Ang; Ericsson STEP/ONE

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Platis

Ang; Ericsson STEP/ONE

Inlägg av Platis »

Detta är ju i första hand ett elektronikforum, men eftersom kunskapen om gamla datorer tycks vara väldigt god här så kastar jag ut några frågor om Ericsson STEP/ONE!
All teknisk info tas tacksamt emot!
Men främst skulle jag vilja veta följande!
Pinout till monitor från dator
Vad är ADP 4703 för interface?
Ang; videoingång på orginal monitor, är detta vanlig composite(signalnivåer?), törs man testa med vilken composite källa som helst?
Finns det en manual att uppbringa nånstans på denna jord(fysisk el pdf)?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Ang; Ericsson STEP/ONE

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket ärvdes!
ABC 80 och ABC800 hamnade hos Facit i Åtvidaberg och därefter hos Ericsson.
Men Step One var väl MS dos baserad om jag minns rätt!
Men minnet sviker många gånger ;-(

http://www.abc80.net/Datorerna/Ericsson/ericsson.html
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Under min värnplikt stod en dylik i ett kontor, den körde nån tveksam variant av MS-DOS och var egentligen japantillverkad (Panasonic?), den sålde tydligen riktigt uselt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Såldes tydligen bara mellan 600-700ex! Japp panasonic! CP/M eller Ms-dos 1.25 ska det va, nån som hört talas om det? Enligt sidan som LASP länkar till går det tydligen med 2.11 också!? Nån får gärna bekräfta det! Min ser lika dan ut, dock har jag inte "mössan" till skärmen! Jag saknar även monitor-kabel, manual och mjukvara! Har en MS-DOS/Basic diskett till den, men det är nog högst tveksamt om den är bootbar!

Det finns ju lite sidor, men ingen djupare info!
http://www.abc80.net/Datorerna/Ericsson/ericsson.html
http://pc-museum.com/ericsson/
http://www.veteranklubbenalfa.se/vetera ... tm#StepOne
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ericsson_I ... on_Systems
http://www.datasalen.se/Utstallning/Dat ... tepone.htm

Ska lyfta på skalet vid närmsta tillfälle! Rapport kommer! :)
Datorn är riktigt snygg att titta på, gör sej bättre i verkligheten än på bild!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag fick för 20+ år sen tag på en såndär diskdrive till Step/One. Jag tror det var 80-spårs dd-disketter (givetvis dubbelsidigt), d.v.s. 720k med pc-mått, som aldrig användes av pc-världen på 5.25"-disketter. Jag kan minnas fel.

Det jag bestämt minns är att diskdriven hade en extern variant av 50-polig IDC-kontakt för anslutningen till datorn. Den sladden blev ihop med en pålödd db25-hane en bra sladd för att ansluta en lös "intern" scsi-1-hårddisk till den 25-poliga scsi-porten som fanns på diverse burkar. Jag har nog kvar den sladden, däremot finns nog inget annat kvar av den diskdrivelådan.

(Jag har för övrigt också haft en såndär Ericsson-8088-PC. Den är i stort sett kompatibel med en vanlig PC, men dels så är det en helt egen standard på tangentbordet och dels funkar inte vissa av kompilatordirektiven i Turbo Pascal :shock: ).
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Högst intressant! Du råkar inte ha kvar några disketter? Det sitter 8088 i denna också, jag ska göra en teardown så fort jag hinner! Jasså man kallar dom idc-kontakter, funderade på vad dom hette! Helt klart korkat att man inte valt vanliga d-sub istället! Parallel, rs232 och floppy har "IDC"-kontakter och bockade plåtöron med mutter som dragavlastare! Omständig lösning!

En annan underlig grej är att monitorn endast har nån slags composite-ingång! Jag menar en monitor för kontorsbruk som bundlats ihop med datorn! Så har man valt composite! :shock:
Senast redigerad av Platis 12 januari 2014, 04:38:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nej, jag hade bara diskdriven utan disketter.

Jag vet inte helt säkert vad kontakterna heter i just step/one-utförandet, men när de sitter internt i någon burk och oftast ansluts med flatkabel så kallas de IDC (om jag inte minns helt galet).

Hur många poler har kontakterna för de andra funktionerna? Om du har tur så kanske det passar med nån kabel som egentligen ska sitta internt i en dator, t.ex. en såndär kabelansluten 25-polig d-sub för extra parallellport från tiden före ATX-moderkorten, eller nåt sånt...

