Problem med extra parallell-port

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lasse

Problem med extra parallell-port

Inlägg av Lasse »

Fick nyligen en ny dator och jag upptäckte till min fasa att den inte hade någon parallellport, vilket kan vara lite surt om man behöver en :(

Så jag knallade ner till närmaste datorbutik och köpte ett PCI-parallellportskort. Kortet fungerar men windows(XP) ger det I/O-adresser (eller vad de heter) runt 6000 som inte går att ändra, åtminstone inte i Enhetshanteraren. Mjukvaran jag vill använda (i det här fallet till ett oscilloskop) kan bara använda parallellportar på standardadresserna 278, 378 och 3BC.
Alltså funkar det inte.

Någon som vet något sätt att få det att fungera?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp, starta om datorn och gå in i BIOS och ändra där.

Om inte det skulle fungera, så passar jag på att fråga redan nu:
Har du lust/möjlighet att installera om Windows? Det går nämligen att ändra vissa saker hur WinXP hanterar hårdvara i installationsprogrammet. Men det tar vi om det inte skull fungera att ändra i BIOS. :)
Lasse

Inlägg av Lasse »

Tyvärr verkar det inte gå att ändra i BIOS, parallellporten nämns överhuvudtaget inte.

Installera om windows känner jag inte för just nu, men det vore roligt att veta hur man skall göra för att få det att funka den dagen jag installerar om. Tills dess kan jag säkert rota fram någon gammal dator att ha till oscilloskopet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förstår helt klart om du inte vill installera om Windows. Jag tillhör också dem som inte gör det om jag slipper... :)

Mycket märkligt om inte parallellporten finns med i BIOS. Vad har du för moderkort? (Om jag får både namn och "nummer" på moderkortet så kan jag kolla hur man hittar det.)
Lasse

Inlägg av Lasse »

Kanske var lite otydlig i första inlägget: moderkortet har ingen parallellport alls!
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Är det inte kortets adress, altså inte portadress.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Deflesta moderkort utan paralellport brukar ju ha uttag för paralellport så man bara behöver en sladd. Vet att jag sade emot mig lite där men ni förstår ;)
Lasse

Inlägg av Lasse »

tusse: Vet jag inte :D

Men i win95/98 delen av manualen till kortet står det att om man har problem med saker som vill ha parallellporten på 278 eller 378 ska man ändra så kortet får någon av de adresserna.
I win2k delen nämner de inte det problemet...

Volny: Har kollat över moderkortet och lusläst manualen, det finns ingen inget sådant uttag. Det är en märkesdator och de verkar ha sparat in rätt friskt på vissa saker, moderkortet har inte ens PS/2 portar!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ajdå, jag tänkte inte på att porten inte satt på moderkortet.. :roll:

Jo, i märkesdatorer sparar de ofta in på sånt här tyvärr.

Det kan vara så att något annat i datorn använder adresserna som parallellportar brukar ha. Kika i enhetshanteraren. Om du har WinXP så ser man detta lätast genom att välja "Resurser efter typ" i Visa-menyn (i enhetshanteraren.)

Det du söker finns under "Indata/utdata (IO)". Leta efter t.ex 00000376 - 0000037F, eller andra adresser som kortet vill ha.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

WinXP:
Start->Inställningar->Kontrollpanel.
Administrationsverktyg->Datorhantering.
Enhetshanteraren->Portar (COM & LPT).

Där ska LPT-porten ligga i och man bör kunna välja VILKEN LPT den ska vara. Fungerar först efter re-boot.
Senast redigerad av Icecap 17 januari 2006, 12:05:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag hade liknande problem med en extra parallellport (pci kort) som jag tänkte använda till en programerare.

Problemet är att det verkar inte gå att komma åt den som en vanlig port utan drivrutinen skapar någon egen skum port som man kan använda till skrivare. Jag gav iaf upp tillslut... men det borde ju gå tycker man....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är inte så att även kortet har fått adresser? Då är det dessa man ska ändra istället för printerporten (LPT1). Antingen i Enhetshanteraren eller i BIOS (under PCI).
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

JimmyAndersson:
Exakt vad skulle det hjälpa att installera om windows?
Vad är det du kan påverka vid en nyinstallation som ger ett PNP-kort andra adresser?

Lasse: Problemet med ditt kort är att det är ett "för enkelt kort" som är byggt utan tanke på att det skall fungera i DOS. Alltså har man använt en genväg när man konstruerade kortet och lagt det i PCI-kortens vanliga minnesarea. Sedan kör man med en egen drivrutin som översätter mellan LPTx: och den aktuella adressen. Ett "riktigt" parallellkort skall ha adresser kring 278, 378 eller 3BC och kan då använda windows inbyggda LPT drivrutin. I många nya PCI kort löser dom antagligen detta med ett litet bios på kortet som "översätter" adresserna. Vet dock inte hur det funkar i detalj.

Försök hitta ett annat kort som har "riktiga" adresser, det finns iaf...
Lavalink
som finns på Dustin
Där står det: "Software configurable for standard ISA LPT (0278h and 0378h) addresses"

Kjell & co hade något kort och där såg det ut som att man fick starta en programmvara som följer med DOS-drivrutinen om man vill att kortet skall hamna på "rätt" adresser. Det kanske finns med ett sådant program till ditt kort oxå?

//B1n4ry

//B1n4ry
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Exakt vad skulle det hjälpa att installera om windows?"

B1n4ry:
Något förenklad förklaring: Då kan man välja om Windows ska hämta hårdvarukonfigurationen från BIOS eller "göra det själv". Mycket bra lösning vid hårdvara som inte vill vara med. WinXP tar som default över BIOS-inställningarna, men detta går som sagt att ändra i installationsprogrammet. -Allt går att ändra, det gäller bara att känna till hur. :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

JimmyAndersson:
Ja, jo, käranån... Jag vet att "allt" går att ändra. Jag administrerar trots allt drygt 2500 XP maskiner... :wink: Och det går kanske att påverka hur XP detekterar hårdvaran i maskinen om man skulle vilja det men jag har dock själv inte använt det. Men det påverkar ju inte adressen som ett kort raporterar på en PNP-fråga från antingen OS eller BIOS...

Enklaste sättet att åstadkomma det du pratar om att låta windows "göra det själv" och detektera all hårdvara är väl att slå på "PNP-OS Enable" i Bios, då kommer ju all enumerering att ske i OS och inte via BIOS.

Lasses problem i detta fallet är väl som sagt högst sannolikt att kortet inte är en "fullvärdigt" standardiserad parallellport utan en "fusk"-lösning med egen drivrutin. Ungefär på samma sätt som en enkel USB-LPT adapter som oftast heller inte går att prata med på de klassiska adresserna.

//B1n4ry
Skriv svar