3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton93
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 januari 2014, 22:47:36

3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av anton93 »

Hej, vet inte om man kan ställa frågor om detta här men tänkte att här kan det finnas kunnigt folk inom det mesta som behöver ström o dyl. så here we go!

Jag vill ha:

HSPA "router" mer som en "mottagare" för 900mhz/2100mhz 3g band som stöder minst 21Mbit/s hastighet
En ethernetport som min router kommer vara kopplad till (alltså behöver ingen inbyggd router , wifi etc men det är ju inte till nackdel på något vis ifall det finns bara man kan få den 100% bryggad osv för jag kommer inte använda funktionerna har pfsense router).
antennanslutningar för in och out trafik (såklart)
STABILITET

Har ca 750m till närmaste HSPA mast på berget där vi bor (ingenting i vägen, 100% synkontakt), får för närvarane ca 10-12Mbit med endast usb sticka i datorn, huawei E367.

Kan tänka mig att det skulle bli ännu bättre med yttre antenner samt en ordentlig 3g mottagare?

Visst finns produkter som huawei b593 routern men känns lite B, och en massa funktioner man inte använder som man får betala för. Huawei känns inte som proffsiga grejjer direkt? Stabiliteten inte heller 100% på huawei b593 av personliga erfarenheter, tappar ibland anslutningen totalt i 10min.

Finns det förresten nån "undre gräns" för HSPA, jag menar är jag "för nära" masten?

Om jag köper en antenn med ett högt dBi värde så kan jag köpa en "för kraftig" antenn eller är det bara att fläska på?
anton93
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 januari 2014, 22:47:36

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av anton93 »

http://www.teltonika.lt/en/pages/view/?id=1031

Kan detta va något jag söker?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av Meduza »

Denna kanske (Sierra Wireless AirLink GX440):
http://www.sierrawireless.com/en/produc ... GX440.aspx
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av FarbrorEstland »

Hej.

Först så måste jag påpeka att din hastighet påverkas utav hur stor belastning som den masten du är uppkopplad emot har. Många användare är lika med lägre hastighet för dig.

Vad har du för operatör? Vilka signalvärden får du på modemet? Oftast kan man se det under modemets inställningar. Om du kan få fram dom så kan vi se om det finns något att egentligen förbättra. Avståndet och den fria sikten gör att det rent teoretiskt inte borde vara så dåliga värden för dig.

Men, det finns andra saker som kan påverka. Om ditt modem hoppar mellan två master t.ex. Om du har dåliga signalvärden så tycker jag att du ska göra som jag gjorde (jag hade nästan noll mottagning på mitt 4G. 3 km till masten och ingen fri sikt). Jag kör ett ZTE USB-modem. Jag köpte en billig router med USB-port, i mitt fall en TP-Link MR3420V2 för ca 400:-. Sedan flashade jag in en annan firmware i den ifrån http://www.ofmodemsandmen.com. Denna firmware har stöd för väldigt många 3G/4G-modem. Sedan så byggde jag en extern riktantenn själv avstämd för den frekvens jag ville använda, i mitt fall 900MHz. Nu har jag nästan full mottagning och ligger ganska konstant på 32mbit ner och 20 mbit upp (landsorts-4g så 32 mbit ner är max). Modemet har inte kopplat ner en enda gång sedan jag gjorde så här i november.

För att få det så stabilt som möjligt så bör man låsa modemet till den frekvens man önskar. Men det är inte alla modem som stödjer det. Kolla under modemets inställningar. Rikta sedan antennen emot masten och kolla signalvärdena i modemet. Pröva att rikta om antennen och håll på så tills du får bästa mottagning. Radiovågorna studsar så det är inte givet att den bästa riktningen är rakt emot antennen.

