter fräsen. Ganska kul det här trots allt...

Två sidor a 8 "strålar" ger att totalt 16 st sådana här delar behöver fräsas ut. Notera träfibrernas riktning.
8-del_m_mått.png
Tog även fram en anpassning efter bla ett 2mm-verktyg. Tror att det borde funka. I värsta fall får jag fila lite..
8-del_2mm.png
En sida sammansatt. Cirkelskivan i mitten tror jag att jag kan lösa själv på något sätt, men tar gärna emot tips. Tanken är att den ska vara tunn och släppa igenom ett rött sken med lampa bakom.
sammansatt.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Dpblad 9 februari 2014, 23:10:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: T: Fräsjobb för husfriden [Gbg]

Inlägg av ochkl0620 »

Hmm, jag skulle kunna ta detta som en liten utmaning :-)
Frågan är bara materialet :humm:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Det där skulle du fått utkört med laser i tunn plyfa. Kan även få den graverad om du vill lägga in lite mönster.

3mm plyfa
test_cuts_large.jpg
Synd att dom här är så sviniga på frakten annars är iden bra, man laddar upp filerna så skär/graverar dom och skickar. Fick en plexilåda utskuren av dom för ett tag sedan men då hade dom en kampanj med fraktfritt.
http://www.razorlab.co.uk/
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Vi kan nog stå till tjänst med laserskärning om det är ett alternativ.
Dpblad

Inlägg av Dpblad »

Jo då nu när ni säger det så... om man inte ska göra det själv så är nog laser att föredra.

Bra tips där, tack. Gillar skarpt konceptet hos RazorLAB, men det krävdes lite pyssel för att få upp designen ska erkännas... Stjärnan passar ganska bra på deras P2-mall. Laddade upp 2st stjärnsidor utan gravering och i hela stycken. 67GBP inkl frakt helt ok, utan frakt hade det varit mycket billigt däremot.

Jag står och väger mellan att (1) göra sidorna i ett stycke och strunta i träets riktning samt (2) att göra vardera sida av 8 bitar. Alt (1) blir säkert mer estetisk och likt originalet, men mer jobb, lite dyrare och sämre hållfasthet. Alt (2) kan kompletteras med några graveringar för att väga upp delvis, men troligtvis blir träet mer karaktäristiskt med tiden vilket i gör mig skeptisk till detta alternativ. RazorLABs formulär bryr sig inte om hur träet ligger så det får man försäkra sig om på annat sätt i så fall, om jag nu går på alt (1).

Jag fortsätter kolla runt lite. Tar gärna fler tips. Hör av mig vad det blev...
superx

Inlägg av superx »

Jag har beställt härifrån istället:
http://www.formulor.de

De hade billigare frakt har jag för mig.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Dom var betydligt billigare, provade att lägga samma order (lådan till en Nixieklocka) på bägge ställena och det blev lite skillnad. :)

Skärning, gravering + material / fraktkostnad till långsele

Formulor: 212,48:- / 144,83:-
Razorlab: 282,72:- / 343,71:-
Dpblad

Inlägg av Dpblad »

En sida blev större prisskillnad än två sidor...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Hej!

Om du inte redan beställt kan vi nog fixa två stjärnor (16 bitar) med eventuell gravering för 550sek inkl frakt.
Dpblad

Inlägg av Dpblad »

Oj det var billigt! Lovar att skicka en förfrågan med underlag, när jag har gjort klart det sista. Jag håller på att pilla med graveringen, vilket tar lite tid... som jag inte har. Men räknar med att beställa nu i veckan som kommer. Jag har bestämt mig för att gå den lite enklare vägen med två hela stycken och istället försöka göra en gravering så det efterliknar originalet. Detta pga träytan på plywood inte är lika randig som den tunna träfaneren i originalet.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ok, låter bra. :)
Dpblad

Inlägg av Dpblad »

"info@cnc-design.fi" har nu fått min "förfrågan julstjärna" via epost.
Dpblad

Re: T: Fräsjobb för husfriden [Gbg] [Beställd]

Inlägg av Dpblad »

Accepterade just en bra offert från cnc-design.fi. Återkoppling kommer rapporteras i tråden...
Dpblad

Re: T: Fräsjobb för husfriden [Gbg] [Beställd]

Inlägg av Dpblad »

Allt klart! Alla nöjda och glada resultatet gjorde större succé hos min bättre hälft än vad jag hade förväntat mig....

Härom veckan fick några tjuvtittbilder via epost, vilka såg lovande ut. Och i fredags kom stjärnsidorna med posten. Lite julaftonkänsla, paketöppning med tillhörande ovisshet om man verkligen har fått det man önskade sig. När locket kommit upp var första intrycken; perfektion och konstverk.
Leverans.png

Emballaget av utskuren 3-lagers wellpapp i exakt rätt form kommer givetvis sparas. Jag som inte sett så mycket laserskuren plywood i mina dar tyckte det var helt otroligt snyggt skuret. Hade det inte ytan och den goda lukten hade det varit svårt att tro att det var trä. Gravering blev fantastiskt mycket bättre än jag vågat hoppas på. (Härligt också att känna sig riktigt nöjd med mitt egna designarbete.) Häftigt att det går att gravera så olika; de tunna strecken och så den djupa (>1mm ?) fårorna med minimal bränd kant runt om. Kunde inte låta bli att visa för frugan. Hon tyckte graveringen gjorde hela grejen; originallikhet och karaktär.
I går och idag limmades ihop, provhängdes och godkändes - med beröm. Några bilder nedan. Tyvärr har jag inga jämförande bilder på originalet, men jag är mycket nöjd själv.
Dagsljus.png
Kvällsljus1.png
Vad som nu återstår är bara tillverka en ståndsmässig låda att förvara den i. Skulle den gå sönder igen så - lätt fixat..!

Tack cnc-design.fi för ett bra jobb! Jag kommer att rekommendera er till andra och gärna återvända själv när jag vill ha något skuret nästa gång.

Husfriden har infunnit sig, kanske tom ett snäpp högre en tidigare.
Användarvisningsbild
kankki

Re: T: Fräsjobb för husfriden [Gbg] [Fixat]

Inlägg av kankki »

Bra att du (och frun) blev nöjda! :) Blev ju skitsnyggt med belysningen!
Skriv svar