Jag skall rita upp den konstruktion jag har tänkt mig och ja, propellern kommer sitta i ett lopp där insug är tillräckligt skyddat för att maten inte skall dras in i någon pump eller värmare.
En bild på propellern jag tänkt mig så länge (kommer skriva ut den i 3D-skrivare och kan ändra på stigningen om det blir totalfel mot motorns varvtal).
Medan jag går och väntar på delarna tlll min cirkulator så råkade jag hitta min gamla riskokare i köket.
Konstaterade att två vattenbad är bättre än ett (ibland vill man kunna laga två saker samtidigt vid olika temperatur) så jag klickade hem ytterligare en PID-regulator och PT100-givare.
Varför ska Kina vara så långt bort för? Jag är ju hungrig nu!
Jag kan gå i god för att man absolut vill ha både två och tre bad... Ett på 55 grader för den blodiga oxfilén, ett på 60 grader för de som inte riktigt vågar med riktigt blodigt och ett på 65 grader för bearnaisesåsen (och den riktigt döda oxfilén)...
Det låter rätt lagom ja. Mmm, kan skvallra om att jag hade en hel bit ryggbiff i badet 8 timmar igår med börvärdet inställt på 58.5 (måste kompromissa med familjen som egentligen vill ha well done) och det vart ljuvligt!
MotoX skrev:Jag har fått till mig att plasten klarar närmare 200 grader, men det ger sig om inte annat. Som Henrik säger blir det aldrig över 100 grader.
Beror väl på vad man menar, PLA börjar bli lite mjukt vid 60 grader... ABS klarar lite högre innan det mjuknar (OBS, dom smälter inte, men dom tappar sin hårdhet och blir mjuka och deformeras lättare.)
Jag testade med en fritös och en golvvärmetermostat som det går att ändra mätområdet på, fritösen är på 2000 W och det var svårt att reglera temperaturen så att den inte stack över inställt värde.
Satte dit en dimmer som klarar 2000W och reglerade ner effekten och då blev det jämnare temperatur.
Salle
(Jag tror att TS klarar sig med den lågvarviga motorn, du ska ju bara ha en rörelse i vattnet)
MotoX skrev:Jag har fått till mig att plasten klarar närmare 200 grader, men det ger sig om inte annat. Som Henrik säger blir det aldrig över 100 grader.
Beror väl på vad man menar, PLA börjar bli lite mjukt vid 60 grader... ABS klarar lite högre innan det mjuknar (OBS, dom smälter inte, men dom tappar sin hårdhet och blir mjuka och deformeras lättare.)
Saxar detta ifrån det dokument jag länkar till nedan.
Ja då har vi ritat lite till då. Pumphuset syns här underifrån, där finns en skåra som huset skall rotera i för att kunna rikta utgående hål, ovanpå denna del skall en tredje del av pumphuset på plats som håller en kanal för utblås.
Vi fortsätter ritandet lite till och har nu början till ett färdigt pumphus. Nu är det orienterat så att doppvärmarna sitter ovanför denna anordningen, detta är alltså nedre delen av hela projektets enhet och skall suga vatten från värmarna, nedåt via propellern till de två utblåsen i nedre delen. Enheten som syns på bilden kommer gå att vrida och utblåsen är delade i ett V med 40 graders vinkel.
Observera att propellern sitter i ett slutet lopp som är sneppet större än propellern, enheten är mycket bredare än propellertunnelns bredd.
Exploded View.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.