Antennen är väldigt lätt att bygga men kräver lite pyssel. Du hittar min tråd här:http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=69289. Nu har mitt modem två uttag för extern antenner. Ditt har bara 1 tror jag? Då räcker det med en sådan antenn. Behöver du hjälp med att bygga en så säg till. Jag har material hemma.

Om du bestämmer dig för att köpa en antenn så köp ingen rundstrålande i alla fall.
anton93
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 januari 2014, 22:47:36

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av anton93 »

Tack för ditt svar farbror estland.

900MHz är det band som finns där jag bor, en liten ö med ca 600 invånare, så det är inte så värst mycket användning på masten.

Många har också operatören sonera/telefinland som har ett eget nät.

Jag har operatören Saunalahti (bor i Finland), som använder Elisas nät.

Jag vill tro att jag delvis är begränsad av att ha ett usb modem ist för en router, att den skulle orka hålla bättre hastigheter osv?

Kanske jag borde testa med en laptop och gå upp där jag tänkte ha antennen och testa med usb stickan?

Då borde jag kanske kunna se information med modemets programvara?

Har nu modemet kopplat till min pfsense router så jag kan inte se informationen där.

Beställde en sånhär + adapter till mitt modem http://www.3g-antennit.fi/product/216/1 ... kaapelilla

man får pröva antennen i 14 dagar så om jag inte får en förbättring så är det bara att skicka tillbaks.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sv: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av FarbrorEstland »

Inga problem, jag har kämpat för att få bra mottagning själv så jag hjälper gärna andra :-)

Vanlig HSDPA har en teoretisk maxhastighet på ca 7 Mbit, så jag förutsätter att din mast har HSDPA+ vilket har en teoretisk maxhastighet på 42 Mbit. Men, och det är ett ganska stort men, det tråkiga med 3G är att data delar trafik med samtalen. Samtal tar mycket bandbredd vilket innebär att det snabbt blir trångt på masten även om det bara bor 600 på ön. Datatrafiken har lägre prioritet än samtalen och därför sänks hastigheten först. Detta slipper man med 4G då endast data körs på dom banden.

Men om något kan få din hastighet att öka så är det en extern antenn. Yagin som du har valt är nog perfekt för dig då du har fri sikt till masten. Hade du haft terräng och träd i vägen så hade jag rekommenderat en annan typ av antenn.

Om du kopplar in modemet i datorn så borde du kunna få fram dom olika signalstyrkorna. Den mest intressanta är SINR som helst ska ligga över 20 men gärna så nära 30 dBm som möjligt. Denna signalen är enkelt förklarat en benämning på signalkvaliten. Nu tror jag tyvärr inte att Huawei visar den i sina modem.

Jag tror heller inte att det spelar någon roll att du har ett USB-modem istället för en router. Modemet är byggt för att klara av HSDPA+ så då gör det nog det. Jag kommer upp i 80 Mbit med mitt USB-modem när jag sitter på jobbet inne i Stockholm. Här ute på landet får jag max 32 och där ligger jag nästan jämt i hastighet.

Det som där emot kan påverka är den router som du har nu. Nu vet jag just ingenting om din modell men jag vet att olika firmware i min router påverkar hastigheten. Ett annat tips är att kolla om du behöver använda en USB-hubb med egen matningsspänning emellan modemet och routern. Många routrar klara inte av att lämna tillräckligt med ström på USB-porten vilket resulterar i att den inte orkar driva modemet när det är under hård belastning. Om jag stoppar mitt modem rätt i routern utan USB-hubb så dör mitt modem vid hög belastning, till exempel vid nedladdning, streaming osv. Men med 2 ampers-hubben så överlever den allt :-)
anton93
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 januari 2014, 22:47:36

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av anton93 »

Okej, jag väntar på antennen och testar med en sedan.

Kan ju pröva om jag blir nöjd med bara antennen först, och eventuellt pröva med en polares router ifall det skulle bli ännu bättre sedan.

HSPA+ 900MHz nätet här jag bor borde ha en maxhastighet på 21Mbit/s.

