bygga egen LED PWM drivare till LED 2st takpaneler, frågor.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
hyperion

bygga egen LED PWM drivare till LED 2st takpaneler, frågor.

Inlägg av hyperion »

Jag skaffade två LED 65W takpaneler 120x30cm med dimmer och fjärr till dessa.
Vanligt Kinasmäck såklart. Nu visar det sig när jag fick hem dessa att det är en dimmer/kontroller till varje panel, och en fjärr till varje såklart.

Då jag behöver köra båda dessa med en kontroller så tänkte jag bygga mig en egen. Men då jag inte gjort detta tidigare så har jag några frågor.

Dessa paneler kom med varsin transformator som enligt märkningen levererar 40V 1,7A. Det sitter en TO-220 IRF3205 mosfet på varje kontroller för PWM switchningen av 40V. Vad är en bra PWM frekvens att sikta på? Jag har inga problem med att fixa styrningen och programmera en PIC osv, utan det jag är osäker på är vilka övre och undre PWM frekvenser som finns. Vill inte att det ska flimmra (helst inte ens när man fotograferar eller filmar (när man dimmar panelerna, om det nu är möjligt) och får man några konstiga fel om man har för hög PWM frekvens, t.ex. att mosfet-kretsen ej är snabb nog etc. ?
Samt, hur gör jag med strömförsörjniningen? Kör jag ett kort med en mosfet och en transformator per panel, med gemensam PWM styrfrekvens? Eller skaffar jag en dubbelt så kraftig transformator som orkar driva båda panelerna?

Har googlat en del men hittar mest olika saker om att driva en eller ett par high power LED's på typ 1-3W styck.

Tack på förhand.
/Daniel
aske

Re: bygga egen LED PWM drivare till LED 2st takpaneler, fråg

Inlägg av aske »

Det enda jag vet är att du vill vara över 100hz, sett vissa bilar som har runt den frekvensen på sina baklampor, och även om man inte ser att det flimrar så märker man av det. Antar att dom är rädda för att skicka ut störningar etc. när dom switchar.

200hz+ borde väl fungera?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vill nog upp ytterligare en bit över 200Hz.

Här är en film av fenomenet som uppstår i min labb-belysning med mobilkameran.

I filmen kör jag 100Hz, men jag har även testat att öka frekvensen. Fick nog upp den till 180Hz eller något sånt, minns inte exakt, men fenomenet kvarstår. Så för att det inte ska synas alls vid filmning så vill man nog upp i kanske 500Hz+ gissningsvis.

Men sen ju högre frekvens man kör ju mer värme får man i switch-transistorn och ju svårare blir den att driva bra, så man vill ju hålla nere frekvensen. Dessutom stör man gärna mer vid lite högre frekvenser, så där uppstår än mer att tänka på. :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Skulle säga mycket högre frekvens. Motorkontroller brukar vara på minst 20kHz. Det är för att man inte ska få oljud.
Men det borde stå i databladet vilken Max frekvens mosfeten klarar.
Byggde en dimmer till vitrinskåpet ska kolla frekvens på den.

Edit: Flimmerfritt kan man nog få vid 500Hz det är den frekvensen Arduinon kör på och för blotta ögat ser det ut att räcka, dimmern jag har i vitrinskåpet är ca 1,6kHz man ser inget flimmer där, inte med kamera eller så heller.
Motorkontroller som jag skrivit brukar ha 20kHz eller mer (dock har jag inte byggt någon), det är för att det kan bli oljud i motor och man hör frekvensen.
1kHz är ju inom det hörbara, så det beror ju på var man ska ha kontrollen om man kommer höra, men flimmerfritt borde det bli.

Eller så kan man ta de grejjor du har nu och koppla bort PWM signalen på ena och ta från den andra, så då styr du båda med samma dosa, behöver inte göra så stora ingrepp och man kan få dom att fungera på separata dosor om man skulle vilja det i framtiden.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kan detta vara ett alternativ?
http://cds.linear.com/docs/en/lt-journa ... ldwell.pdf

programmerbar frekvens 200kHz - 1MHz, iofs såg jag nu att den endast klarar max 36V output och mina paneler körs på 40V. Kan ju höra med LT ifall de har en annan version av denna krets men som klarar högre Vout.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jo jag tänkte först samma tanke, att ta PWM signalen från en kontroller och över till den andra kontrollern, men eftersom jag ändå vill ha en annan fjärrkontroll och mottagare då de som följde med är hysteriskt dåliga avseende räckvidd samt riktkänslighet, så tyckte jag att det kanske vore lika bra att bygga en egen, bättre kontroller. Och därigenom slippa flimmer vid filmning samt fotografering.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Om du mäter på den drivern du har nu skulle jag bli förvånad om den använder 40v på PWM delen, det är ju en mosfet som driver ut till LED och då brukar det vara lägre spänning på PWM, skulle gissa 5v, beroende på vad de har för lösning.

