Renovering av Sublift.

Berätta om dina pågående projekt.
Douglas-B

Renovering av Sublift.

Inlägg av Douglas-B »

Hej alla glada!

Tänkte försöka mig på en projekttråd om mitt senaste projekt. Jag postar projektet här på detta forum då jag kommer att behöva en del hjälp och smarta idéer när det kommer till elsystemet. Jag börjar nedan med att förklara projektet lite snabbt.

Projektet går ut på att renovera/uppdatera en gammal sublift. En sublift är en hydraulisk självgående båtupptagningsvagn. Den fungerar så att man kör ner den i vattnet under båten sen höjer upp en vagga under båten så att den lyfter ur vattnet. Därefter så kör man upp med vagn en ur vattnet och båten står snyggt och prydligt i vaggan.
Det som jag vill få gjort är att måla om hela vagnen, byta ut alla hydraulslangar samt byta den trådburna styrningen mot en trådlös styrning.

Här följer lite bilder:
Bild

Bild

Fick hem vagnen igår så har inte hunnit mecka allt för mycket med den. Har hunnit kika tillräckligt för att hitta ett par saker som skulle behöva ändras ganska omgående. Det första är hur den styr motorns varvtal.
Bild
Gasen fungerar så att en liten motor med en påkopplad liten växellåda drar i ett snöre som drar i spjället. Spjället dras sedan tillbaka med hjälp av en fjäder. Detta är en väldigt simpelt system men inte så felsäkert tyvärr... Så nu ställer jag min första fråga till er som kan här på forumet:
Skulle det gå att byta ut den lilla motorn och snöret mot ett servo och en liten arm? Styrningen av motorn sker genom att man polvänder så att den går back för att minska gas och fram för att öka. Så det som finns att arbeta med är en plus och minus matning.
Det bästa vore om man kunde byta ut de 2 tryckknapparna på fjärren mot en steglös potentiometer för att styra servots gång.

Hoppas någon förstår hur jag menar :)

Lägger upp en bild på hjärnan i systemet:
Bild

Det var allt för denna gången!
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Renovering av Sublift.

Inlägg av PeterH »

Oj! :shock: det var ett mäktigt projekt, jag såg inte dig liggandes på golvet först! :D Detta blir spännande att följa...
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

PeterH skrev:Oj! :shock: det var ett mäktigt projekt, jag såg inte dig liggandes på golvet först! :D Detta blir spännande att följa...
Samma här, trodde först att den var stor som en släpa, innan jag såg personen på golvet :)
Douglas-B

Inlägg av Douglas-B »

Haha ja den är stor! Väger 2,2 ton. Lyftkapacitet 10-12 ton. Och till detta räcker det med 13 hk...
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Prata med Jonas Högström. Han är vd på sublift och en väldigt nära vän till mig sedan början av 80 talet. Jag monterar kontrolldosorna i mitt företag men kan inte berätta mer än så (sekretess). Men ring Jonas och hälsa från mig (stefan holm) så får du nog svar på dina frågor.
//stefan
Douglas-B

Inlägg av Douglas-B »

Som jag har förstått det så har Sublift gått i konkurs? Jag köpte denna av konkursförvaltaren.

Som jag har förstått det med servostyrningen av gasreglaget så måste jag någonstans på vägen till servot samt till potentiometern ha någon form av PWM styrning. Eller har jag fel i detta?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag skulle nog funderat på ett RC-servo som klarar ett antal kilo och styra detta med hjälp av lämplig krets, kan vara en vanlig 555:a eller en uC, lite beroende på vad man önskar sig. Det finns dessutom färdiga "servotestare" att köpa billigt på nätet som kan styra ett servo direkt. Då tar man helt enkelt bort befintlig lösning och styr spjället direkt med RC-servot. Billigt och enkelt.

Edit: såg nu att du tänkte i samma banor... Sök då efter "servotester" på E-bay eller nätet i övrigt... :)
Senast redigerad av PeterH 10 januari 2014, 10:40:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Sublift är i konkurs det är rätt. Men kommer sannolikt förhoppningsvis starta i ny regi enl. Mina uppgifter.
//stefan
anojak

Inlägg av anojak »

Fan vad ballt projekt! Renoverar du den för personligt bruk eller är det någon båtklubb eller liknande som ska ha den?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Det går säkert med nåt servo eller nåt annat att få önskad funktion.

Men den stora frågan är väl hur du fixar nåt som tål (salt)vatten, väder och vind.
Det är ju inte som att byta batterierna på TV-fjärren direkt om det börjar krångla. :)
Att med 10 ton vinglande över sig i meterhögt vatten och en rusande motor är det inte så roligt att felsöka var PWM-signalen tog vägen.

Det verkar som om snöre, elmotor och fjäder eller liknande robusta prylar mer passar denna typ av miljö.
Men kanske en tryckluftskolv och fjäder kan användas? :humm:

Edit: Men du har ju hydraulik. Det finns hydrauliska kolvar med fjäderretur (för bromsar) som m kanske passar.
Och med en manuell 3-vägsventil, ev. med ett snöre, kan du alltid släppa trycket och avlasta om nåt händer.
Douglas-B

Inlägg av Douglas-B »

PeterH skrev:Jag skulle nog funderat på ett RC-servo som klarar ett antal kilo och styra detta med hjälp av lämplig krets, kan vara en vanlig 555:a eller en uC, lite beroende på vad man önskar sig. Det finns dessutom färdiga "servotestare" att köpa billigt på nätet som kan styra ett servo direkt. Då tar man helt enkelt bort befintlig lösning och styr spjället direkt med RC-servot. Billigt och enkelt.

Edit: såg nu att du tänkte i samma banor... Sök då efter "servotester" på E-bay eller nätet i övrigt... :)
Precis, det är något liknande det som du länkade där som jag vill ha, dock så skall den ju passa i fjärren men det är ett annat problem :)
polmanswe skrev:Sublift är i konkurs det är rätt. Men kommer sannolikt förhoppningsvis starta i ny regi enl. Mina uppgifter.
//stefan
Vi får hoppas på det då det är en väldigt smart produkt!
anojak skrev:Fan vad ballt projekt! Renoverar du den för personligt bruk eller är det någon båtklubb eller liknande som ska ha den?
Tanken är att jag skall använda den i mitt företag. Vi vinterförvarar en stor mängd båtar inomhus och det är ett väldigt smidigt sätt att flytta på dem.
bit96 skrev:Det går säkert med nåt servo eller nåt annat att få önskad funktion.

Men den stora frågan är väl hur du fixar nåt som tål (salt)vatten, väder och vind.
Det är ju inte som att byta batterierna på TV-fjärren direkt om det börjar krångla. :)
Att med 10 ton vinglande över sig i meterhögt vatten och en rusande motor är det inte så roligt att felsöka var PWM-signalen tog vägen.

Det verkar som om snöre, elmotor och fjäder eller liknande robusta prylar mer passar denna typ av miljö.
Men kanske en tryckluftskolv och fjäder kan användas? :humm:

Edit: Men du har ju hydraulik. Det finns hydrauliska kolvar med fjäderretur (för bromsar) som m kanske passar.
Och med en manuell 3-vägsventil, ev. med ett snöre, kan du alltid släppa trycket och avlasta om nåt händer.
Ja det gäller att man använder grejer som inte säger upp sig när det väl gäller. Så det hela måste vara ett så felsäkert system som möjligt och gärna med någon form av backupsystem.
Skriv svar