SINR vet jag inte hur jag får fram nej.

Fick ett värde RSSI på -65 i mobile partner när jag hade modemet i en laptop.

Hastigheter under eftermiddagen (Nu lite lägre ca 9Mbit ner kan bero på användning på kvällen?)

Bild

Routern jag har är en vanlig dator med nätverkskort i som jag har installerat en BSD baserad routerprogramvara på.

http://pfsense.org/

Skulle ju kunna skaffa en såndär usb kabel med 2 hanar (datan går igenom ena andra är endast för ström) och koppla in modemet bakom en sån så det säkert får kräm :D

USB portarna ger väl max 500mA?

Eller hur löser man strömmen lättast?
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sv: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av FarbrorEstland »

Ett RSSI-värde på -65 dBm är väldigt bra! RSSI sträcker sig från - 51 dBm ner till - 113 dBm. Man kan säga att - 51 till - 75 är riktigt bra, - 75 till - 85 är bra, - 85 till - 95 fungerar men här bör man fundera på en extern antenn. - 95 till - 113 är inte bra alls.

Nu är värdet på RSSI lite missvisande på ett sätt. Det talar visserligen om signalstyrka som ditt modem får, men inte vad för kvalitet det är på din signal. Det kan vara masten du ser men även andra master och andra radiokällor som stör in på din frekvens.

RSSI (Received Signal Strength Indicator) är den totala signalstyrkan som modemet plockar upp, dels från din mast men även ifrån andra master och källor som stör. För att få reda på om du har bra kvalité på signalen så behöver vi få fram RSRQ (Reference Signal Received Quality). RSRQ får vi fram genom att masten du är ansluten till skickar referenssignaler som kallas för RSRP (Reference Signal Received Power).

Modemet jämfört RSSI med RSRP. Detta ger RSRQ vilket skickas tillbaka till masten. Om RSRQ är för dåligt och det finns en bättre cell så kopplas du över till den. RSRQ är väl kort förklarat signalbruset. Detta bör vara så nära 0 dB (inte dBm) som möjligt och ju större negativt tal desto sämre. Jag brukar ligga på - 3 till - 7 dB.

Sist har vi SINR (Signal to Interference plus Noise Ratio). SINR fås fram genom att jämföra RSRQ (signalbruset i signalen mellan modemet och masten den är uppkopplad emot) med störningarna ifrån alla andra signaler som modemet plockar upp. SINR bör helst ligga så nära 30 dB (inte dBm) som möjligt. Över 20 dB är bra, under 10 dB är inte bra.

Nu kanske du tycker att jag svamlar iväg här men det jag vill komma fram till är att det är mycket mer än avståndet, signalstyrka och fri sikt till masten som spelar roll.

På pappret så behöver du inte en antenn om man bara kollar på signalstyrkan, men om man kan få fram kvalitén på signalen du tar emot så kanske du behöver en riktantenn ändå. Detta för att säkerställa att du inte hoppar mellan olika master till exempel genom att låsa signalriktningen emot en mast. Och ofta så vill man placera masten högt för bra signal. I ditt fall kanske det är bäst att sätta masten på husväggen så att väggen kan skärma bort störningar från andra master och källor som antennen kan plocka upp. Det är bara att prova dig fram. Blir det inte bättre kan du alltid skicka tillbaka antennen.

Jag tror inte att routern är problemet dock. 500 mA är max för USB 2.0 men med en Y-kabel som det heter så kan du fuska till dig 1000 mA. Annars kan du köpa en usb-hubb med egen spänningsmatning. Jag kör en hubby som matas med 2 A.

Sist då, det finns en sak som du inte kan påverka och det är då belastningen på masten. Finns det inte utrymme så kommer du inte få högre hastighet oavsett hur många antenner du kopplar in.

Men testa med antennen först och ta det ifrån det.

