Landins Rostock mini

Berätta om dina pågående projekt.
ohlinj

Re: Landins Rostock mini

Inlägg av ohlinj »

Ser ju ut som köpta delar! :)
Landin

Inlägg av Landin »

Va ett tag sen jag postade lite progress.

Inhandlade en mätklocka för att ställa in maskinen, var mer eller mindre omöjligt utan den :)

Eftersom jag använder 2.85mm filament har jag lite problem med extruder motorn som bara är 4kg/cm

Min greg wades extruder 47/9 tuggar på bra men trycket gör att den missar steg, övertrycket skapar endå bra utskrifter men försöker hitta rätt Estep värde för att minska trycket.

har nån löst liknade problematik tar jag tacksamt emot synpunkter.

här kommer en utskrift från igår som blev "ok" sen vill jag avrunda de här inlägget med att uppmana fler som "man kanske skulle" "skulle vara roligt att" med att säga BYGG! finns väldigt lite logik med att bygga sin egen 3d skrivare speciellt en prototyp av en prototyp men ack så givande, speciellt om man inte gör det själv ifall man fastnar för det kommer man att göra :)

Nu har 2014 startat, Projekt loggarnas år :P

Vill tacka EF för all inspiration som finns i en uppsjö av inlägg och tokiga användare :).
20140112_112942.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Vad kör du med för mjukvara, och vad har du för inställningar för första och sista lagren?

Du verkar få en ruggigt snygg yta på dina bitar, något jag saknar lite på min Kossel Mini. I övrigt skriver den ut bra, så jag har säkert missat något enkelt.
Det blir lätt att man snöar in sig på infill, hastigheter och temperatur. :)
Landin

Inlägg av Landin »

Kör Cura, layer height 0,2mm Första och sista lagret 0,6mm 40mm sek printspeed och 50mm snabbmatning
Shunt

Inlägg av Shunt »

Ok, då vet jag. Har inte kommit mig för att testa Cura än (bara tittat på det som hastigast). Får försöka hitta lite tid i helgen att leka med det. :)
Landin

Inlägg av Landin »

min skrivare har ett övertryck i extrudern som gör att vid 20% infill funkar det bra. så har fortfarande mycke kalibrering och inställning kvar. gäller å hitta vilka parametrar som är unik för sin skrivare. bara höra av dig om du behöver ett bollplank. roligt med lite skellefte bor å prata med :)
Shunt

Inlägg av Shunt »

Japp. :)

Jo, jag har märkt att alla skrivare är unika, det lär några veckor att trimma in min lilla Kossel även om jag inte är långt ifrån nu. Det är egentligen bara att jag inte tycker jag får tillräckligt bra fyllning på första och sista lagren, några riktigt tunna trådar när den flyttar huvudet, och att större bitar har en tendens att släppa i hörnen.

Så det gäller "bara" att få den att trycka ut mer plast i början och slutet, snabba upp backen på filamentet vid förflyttning, och mixtra med temperaturen. :)

Funderar på att skaffa en heatbed, börjar kännas som en investering värd pengarna. Speciellt om man vill skriva ut ABS och de mjukare specialplasterna.
Landin

Re: Sv: Landins Rostock mini

Inlägg av Landin »

Om du använder retract så testa en vända utan den kanske ökar mängden plast. Jag använder inte den funktionen i dagsläget. Blev lite utskrifter idag :)
Landin

Inlägg av Landin »

Hej dålig på att uppdatera, efter strul med ultimaker pla å 3 bowden har jag nu bytt till 1,75mm och utskrifterna blev genast bättre.
Landin

Inlägg av Landin »

Blev en till utskrift i idag, fäste för stegmotor
Skriv svar