Komposit till en svartvit skärm var faktiskt rätt vanligt på annat än PC-burkar. Det blir ju bara en enda koaxkabel och man slipper krångla med kontaktdon med flera poler som klarar bildkvaliteten bra. (Den vanliga "VGA"-kontakten, de15 ("hd15"), är egentligen rätt värdelös för högre upplösningar men det har väl trollats fram olika sätt att kringgå det problemet).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, en av länkarna går ju till vår sida. Vi har en step/one som tillsynes har fungerat. Disketter verkar ju finnas eftersom den tydligen har bootat från något. Vet inte hur det är med manualer, men det kan jag kolla. Minns inte så mycket mer av denna dator.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Anders; Jätteschysst om du vill kolla! :)

MiaM; Floppy 50-pol, printer 34-pol, rs232 28-pol! Samma stiftdelning som en vanlig floppykabel verkar det som!

720k floppys känns ju rätt vasst 1983!? En vanlig PC hade väl 360k ?

Efter att ha kollat lite närmare på monochrome-utgången så blir jag osäker på om den verkligen ger composite ut! Verkar vara separata signaler!
Jag vet inte hur mycket elektronik det krävs för att lägga ihop signalerna till composite, men är det möjligt att det sitter i kontakten? Eller nån typ av adapter?

Jag kan även meddela att monitorn är testad och fungerar ypperligt både ihop med pal och ntsc composite!
Men fick skruva en del från default inställningarna(annan standard ut från datorn?)!

Stämmningsbild! Visst är det härligt med lite "green glow"! :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

720k floppys känns ju rätt vasst 1983!? En vanlig PC hade väl 360k ?
Ja, Step One var lite "vassare" än en PC. Det gäller för övrigt många andra datorer vid den tiden. PC var ju inte direkt "State of the art". Det de vann på var den stora spridningen. Tom ABC80 hanterade interupt smartare än PC'n, som krävde dedikerade interupt för varje brukare. Kommer ihåg hur man fick leta efter oanvända interupts när man kopplade in ny hårdvara.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Vad säger du? :o :shock: Det är väl självklart att PC var störst, bäst och vackrast! :wink: :humm: :vissla:
Du har krossat min livsillusion! :lol: Nu blir du tvungen att berätta allt du vet om STEP/ONE! :P
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kommer tyvärr inte igåg så mycket om den. Men den var som sagt snarlik en PC. Körde MS DOS och MS PASCAL har jag för mig, så det var enkelt att flytta över till PC.

Vad det gäller Ericsson PC så fördröjdes lanseringen ett tag för den klarade inte den officiella IBM PC kompabilitetstesten, dvs kuna köra Flight Simulator :D
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Okej! :D Med tanke hur få som tillverkades så är det nog inte många som kommit i kontakt med nån(step/one)! En sak jag lagt märke till är den ovanligt generösa tilldelningen rom-socklar, 8st varav endast två som används(2*8kB)! Det här påminner nästan lite om Acorn! Med tanke på att utbyggnads-möjligheterna är ytterst begränsade(1st ledig kortplats), så undrar man ju vad dom är tänkta till? å andra sidan 8kB*6 är inga jätte mängder precis!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du bara har en BNC-kontakt (eller annan tvåpolig kontakt) så är det garanterat en kompositsignal.

Om jag vore dig så skulle jag nog inte köra skärmen på vanlig "tv-frekvens" nån längre tid utan att vara säker på att den är avsedd för det. Det är halvtroligt att den är avsedd för lite högre synkfrekvens och gillar kanske inte 15625Hz i längden. Det kan också vara just 15625 från datorn. Som jämförelse så kör IBM PC's CGA-färggrafik exakt samma frekvenser som NTSC (och de första korten hade också en NTSC-färg-kompositvideoutgång, och för att få exakt rätt frekvens på färgbärvågen så satt det en trimkonding invid kristalloscillatorn på moderkortet. Det är också orsaken till att 8088:an kördes på 4,77MHz istället för de 5MHz den maximalt skulle klara. 4,77MHz * 3 / 4 = ca 3,58MHz. Oscillatorn på drygt 14MHz delas alltså på tre för att få cpu-klockan och delas på fyra för att få färgbärvågsklockan. (Det här är också ungefär osaken till att de första/enklare Amigamodellerna körde på 7,14MHz trots att processorn kunde klara 8MHz. NTSC-färgbärvågen är ganska exakt halva processorklockfrekvensen på en Amiga. Dumt nog så användes detta bara för kompositutgången på Amiga 1000, övriga Amigor hade vad jag vet egen oscillator i komposit/rf-burken A520, men det är väl iofs troligt att ett (bättre) genlock genererade egen 28MHz-klocka och använda den för färgbärvågsgenereringen).

