Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

Kollade i denna tråd och jag har tidigare skrivit: Om jag fattat det rätt så har Velleman hotend M6/0.75 gänga och de munstycken man lättast hittar har M6/1
3d360

Inlägg av 3d360 »

ååååh så jobbigt dem gör det för en. ajaa, bara att ha tålamod och försöka få tag i velleman. drog nyss till kjell o bad dem beställa in grejer som kan tänkas gå sönder på dessa skrivare, t ex munstrycken, stegmotorer, ntc-motstånd och annat känsligt som nybörjare kan tänkas sig sabba när skrivaren monteras.

hur funkar era skrivare? behöver ni ställa in dem då och då eller funkar dem stabilt? läste att de går på g code men jag brukar konvertera till stl? stl funkar väl?
Mattematik

Inlägg av Mattematik »

STL-filen görs om till GCode av slicern. Sedan skickas Gcoden till skrivaren.
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Det stämmer att det är en M6x0,75 gänga i nozzeln. Jag hade nämligen turen att få göra ett nytt rör till en kompis som drog av det. Och då vi inte hade just det gängsnittet blev det svarven som gällde. 40 minuter för att göra en gänga som borde tagit 2 minuter...
penoll

Inlägg av penoll »

Hej på er, jag är ny här på forumet, och det första jag vill göra är att tacka alla aktiva för många tips och mycket klokhet . Jag fick min K8200 strax före Jul och har ägnat de lediga dagarna åt att sätta ihop den . Allt har funkat förvånansvärt bra, inga delar saknades och bara någon enda mutter blev över. Jag gjorde direkt några hack som jag förstått kan vara bra: 1/ försänkte alla hål i beden och fixade IKEA spegel . 2/ gjorde om bedens höjdjustering med fjäder istället för dubbla muttrar . Många här har klagat på Z-axelns rakhet men för mig var allt bra (nä det var det inte förresten, M8 muttern kan röra sig 0,5mm i höjdled inne i plastbiten, skall fixa det) . Min första utskrift var en liten testlåda (kub 25x25x25 med väggtjocklek 3mm) och till min stora förvåning gick allting perfekt !!! Resultatet blev bättre än förväntat . Det blir små vibrationer när den rör sig i X-led ( lite grann också i Y-led) och det ger också synliga spår i biten. Titta gärna på mina foton och kom med kommentarer. Jag är som sagt nybörjare men tror att detta med 3d printing kommer att bli en hobby för mig framöver. Jag har många fler foton från byggnationen om någon är intresserad. Men jag tror att DRH och Jonas redan har gjort ett utmärkt jobb vad det gäller dokumentation av bygget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av penoll 17 januari 2014, 16:56:05, redigerad totalt 1 gång.
penoll

Inlägg av penoll »

Fler bilder kommer här, Jag fick bara med två till första inlägget.
penoll

Inlägg av penoll »

penoll

Inlägg av penoll »

Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Välkommen!!
Det var ett bra resultat redan första gången :tumupp:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Håller med stenD, det ser bra ut.

Personligen så tycker jag att svart är den svåraste färgen att få till, alla defekter syns väldigt tydligt jämfört med t.ex. vit PLA som är mycket mer förlåtande. Om du inte har någon vit PLA så skickar jag gärna lite till dig så att du kan jämföra.
penoll

Inlägg av penoll »

Tack för de vänliga orden, det värmer. Var i Sverige bor ni ? Själv bor jag i Sävedalen strax utanför Göteborg. Är det någon som känner igen de små vibrationerna jag pratar om ? Antingen är det stegen från motorerna som går igenom, eller så är det lagren som kärvar. Jag tyckte att de löpte jämnt och fint när jag satte ihop det, men man vet ju aldrig. Kanske behövs det bara köras in lite. Jag har ju inte så många timmar körtid på min apparat. Är det någon som provat med TI stegmotordrivare med 32 stegs mikrostep ? Tror ni att kulbussningar av högre kvalitet ( tex. SKF) kan göra skillnad ? Det finns mycket att labba med, och det är sådant som jag tycker är riktigt roligt.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

min maskin är inte heller befriad från vibrationer.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Angående vibrationerna så har jag använt http://astrosyn.com/shopimages/technica ... asheet.pdf på min(Deltaskrivare) och det minskade vibrationerna väldigt mycket.
Dom bygger 6mm ut från motorn så man måste flytta ut remhjulet lika mycket.
Jag har ett par st kvar om du skulle behöva, 50kr/st.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

har du ett par till mig också?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Jag har 7 st över, men efter att ha sett hur motorerna skruvas fast på bilderna i denna tråd så är jag lite osäker om det kommer att fungera bra.
Dämparen skruvas fast med 2 skruvar i motorn och två i motorfästet, diagonalt. Och då motorerna enbart verkar sitta med två skruvar bredvid varandra gör det att motor enbart kommer att sitta fast med en skruv.
Men ni får självklart köpa ändå, men då kanske ni behöver fixa ny motorfästen där motorn sitter fast med alla 4 skruvar.
Skriv svar