Jeppssons Mini Kossel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Re: Jeppssons Mini Kossel

Inlägg av Jeppsson »

YES, Its alive!!!

Inatt så fick jag igång min Mini Kossel! Det var en endstop som spökade och efter det var åtgärdat så rullade allt igång utan några större problem.

Jag genomförde inga avancerade kalibreringar inatt utan att mätte bara upp Z och skrev ut tre GT2 Belt Clips som test.
IMG_20140108_084712.jpg
Är rätt så imponerad att det blev så pass bra med standar inställning på det mesta.

Efter att försökt förstå mig på djupare kod i Marlin så fick jag se att först styr man motorerna och sedan kollar man endstops i vissa läge och det är de som gjorde att mina motorer tickade till ibland. Motorerna ryckte till innan dom kom på att ett endstop var utlöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag har lite problem med "spindeltrådar" i mina printar, när den retractar för att förflytta sig.

Jag skriver med en "E3D-v5 All metal HotEnd - 1.75mm Direct Extrusion" med en Nozzel diameter på 0.4mm
Använder Repetier-Host V0.95D och Slic3r V1.0.0RC2
Retraction data
Length : 3.5mm
Lift Z: 1mm
Speed: 30mm/s
Extra lengt on restart: 0mm
Minimum travel after retraftion: 2mm
Retraction on layer change: True
Wipe while retracting: False
Hotend temp: 210 grader

Skriver med svart 1.75mm PLA från ColorFabb köpt av Creative Tools
Advised process temp: 195-220

Jag har labbat lite med Wipe funktionen i Slic3r men jag tycker inte att den gör någon större skillnad.

Har bara varit med 3D skrivare i en vecka, men var hittar man lösningen? Är det retraction som gäller eller kan det även vara temperaturen på hotenden som kan vara problemet?
RoXa

Inlägg av RoXa »

210 grader låter lite väl högt för PLA. Jag kör 185 grader till min kossel för PLA och då får jag minimalt med trådar. Testa att sänka tempen till att börja med.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Jag har samma hot-end(med 1m bowden) som dig och mina retractioninställningar är 7mm retract och 50mm/s i hastighet, detta är med en direct-drive extruder.
Var även uppmärksam på att hastigheten kan vara begränsad i arduinokoden.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ytterligare en sak kan vara att sätta lift Z till noll.
Skriv svar