T: Svarvjobb, lite speciell men enkel skruvmejsel

Användarvisningsbild
Henry

T: Svarvjobb, lite speciell men enkel skruvmejsel

Inlägg av Henry »

Jag behöver få bort nedanstående mutter men det visade sig att jag inte hade några som helst passande svarvämnen för att kunna göra en skruvmejsel för denna och kan inte heller direkt göra hålen med hyfsad precision:
mutter.jpg
Behövs alltså bara någon bit stång på ca 20 mm bredd, lite bredare går men inte bredare än max 30 mm, av vridstarkt material så då väl stål så att det inte vrider sig när jag drar runt den för denna skruv vet jag sitter rätt hårt och skall också spännas väldigt hårt sedan för den får absolut inte under några som helst omständigheter lossna.

Stången skall sedan alltså ha två hål i ena änden baserat på ovan mått så kommer jag själv sedan att sätta i två stålstift som passar i hålen.

Det är nog lite småkritiskt med måtten för annars skulle det nog kunna bli lite problem att få piggarna att passa perfekt i hålen skulle jag tro, går till viss del visserligen att fixa genom att slipa till stiften men vill helst undvika det så att de inte kan böja sig om det är för mycket rörelser. Hålen i stången skulle jag sedan vilja ha 15 - 20 mm djupa så att det blir mycket material som tar emot vridkrafterna från stiften.

Någon som möjligen tror sig skulle kunna få ihop något sådant här? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: T: Svarvjobb, lite speciell men enkel skruvmejsel

Inlägg av gOry »

Har du kollat efter spanner bit/snake eyes bit som dessa verktyg heter.. Snake eyes är ett märke..
Annars går de ju att tillverka en rätt enkelt om man hittar en 6-kanthylsa vars väggar passar över hålen, så sliper man ner väggarna så man får två piggar! Har själv tillverkat en med gott resultat..
Joe

Inlägg av Joe »

Om du inte hittar något innan så kan jag göra ett verktyg på Tisdag för priset av fikabröd + fraktkostnad.
Vad är det för längd på verktyget och ytterdiameter och höjd på muttern?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

gOry: Letade lite grand innan men har inte sett några bits som är så pass breda att passa denna. Sedan kommer sådana ev bits att ge platta märken på insidan av hålen och det vill jag inte sedan om man skulle halka till lite eller om kanterna på bitet tom bryts av (har varit med om det även på större bits en gång) så kan det bli rediga repor och det vill jag inte.

Med ordentliga stift istället som passar perfekt i hålen så undviks allt detta och man kan dra så hårt materialet håller för utan någon risk. Hålen är också speciellt avpassade för runda stift och originalverktygen som reparationsfirmorna använder ser precis ut på det viset jag nämnt innan så tänker att det är lika bra att göra på samma sätt.

Joe: det kör vi på! :) Kan ta resten på PM.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Henry.
Hade inte du egen svarv?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo men det blir krux att få till hålen inom 0.1 mm för jag har inga koordinatbord mer än det som är på svarven så att säga men det har också för mycket glapp just nu som jag inte hunnit göra iordning än och har inte riktigt med tid med det heller just nu. Chucken är sedan inte en sådan där som det går att ställa var chuckbit för sig för då hade detta varit en smal sak och orkar inte labba med att sätta små tunna bitar bakom stången för att få rätt avstånd så hålen kommer exakt rätt. Det är bara en grej och jag kommer bara att använda den till denna mutter 2 ggr så lika bra att få den ordentligt gjord tänkte jag och så hinner jag med annat under tiden.

Det hade gått att hjälpligt få ihop ett sådant här verktyg till slut om jag kommit över lämpligt svarvämne men jag har även annat att göra så tänkte att det då var lika bra att se om någon annan kanske kunde göra detta som har bättre/rätta grejer.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hittade precis en video på en som renoverar en liknande pump.
Inte exakt samma modell, men samma tillverkare och ungefär samma årsmodell.
Kan vara värt att kolla på innan du börjar skruva isär pumpen, ifall du inte sett den än, mycket bra info i videon:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har faktiskt sett den, men tack ändå. :) Man blir dock lite mörkrädd när han tar i allt med bara fingrar och händer, men tycker man det är kul att pumpa länge så visst.

Visade sig dock vara tur att jag inte gick efter hans mått på kanten runt avdragaren för på min var den bara 1 x 1 mm. Hade förstås gått att fixa till men ändå.

Ja jag har kört igång med att kolla upp lagren på denna nu för jag vågar knapp köra den, även om den nog hade fungerat en lång tid ändå, och man hör att det är något som kommit in i något av de när man roterar rotorn långsamt. Fanns även tunna flagor av avlagrat material från någon deponerings process som säkerligen sedan kommit in i en av lagren, det låter i alla fall som det skulle kunna ha gjort det.

Sedan är det dock även att ev få tag på keramiska lager som inte kostar ett lands BNP..
Skriv svar