Freescale codewarrior-fråga samt bootloader-fråga

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Grottulf

Freescale codewarrior-fråga samt bootloader-fråga

Inlägg av Grottulf »

Hej på er,

Jag jobbar med bla hårdvaru- och mjukvaru-utveckling.
Jag har tidigare gjort en del programmeringsjobb i C för 8051:or
Då använde jag ett enkelt dos-program för att kompilera och länka koden till en hex-fil,
som sedan laddades ner till vald processor med en universal-programmerare hos tillverkaren.

På förra projektet valde jag dock att gå över till en processor från Freescales HCS08 familj istället.
Då laddade jag ner CodeWarrior for MCU Version: 10.2 (Eclipse) och har använt det som kompilator istället,
och laddat ner mjukvaran direkt till CPU:ns BDM via ett "PE micro USB Multilink interface"
Det funkade ju fint under utvecklingsfasen,
men nu skulle jag vilja skapa en hex-fil så kunden kan ladda ner det själv via en programmerare...

Hur gör jag detta?
Är det så att jag behöver uppgradera till en betal-version av kompilatorn månntro?

Sen har jag ytterligare en fundering ang ett nytt projekt som jag ska ta mig an.
Kunden vill kunna uppdatera mjukvaran, via en WLAN-modul på kortet.
Så jag antar att jag behöver göra en bootloader-mjukvara som kan ta emot detta.
Men detta är lite nytt för mig, så jag tar tacksamt emot tips om vad man bör tänka på, och hur man bäst bör gå tillväga.
Jag har dålig koll på hur man skriver till programminnet, och ändrar program-pekaren etc
Jag hade tänkt använda en HCS08:a från Freescale även till detta, såvida den inte är direkt olämplig för detta av någon anledning...
Alla råd på detta området är varmt välkommna!
eqlazer

Re: Freescale codewarrior-fråga samt bootloader-fråga

Inlägg av eqlazer »

Nånstans lär ju CW lägga en .s19 (tror inte det är .hex default?) när du bygger ditt projekt.

Vad använder kunden för programmerare? Om det är många enheter som ska laddas med mjukvara så kan det vara vettigt att titta på en CyclonePro.
Grottulf

Re: Freescale codewarrior-fråga samt bootloader-fråga

Inlägg av Grottulf »

Japp, visst fanns där en .s19 fil.
Den hette dock *.abs.s19, men det kanske är rätt ändå.
Det finns en Cyclone Max, som jag kan låna och testa att ladda ner den med.
Tusen tack! :tumupp:

Någon som har några tips angående bootloader?
WLAN-modulen behöver jag inte tänka på, den programmeras av andra.
Jag behöver "bara" ta emot teckensträngar och spara...
Skriv svar