OBS att med "720k" på diskdrive'arna så avser jag alltså att de har 80 spår och är dubbelsidiga, inte att det är exakt 720k. Som jämförelse så hade PC'n normalt 360k men med den/de allra första DOS-versionerna så fick man bara 320k. Å andra sidan klämde en Amiga in 880k på en "720k"-diskdrive (och kunde i princip klämma in 440k på en 5,25"-diskett med en sån diskdrive som satt i de första pc-burkarna). Det vanliga var väl att få in maximalt 720/360k tillförlitligt med de hårdvarufloppykontrollers som brukade användas i början på 80-talet. (Amigan gör en hel del av floppyhanteringen i mjukvara och läser/skriver framförallt alltid ett helt varv i taget och behöver därför bara ha en mer utförlig synk/kontrollgrej en gång per varv, medan hårdvarukretsarna kunde läsa och skriva en sektor i taget och behövde därför synk/kontrollgrejer mellan varje sektor vilket givetvis tog mer plats).

Angående flatkabelkontakterna så blir det ju åtminstone lätt att hitta kontakter för floppy (intern scsi-1-kontakt) och printer (intern floppykontakt). Den 28-poliga får du nog leta runt lite efter på nätet eller helt enkelt såga av en bredare kontakt. Nackdelen med att såga är att man inte får med mekanismen som låser fast kabeln i kontakten på båda sidor, så man får typ superlimma allt och det blir väl ändå inte riktigt bra.

Det finns andra kontakttyper än de vanliga flatkabelkontakterna att köpa som passar i samma typ av stiftlister och som har en liten kant som "handtag" och där man monterar varje hylsa för hand genom crimpning (kan även lödas och klämmas med enkel tång för den som inte har rätt verktyg) på varje ledare separat och därefter instoppning i "kontaktblocket".

Men, hur som helst - är det alltså kabeln för att ansluta skärmen till datorn som saknas?
Vad för kontakt har datorn för skärmen?
Steg ett är väl att - med datorn avstängd - ohmmäta vad som är jord i skärmkontakten. Nästa steg är väl att mäta vad det finns för signaler i den.

En ren gissning är att det kanske finns ett par olika signaler att välja på, t.ex. separata h/v-synkar, en kompositsynk (c-synk), en videoutgång utan synkar och en videoutgång med synkar (alltså kompositvideo).

Disketten märkt MS-DOS / Basic är väl förhoppningsvis bootbar ifall den inte blivit avmagnetiserad. Ifall den är bootbar och du kan starta basic'en så behöver du egentligen inte mer för att överföra program. Förhoppningsvis går det att prata med serieporten på något sätt antingen med basic'en, eller så kanske du kan flytta runt diskdrive'arna så att du antingen monterar in en 3,5" pc-diskdrive istället för "B"-diskdriven i step/one eller lånar B-diskdriven från step/one och ansluter i en PC, för att flytta data. OBS, detta med att disktterna skulle gå att flytta är bara en gissning från min sida. Jag kan till 99,999% garantera att det elektriskt fungerar att flytta diskdrive mellan burkarna, men däremot är det inte säkert att datat är läsbart mellan burkarna.

OBS också att "720k"-diskdrive är vad jag minns, men jag kan minnas fel. Jag vet att ungefär samtidigt som jag kom över den diskdrivelådan så hade jag också kommit över en annan låda som jag till 100% är säker på att det satt "720k"-diskdrives i, så jag kan ha blandat ihop vilka diskdrives som kom varifrån.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad jag minns använde PC fyra format:
* 5,25" 40-spår 360 kB
* 5,25" 80-spår 1,2 MB
* 3,5" 40-spår 720 kB
* 3,5" 80-spår 1,44 MB

Alla andra kombinationer vart specialare som inte hade bra stöd.
Skriv svar