Så du kan ha samma drivers du har nu, plocka ur pwm och styrningen till fjärren, sätt in en ny microprossesor och ta signalen till de mosfet du tar ur drivningen.

om du ska filma och ta kort borde ju ca 1kHz räcka, men det gör ju inget om den blir högre. Jag ser ju inget flimmer om jag filmar dock filmar min kamera bara i 24FPS, foto om man ska ta studiobilder hamnar man ju på under 1/160 och borde inte se något flimmer.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Självklart är det inte 40V på PWM delen, men kretsen jag länkade till är ändå ansluten till high side på mosfet:arna och klarar endast 36V

Se bild:
LT3743.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

ja du menar så, sorry lite seg.
Jo men det finns nog liknade drivers som den som ska klara 40v. Hur ser drivaren ut som sitter där nu?
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Det ser ut som en IRF3205 (om jag kommer ihåg rätt, är på jobbet), som switchar GND sidan av 40V och får PWM signalen från en Atmel MCU.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Men då måste det ju finnas en strömbegränsning någonstans.
Kan det sitta motstånd i takpanelen?
Isf kan man ju bara programmera en microprossesor och styra Gate på mosfeten.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Har för mig att det stod något om att transformatorerna (en per panel) var av typen constant current 1,7A

Eftersom jag ändå ska köra en annan fjärrkontroll, annan IR mottagare osv så kommer jag ändå bygga ny kontroller. Visst skulle jag säkert kunna programmera en likadan Atmel MCU som redan sitter där och bygla över PWM signalen till andra kortet och dess mosfet men jag kan bara PIC någorlunda och vill göra en snygg och välfungerande lösning. Så då kan jag ju lika gärna uppgradera.

Eftersom dessa paneler skall hängas från taket så funderar jag lite på hur man smidigast löser kabeldragningen. Funderar på om man skall dra ut 230V från uttaget till taklampan i mitten av rummet, till varje panel, och låta transformatorerna ligga uppe på panelernas ovansida och kontroller får sitta ovan ena panelen och en kabel med 40V in och 40V PWM ut mellan panelerna? Eller ska jag göra ett kort för kontrollern, och ett kort med ingång för PWM styrsignalen från PIC:en på första kortet, mosfet, utgång till panel. Dessa mindre kort kan då monteras på varje panel, även lämpligt för utbyggnad med fler paneler? Frågan är om det är svårt att transportera högfrekvent PWM via tunna kablar mellan panelerna?

Alternativt skaffar jag en kraftigare transformator som ger 40V 3,4A constant current och monterar på annan plats och drar lågspänningskablar upp till panelerna. Då kan jag göra ett kort med 40V in och två utgångar, en till varje panel.

hmmm.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ok, då har jag läst på lite mer och fick även hjälp utav Borre att förstå mig på det här med mosfets och val utav desamma. Länk här

Nu är frågan, kan jag på ett och samma kretskort ha flera mosfets, som switchar individuella strömkällor?
Tanken var att ha båda nätaggregaten (ett till varje panel) ovanpå ena panelen så endast en kabel behövs mellan panel 1 och panel 2

Utan att veta varför så kan jag tänka mig att det inte går utav flera anledningar.

Att nätdel 1 driver PIC:en och via mosfet 1 driver panel 1, och nätdel 2 driver bara panel 2 via mosfet 2

Går det att ha gaten på en mosfet helt separerad från drain och source på detta vis? Eller kan man köra båda nätdelarnas GND gemensamt?

Om detta inte går så måste jag dra ut 230V till båda panelerna och ha någon form utav slav-kontroller på panel två. Hur fungerar det att få över PWM-signal via ett par meter kabel till slav-kontrollern?
Borre

Inlägg av Borre »

Utan att veta vad det är för nätagg så bör det gå bra att koppla ihop deras jord.

Du måste på ett eller annat sätt ha kontakt mellan gate och source och det som driver mosfeten.

Det du bör tänka på är att ha kort avstånd mellan det som driver mosfeten och gate/source, även kort avstånd från source till jord på nätagget eftersom det är den vägen som mosfeten bryter.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Ok, ska försöka rita upp ett circuit diagram när jag kommer hem och posta här för o se ifall jag förstått rätt :)
Skriv svar