Sorry för långt inlägg :-)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av netrunner »

3G modem med RJ45 finns ju från 80kr och uppåt.

Antenner är ju lite jobbigt när det är olika frekvenser och grejer. Bra antenner lär kosta mer än 1000kr. Det finns mycket billigt skräp på marknaden för antenner.

Vad som garanterat kommer att funk är ju att stoppa modemet i fokus för en parabol, den bryr sig inte om frekvens.

Stabilitet och 3G är ju lite motsägelsefullt, kabel är bättre.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... c&LH_BIN=1
anton93
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 januari 2014, 22:47:36

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av anton93 »

Tack för era svar!

Jag hade tänkt montera antennen på ett berg bakom huset, där har vi förövrigt vår TV-antenn i en liten stolpe.

Finns det något sätt jag kan få fram RSRP och SINR med ett E367 modem?

Man tycker ju om att bygga lite själv så ska ta och löda ihop en USB kabel som tar strömmen från en molex kontakt från routerdatorns nätaggregat, så räcker strömmen garanterat till hur mycket modemet än vill ha :mrgreen:

Har förövrigt en kompis som bor ca 3km från masten bakom lite skog osv som får bättre hastigheter än mig (B593 + extern antenn) så honom vill ja såklart slå iom. att jag bor närmare! :twisted:

Finns det förövrigt bättre/stabilare usb modem än E367?

Har sneglat på ett E372 för det verkar funka i min routerprogramvara, kan man få fram bättre signalinfo med det eller?
Josasp
Inlägg: 404
Blev medlem: 8 mars 2009, 16:59:47
Ort: Pattaya, Thailand

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av Josasp »

Smartare att leta routers för LTE, de stöder oftast alla 3G standarder med.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av FarbrorEstland »

Så vitt jag vet så är Huawei dåliga på att visa så mycket info på något av sina modem. Men dom kanske har något men jag vet inte vilket i så fall. E367 verkar inte ha den möjligheten vad jag har hittat.

Men, om du har tillgång till en Samsung Galaxy S4 så kan du stoppa in simkortet ifrån usb-stickan i den. Knappa in *#0011# i knappsatsen. Då kommer du in i något som heter "monitor RF status". Där kan du se alla önskade nivåer :)

Smart tänkt med usb-kabeln, det ska funka.

Om din kompis får bättre signal så låter det som att något stör din. Be han ta med sin router hem till dig och testa med ditt simkort. Får du bättre hastighet då så märker du om din router är en flaskhals.

Angående nytt modem så tror jag inte att det är så många som har stöd för att visa SINR och RSRQ. ZTE har några, bland annat det jag använder, MF821. Om du köper nytt så satsa på ett med 4G-stöd, dom klarar 3G med, samt se till att det har stöd för MIMO (Multiple Input Multiple Output) dvs två antenn-kontakter.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3G-kunniga här inne? HSPA "mottagare"

Inlägg av FarbrorEstland »

anton93 skrev:Finns det något sätt jag kan få fram RSRP och SINR med ett E367 modem?
Jag har forskat lite och tydligen ska det gå att få fram mera mätvärden i Mobile Partner än vad som visas ifrån början!

Gör så här:

1: Navigera till Mobile Partners installationskatalog, t.ex "C:\ProgramFiles(x86)\Mobile Partner\plugins\DiagnosisPlugin\"
2: Leta upp filen "DiagnosisConfig.xml"
3: Gör en kopia på den för säkerhets skull och spara undan
4: Öppna sedan "DiagnosisConfig.xml" i t.ex Notepad eller annan texteditor
5: Ändra dom värdena som du vill se ifrån "false" till "true"
6: Spara ändringarna och starta om Mobile Partner eller kanske helst hela datorn

Detta ska fungera, men det är tydligen inte garanterat att alla värden kan visas beroende på vilket modem man har. Men RSRP och RSRQ borde du se tycker jag.
Skriv svar