2d-fräsning i 3mm träskiva. Tex furu-faner eller plywood. (Äv 2-4mm material skulle kunna funka.)
Totalt 16 bitar om 66x158mm, samt ev också 2 st runda skivor av tunnare slag (1mm) med d=126mm.
Dwg (dxf) finns (se bilder nedan). Ritning anpassad för 2mm fräs-verktyg. Ytterliga anpassningar kan göras.
Bor i centrala Göteborg.
Bakgrund
Frugan har varenda jul propsat på att jag ska sätta upp en julstjärna i träfaner som hon haft sedan hon var liten och som hon älskar så att jag knappt vågar röra den och som jag ogillar av just detta skäl. Men men... En blåsig dag härom veckan skulle jag vädra lite och öppnade därför fönstret med sagda stjärna lite på glänt. Solen sken i lite väl på minstingen så jag drog därför ner rullgardinen något. Pga gardinen uppstod ett sug som; slet upp fönstret, drog ner den förbaskade stjärnan och skickade ut den genom fönstret från 3e våningen, ner på asfalten, blåste vidare över en gräsplätt och resterna som fanns kvar slutade resan in i en betonggris. Tittade, tänkte och vägde olika alternativ mot varann en god stund innan jag tog mod till mig, gick till frugan och sa; öh... jo... det hände en grej....

Jag har inget foto på din lilla högen med träflis, men jag kunde konstatera att det omöjligen skulle gå att hitta alla småbitar än mindre limma ihop. Återstod endast att försöka göra en ny. Vilket är vad jag har klurat på sedan dess. Såga för hand, nej. Köpa fräs, kanske. Leja bort fräsjobbet, och vänta med att köpa fräs när man hunnit flytta till >65m2 med sin fru och två barn och på sätt undvika skilsmässa - helst.
Konstruktionen består i huvudsak av 2 sidor, där vardera sida består av 8 lika "strålar". Och om jag bara lyckas få till dessa tror jag att jag löser resten. Materialet är 3mm furu-faner tror jag så något liknande material plywood borde också funka. Ena sidan av materialet bör vara lite "snygg" dvs inga kvistar/knaggar. Träfibrerna på den synliga sidan bör gå "längs med strålen" (se bild). 8 "strålar" kommer sedan limmas kant i kant och på en rund tunn platta, denna platta är org av tunnt trä (1mm) och ger ett rödaktigt sken med lampa bakom - kanske kan jag lösa detta ett tjock rött papper eller liknande, men tips tas gärna emot.
Gick en kurs Autocad för 17-18 år sedan... Tänkte därför damma av och se om man kom ihåg nåt, hittade och tankade ner något som hette DraftSight där jag förvånande nog kände igen mig. Gjorde några dwg-er på julstjärnan och kan tänka mig att anpassa ritningarna efter fräsen. Ganska kul det här trots allt...
Två sidor a 8 "strålar" ger att totalt 16 st sådana här delar behöver fräsas ut. Notera träfibrernas riktning. Tog även fram en anpassning efter bla ett 2mm-verktyg. Tror att det borde funka. I värsta fall får jag fila lite.. En sida sammansatt. Cirkelskivan i mitten tror jag att jag kan lösa själv på något sätt, men tar gärna emot tips. Tanken är att den ska vara tunn och släppa igenom ett rött sken med lampa bakom.